סמ"ר אלמוג שילוני ז"ל נרצח בידי מחבל בשנת 2014, ומשפחתו מנציחה את זכרו, ברוח הערכים שהנחו את אלמוג, שנהג לארח ולתמוך בחיילים בודדים במהלך שירותו הצבאי, על ידי הקמת בתים במודיעין, המיועדים לחיילות וחיילים בודדים.

החיילות והחיילים הבודדים, ילדים שמשפחותיהם רחוקות מהם (לעיתים רק פיזית, לעיתים גם רגשית) ולא יכולות לתמוך בהם, במהלך התקופה המאתגרת של השירות הצבאי. חלקם עזבו בית ומשפחה בארץ רחוקה, והגיעו לישראל בלי שפה ובלי היכרות עם התרבות המקומית; אחרים עזבו קהילה ואבדו את התמיכה של המשפחה וההורים, רק בגלל ההחלטה להתגייס לצבא. כולם ילדים שבחרו לתרום, לכולם אין אבא או אמא קרוב אליהם, וכולם מקבלים בית חם, קורת גג, כתף ומשענת, וגב תומך ואוהב בבית אלמוג שילוני.

אלמוג שילוני ז"ל. מתוך אתר "בית אלמוג שילוני"

הבית זוכה לחיבוק חם מהקהילה, שמעוניינת לעשות טוב, ובית אלמוג שילוני מאפשר לציבור לתת לחיילים. יש מי שמביאים אוכל או ציוד, אחרים משמשים משפחה מלווה לחיילים במשך שנים, יש שנותנים מעצמם ומהתמחותם המקצועית, אחרים באים להעניק ולפנק את החיילים מעת לעת, ויש שבוחרים לתרום כסף לטובת המיזם הקהילתי הזה.

"בית אלמוג שילוני" הוא בעצם שלושה בתים, שעשרות חיילות וחיילים כבר גרו בהם מאז שנת 2015. בימים אלה נעשות הכנות אחרונות לפתיחתו של בית רביעי, בו תגור קבוצה נוספת של חיילים בודדים בעיר מודיעין.

במקביל, מתכוננת עמותת בית אלמוג שילוני וההורים של אלמוג ז"ל, מיכל ויוסף שילוני, להקמת בית הקבע, שיציע קורת גג, גב ומסגרת תומכת לעשרות חיילות וחיילים שאין להם עורף משפחתי. כל המהות של הבתים מבוססת על הערכים שקיבל אלמוג בביתו והאישיות המיוחדת שלו. העמותה קמה על מנת לעשות טוב לילדים וילדות שהתגייסו לצבא, לזכרו של ילד אחד שכבר איננו.

הבית הראשון של העמותה נחנך, כאמור, בשנת 2015, וכשהגיעה העת לחדש את המטבח, נרתמה למשימה אורלי חמוי, מומחית בעיצוב מטבחים. חמוי בוחרת להגדיר את עצמה כמעצבת רגשות בחלל באמצעות חמשת החושים.

חמוי (36) מסבירה שהיא בחרה להתמקצע בתחום עיצוב המטבחים, כי שם הכל מתחיל. לדבריה, שיפוץ מטבח משנה חיים, ואפשר באמת לשנות חיים של אנשים לטובה על ידי שיפוץ המטבח שלהם. "אירועים משמעותיים בבית תמיד קורים – לטוב ולרע – אחרי שיפוץ בכלל ושיפוץ מטבח בפרט. כל החוכמה היא להביא את הבית למקום טוב יותר ואין דרך יותר טובה מלהתחיל במטבח".

חמוי היא אם לארבעה ילדים, ש"מאד פעילים במטבח וממש חיים במטבח" כדבריה. היא מספרת שכשהיא שמעה על כך שבבית אלמוג שילוני מעוניינים לחדש את המטבח, היא שמחה מאד לקחת על עצמה את המשימה, בהיותה רתומה לעשייה חברתית וקהילתית.

חמוי היא רחובותית במקור ותושבת מזכרת בתיה בהווה, שהחלה את דרכה כביולוגית, חוקרת סרטן ועבדה בחברות סטארט אפ בפארק המדע ברחובות.

את המעבר לעיצוב עשתה לפני למעלה מחמש שנים, ולאחרונה בחרה להתמקצע בתחום, ועברה הכשרה בעיצוב באמצעות חמשת החושים, וכך, השורשים שלה כחוקרת באים לידי ביטוי גם בעבודת העיצוב שלה. "בגלל שאני באה מתחום המדע, התחברתי לנושא של עיצוב רגש בחלל על פי חמשת החושים – על פי ריחות, טקסטורות, צלילים ותדרים למוח – אנחנו יכולים לשלוט על הרגש בחדר בו אנחנו נמצאים, ובכך אני באמת מאמינה שניתן יהיה לרפא מחלות בעתיד הלא רחוק".

"כשיצאתי לדרך בפרויקט השיפוץ של המטבח של בית אלמוג הראשון לחיילים בודדים במודיעין, חשבתי כיצד לעשות זאת בצורה מהירה, יעילה ובמינימום משאבים. ניסיתי לעניין נגריות שיקחו על עצמן את כל הפרויקט, אבל זה לא צלח, כי זה היה פרויקט קשה מדי וגדול מדי עבור נגריה אחת לקחת על עצמה בהתנדבות. לכן, כמו בכל פרויקט מורכב, החלטתי לפרק את הפרויקט הזה לשלבים, ולגייס אנשי מקצוע שונים, כל אחד בתחומו, וכל אחד תרם את חלקו בפאזל. התהליך ארך למעלה משנה, ועכשיו סוף סוף זה קרה!

