החיים באנימציה

פסטיבל האנימציה שמתקיים בסינמטק ירושלים השבוע מראה את הקפיצה וההתפתחות של תחום האנימציה הישראלית והירושלמית בפרט. זה מתבטא בסרטים באורך מלא ותמיכה ביוצרים מקומיים. “תוך שנתיים הצלחנו לבנות כאן עשייה של אנימציה ולעניין את הגופים הגדולים בעולם לראות מה אנחנו עושים”.

אחרי פעילות ממושכת שכללה תמיכה בהפקת סרטי אנימציה ישראלים, הפקה לחברות בינלאומיות בצפון אמריקה ועוד, מתקיים השבוע בסינמטק ירושלים פרויקט “הקפיצה המשולשת”, פסטיבל האנימציה שיתקיים ב-26-29 באוקטובר: נציגים בכירים של סוני אנימיישן, DHX ונלוואנה-קורוס נמצאים כבר כאן בישראל  במטרה לבחור את הרעיונות הטובים ביותר לסרטי אנימציה באורך מלא וסדרות אנימציה לטלוויזיה ולרשת שנכתבו על ידי יוצרים ירושלמיים צעירים. הזוכים יקבלו מענק פיתוח על סך 300 אלף שקלים כל אחד והזדמנות ממשית לפריצת דרך בינלאומית.

לדברי הוניג, המיזם הוא קרן הקולנוע והטלויזיה הראשונה בישראל המטרה היא להרחיב את שוק העבודה לבוגרי לימודי אנימציה, קולנוע וטלוויזיה בתוך העיר. “מטרתנו כפולה גם תרבותית: לכלול את ירושלים על המסך וגם לתת אופק תעסוקתי לבוגרים של בתי הספר לקולנוע ובצלאל. אנחנו פעילים שמונה שנים שעד היום תמכנו ביותר מ-60 הפקות שצולמו בירושלים. לפני שנתיים החלטנו להכנס לתחום האנימצה כי למרות שיש בארץ כשרונות מדהימים, אין תעשייה של אנימציה ורובם נוסעים לעבוד בקנדה ולוס אנג’לס.

השנה, לראשונה, הופקו בישראל ארבעה סרטי אנימציה באורך מלא. המיזם לקולנוע ולטלוויזיה ברשות לפיתוח ירושלים מתכוון להפוך את ירושלים למרכז בינלאומי שלא רק יספק שירותי אנימציה ייעודיים אלא גם יפתח וישווק מגה מותגרים שלהם פוטנציאל כלכלי עצום. בפרויקט, שהחל באמצע השנה ונקרא “הקפיצה המשולשת” Hop, Skip & Jump, הוגשו עשרות הצעות של סטודנטים ואנימטורים בתחילת דרכם לתכני אנימציה מקוריים עבור חברות בינלאומיות מובילות, שנציגיהן הגיעו מספר פעמים לירושלים על מנת לבחור את הרעיונות בעלי הפוטנציאל ולהדריך את יוצריהם.

– יורם, מה אתם מתכננים בעצם?

“התוכנית שלנו בנויה מכמה שלבים הראשון היה לפתוח אולפני אנימציה בירושלים שעושים בהם אנימציה ישראלית לפי רעיונות ישראלים ואת זה כבר עשינו עם זאת שאין לזה הרבה תקציבים כי אנחנו מדינה קטנה. דבר שני זה ביצוע עבודות עבור חברות בינלאומיות . כרגע אנחנו מפיקים סדרה לדיסני וגם סדרה על האחות של הבובה ברבי . אלה הפקות בינלאומיות עם המון כסף אבל זה לא יצירה ישראלית אלא ביצוע עבודות עבור גופים זרים.

“עכשיו אנחנו רוצים לפתח על פי דרישות לחברות בינאלומיות תוכן שישראלים מפתחים עבורם הכוונה שיאמצו פרויקטים שימשיכו להתפתח גם פה וגם בצפון אמריקה מתך כוונה להביא להפקתם”.

– מה יש לישראלים לתת לתחום האנימציה?

“אנחנו מלאים בתוכן, בשנים האחרונות הקולנוע הישראלי פרץ וזכה בפרסים מכל העולם, מבחינת תוכן אנחנו אלופי עולם. הבעיה בקולנוע ישראלי שלמרות שמקבלים פרסים הוא עדיין דובר עברית אז יש לזה מעט קהל בעולם. דווקא באנימציה זה תחום בינלאומי שמנסים לנצל את הכישרון הישראלי של היוצרים פה לייצר תכנים עבור חברות ואז סרט יוקרן בקנדה וארצות הברית וירושלים אבל הזכויות יוצרים שייכים לישראל,  אז הרווח הכלכלי הרבה יותר גדול ונוכל לפתח תעשייה יציבה פה”.

אייל חיימובסקי, מנכ”ל הרשות לפיתוח ירושלים הוסיף כי: “תעשיית האנימציה הירושלמית מגלמת בתוכה פוטנציאל עסקי, תרבותי, אקדמי וכלכלי שאנחנו כעת נחשפים לקצה קצהו. במשרד לירושלים ולמורשת, בעיריית ירושלים ובמיזם לקולנוע ולטלוויזיה של הרשות לפיתוח ירושלים השכילו לאתר את המגמות העולמיות, ולשלבן ביתרונות היחסיים של ירושלים בתחום – כמו היותה חממה לגידול כישרונות בתחום, והעובדה שדורות רבים של יוצרים מבטיחים החלו בבית הספר לקולנוע ‘סם שפיגל’, ‘בצלאל’, בית הספר ‘מעלה’ ועוד. מדובר בשנה הראשונה שאנו מקדמים את פורמט הקפיצה המשולשת, וחברות הפקה בינלאומיות רבות כבר בקשו לקחת בו חלק בעתיד”.

בין האורחים שמכבדים את הפסטיבל האנימציה: ראש קרן המדיה הקנדית התומכת בתוכן בסך של 300 מיליון דולר בשנה, עמה צפוי להיחתם הסכם שיתוף פעולה עם הרשות לפיתוח ירושלים ושלושה מפיקים מובילים מהתעשייה מגרמניה.

 

תגובות

comments