לקראת סוף השבוע החולף צצה לה שמועה שרץ סרטון ביישום "טיק טוק" (המחלה הרעה של הדור הזה) שקובע כי ביום 24.4 יחול "יום האונס" וכביכול מותר בו לאנוס נשים. בדיקה זריזה במשרדי "טיק טוק" העלתה שלא היה ולא נברא סרטון כזה, אבל זה לא מנע מעשרות אנשים להפיץ אזהרות בנושא בכל הרשתות החברתיות.

אשת התקשורת שבי יודעת שאין דבר כזה פרסום שלילי, ולאורך כל הסופ"ש מצאתי את עצמי משכנעת אנשים שמדובר, לפחות בעיניי, בקמפיין גאוני להעלאת מודעות הן לתופעת האונס והן ל"טיק טוק" המסוכן והאלים שבו "משוטטים" היום בני הנוער. גם אם לא עומד אף אדם מאחורי הפצת האזהרות הללו, הרי שהאפקט של הדבר הזה היה כל כך חיובי שאולי אפילו צריך להודות לו.

המחשבה המפחידה שיש בני נוער שיכולים בכלל להגות מפיהם יום כזה, ומשתמשים ברשת לשם כך, זיעזעה כל כך הרבה הורים (ואנשים בכללי), שאני כבר רואה כמה מהם חסמו לילדים שלהם את ה"טיק טוק" מתכנים פוגעניים או סגרו להם את היישום לגמרי.

אבל זה לא מספיק! על מנת שילד או ילדה יבינו באמת מה המשמעות של סרטון כזה, על ההורים לשבת ולהסביר להם במה מדובר ומה ההשלכות של זה על החברה. הורים הם סוכני חיברות והם אמורים להוות חוט מקשר בין הילד או הילדה לבין התכנים שהם נחשפים אליהם. בלי הסבר אמיתי לתופעה, ייווצר פער בין בנים, שיחשבו שמדובר באתגר "טיק טוק" ויכנעו ללחץ חברתי, לבנות שיפתחו פחד וחרדה. התערבות של מבוגרים, במקרה הזה, תגשר על הפער ותוריד את מפלס הלחץ- החברתי והנפשי- מהעניין.

וכמובן שיש כאלה שיצאו נגד וחשבו שדווקא פרסום האזהרות ברשת, בתפוצה כל כך רחבה ומהירה, הוא זה שחשף את הילדים שלנו ל"יום האונס". ובכן, אני שוללת את הטענה הזו, כיוון שלא מדובר במשהו נורמלי ורגיל, אלא באלימות מינית פוגענית. מספיקה המחשבה שאכן צץ אתגר כזה ואני גם הייתי רצה לכל עבר להזהיר את חבריי ומקורביי (ועוקביי ברשתות) מדבר כל כך נורא ומפחיד.

העובדה שגילו, לבסוף, כי לא היה בכלל סרטון לא משנה לי בכלל, כיוון שהאזהרות הן לא ליבת העניין, אלא העובדה שהורים גילו מעורבות והתעוררו לתופעה. מספיק לי שבשל האזהרות הורים הבינו ש"טיק טוק" יכולה להיות הרסנית ויתחילו להשגיח יותר- אזי הקמפיין השקרי הזה עבד יופי.

אנחנו רואים כיום בירושלים מה "טיק טוק" יכול לעשות. כבר למעלה משנה שבני המגזר הערבי, הצעירים מביניהם, משתמשים ב"טיק טוק" כפלטפורמה לייצר "אתגרים" (סרטונים עם משימות שהופכים לטרנד) אלימים ופרובוקטיביים. כך יצא שרואים ערבים מתעללים בקשישים במחנה יהודה לפני כשנה וחצי; הסרטון בו צעיר ערבי סוטר לחרדי ברכבת הקלה וסרטונים בהם נראים ערבים צעירים בועטים כדור גבוה בהר הבית.

אין לי שמץ של מושג מדוע "טיק טוק" לא חוסמת משתמשים כאלה שעושים שימוש לרעה ברשת הזו, אבל זה לגמרי יצא מפרופורציות ומלבה אש מיותרת שמובילה לנפגעים. רחובות ירושלים כל לילה הופכים למערב הפרוע בעימותים אלימים בין יהודים לערבים. גיל ממוצע: 17. חייבים לשים לזה סוף!

הלוואי ודווקא ב"טיק טוק" יקומו כמה מובילי דעת קהל ויעשו אתגר מפייס על מנת להפוך את הרשת לבטוחה ונעימה יותר, ואולי גם להרגיע את הרוחות. משנה לשנה הרשת הופכת להיות יותר ויותר משפיעה על התהליכים שקורים לנו ביום –יום, על הרגלי הצריכה שלנו, על ההחלטות שלנו, ואולי גם כאן יהיה אפשר להשפיע. אני לא יודעת אם נשמע, חס ושלום, על אישה שנפגעה מינית ביום המומצא הזה, ובגלל שהומצא, אבל אני יודעת שיש התעוררות באוויר לתופעה, ואם ה"קמפיין" הזה הצליח להוביל לשינוי קטן בקרב בני נוער- אז אני בעד.

תגובות

להשאיר תגובה