"התחלנו בצילומי מטבח, מדידות ראשוניות שהחיילים סיפקו, וגיבוש תכניות מבחינת תכנון ועיצוב, בהם שיתפתי את מיכל שילוני, אמו של אלמוג ז"ל. כשמיכל ואני היינו שלמות עם התכנון והעיצוב שיצרתי עבורה, התחלתי לגשש ברשתות ולרתום את אנשי המקצוע הרבים, שתרמו מזמנם היקר ומהידע המקצועי הרב שלהם.

המטבח הישן

"הפרויקט הזה הוא עשייה של קבוצה גדולה של אנשים טובים, שראויה לכל שבח. הם פינו מזמנם, נתנו מכספם ומכשרונם, וזאת למרות שאין בינינו היכרות מוקדמת. כולם נרתמו דרך פייסבוק, וואטסאפ ומסנג'ר. והכל בתקופה הכי לחוצה שלהם."

חמוי השלימה בימים אלה את התהליך המורכב של תיאום כל שלבי הפרויקט בין שלל אנשי המקצוע שהתגייסו למשימה. בחודש אוגוסט 2022 המטבח הפך מחלום ותכנית על הנייר למטבח אמיתי ומוחשי, ומקום בו החיילים הבודדים יכולים לבשל, להתכנס, לאכול, להריח ולחוש תחושות של בית.

המטבח נחנך באירוע חגיגי, בו התכנסו כל החיילות והחיילים הבודדים, שהתגוררו או מתגוררים בשלושת הבתים של העמותה במודיעין. החיילות והחיילים, בעבר או בהווה, נפגשו ונהנו מארוחה משותפת שהוכנה במטבח החדש.

חמוי מגלה: "הכל עשיתי מרחוק, אונליין. זה היופי של הדבר! זה הזכיר לי קצת כמו עבודה של תזמורת; כל בעל מקצוע הוא כלי אחר, ביחד הם יוצרים מנגינת חיים מופלאה, ואני זכיתי להיות המנצחת. אני מודה מקרב לב לכולם על שיתוף הפעולה ועל עשייה ברוכה שאני גאה בה מאוד.

"בית אלמוג שילוני זו יוזמה מבורכת, והיא מפגישה בין חיילים לבין האזרחים, וזו הדרך שלנו, האזרחים, לומר תודה לחיילים האלה. לי, אישית, יש קשר רגשי עמוק לצה"ל. ראשית, אהבתי מאד את השירות הצבאי והכרתי את בעלי בצבא. שנית, בעלי הוא אח שכול, ויש לנו קשר רגשי עמוק מאד לחיילים ולצבא בכלל."

באשר לעשייה הקהילתית, אומרת חמוי: "אני אוהבת לעשות למען האחר, ונהנית גם לרתום אחרים. הם יודעים שאני באה ממקום טוב וטהור – לעשות לחיילים טוב – ומצטרפים בשמחה."

דקלה ארזני בן ברוך, לשעבר מנכ"לית עמותת בית אלמוג שילוני, שהחלה את הפרויקט מול חמוי: "אנחנו אסירי תודה לאורלי חמוי, שנרתמה ללא היסוס לפרויקט המורכב הזה. אורלי היא בן אדם מדהים, אשה מיוחדת, נעימה ודוחפת קדימה. אנחנו אסירי תודה גם לכל בעלי המקצוע שהיא הצליחה לרתום אחריה לשיפוץ. אנחנו מודים לכולם מעומק הלב על הנכונות ועל העשייה באהבה למען החיילים הבודדים."

אורלי חמוי ויוסף שילוני

יוסף שילוני, אביו של אלמוג שילוני: "מעצבת המטבחים אורלי חמוי שמעה על הצורך בהחלפת המטבח הקיים בבית הראשון שהוקם לזכרו של אלמוג ז"ל, ומיד נרתמה להחלפתו. אורלי גייסה בעלי מקצוע לטובת הנושא – אנשי נגרות, שיש, גז, חשמל, בינוי ועוד – והכל בהתנדבות מלאה. אורלי ובעלה היקרים הגעו לשמוח ולהתרגש אתנו בערב הגיבוש שערכנו בבית אלמוג שילוני לדורותיו, וחנכנו את המטבח שאורלי עיצבה ופקחה על התקנתו, והם מיד הפכו לחלק מהחבורה המגובשת. אלפי תודות לך, אורלי יקרה, בזכותך רווח מאוד לחיילינו, והאמת היא, שהאוכל יוצא הרבה יותר טעים. תודה רבה לכל המעגלים הרחבים הפועלים לרווחתם של החיילות והחיילים הבודדים, בכל ארבע השלוחות של בית אלמוג שילוני."

בעלי המקצוע המתנדבים שהשתלבו בפרויקט :

עמי מא.ל. מדידות פנים; ספי קראייף מנגריית עצים ונפלאות; ערן נוימן מנגריית er; אוראל קנפו מלאו מטבחים מעוצבים; גל קגן מנגריית פאו; ניב מלול מנגריית עץ הגופר; "מקור העץ" בבעלותו של מאיר ישראל; יצחק דרעי; חברת אגגר, בהובלת מירב; אדרטק; הנגר טל זנזורי ; הנגר יוסף בוטבול; משה מ.ר אינסטלציה מערכות מים; חברת דומיסיל, בהובלת יניב ואנונו; חברת בלורן; חברת אבן קיסר ; דיא משיש לב הארץ; ניר גבאי ; גבי כהן השיפוצניק ; חברת 79 מטבחים ; איב הובלות ; יעקב אנקונינה ; פוני פרזול; וילונות כנען במודיעין ואלגל תעשיות.

לפרטים נוספים על חייו ומותו של סמ"ר אלמוג שילוני ז"ל ניתן להיכנס לאתר

תגובות

להשאיר תגובה