לציון 150 שנה להולדתו של סרגיי רחמנינוב תעלה  מקהלת הגברים של מכון PaTRAM בבכורה בינלאומית בישראל את היצירה "משמר כל הלילה" הנחשבת ליצירה הטובה ביותר של רחמנינוב בביצוע זמרים רוסים ואוקראינים, זאת על רקע המלחמה השוררת בין המדינות. 18.6.22 – מנזר נוטרדאם, ירושלים, בשעה 11:00.

מכון  PaTRAM, המכון הרוסי-אמריקאי למוסיקה ע"ש סנט. טיכון (טיכון הקדוש), נוסד ב-2013 בארה"ב, במטרה לשמר ולטפח את מסורת המקהלות האורתודוקסיות. הפטריארך טיכון היה שליח הכנסייה הפרובוסלאבית לצפון אמריקה והפטריארך של מוסקבה ורוסיה כולה מ-1917 ועד מותו. ב-1989 הוכרז כקדוש של הכנסייה הפרובוסלאבית. המכון פועל לטיפוח הפאר האותנטי והמקורי של מוזיקת ​​המקהלה הרוסית-אורתודוקסית והעומק הרוחני שלה בשפות האנגלית הסלאבית.

מקהלת המכון המונה 55 גברים נחשבת לאחד מההרכבים הקוליים הגדולים בעולם והצליחה להביא את המוזיקה האורתודוקסית והליטורגית לקדמת במה העולמית. במקהלה שרים זה לצד זה זמרים מרוסיה, אוקראינה, צפון אמריקה, אוסטרליה וסרביה.

מקהלת המכון מבצעת הקלטות במקומות ייחודיים בהשתתפות ההרכבים הבינלאומיים עטורי הפרסים שלה, וכן קונצרטים ותכניות חינוכיות. על הקלטות אלה הייתה מועמדת לפרס הגראמי בשנים 2019 ו-2020.

זהו ביקורה הראשון של המקהלה בישראל והיא מגיעה לכאן לקיים הקלטות באקוסטיקה המיוחדת של כנסיית העלייה בהר הזיתים, של המשלחת הרוסית הדתית של הכנסייה הרוסית האורתודוקסית בתפוצות.

לצד ההקלטות תעלה המקהלה בבכורה עולמית את הביצוע שלה ליצירתו של המלחין הרוסי סרגיי רחמנינוב "משמר כל הלילה". עבור המקהלה היה ברור כי לציון יום הולדתו ה-150 של סרגיי רחמנינוב יועלה קונצרט מיוחד עם היצירה הדתית "משמר הלילה" שהולחנה ב-1915 בתוך כשבועיים, בשיאה של מלחמת העולם הראשונה, בזמן שרוסיה הייתה על סף המהפכה הבולשביקית. היצירה התקבלה באהבה על ידי המבקרים והקהל והועלתה חמש פעמים נוספות באותו החודש.

משמר כל הלילה הוא טקס דתי של הכנסיות האורתודוקסית המזרחית והמזרחית-קתולית, המורכב משלוש תפילות, הנאמרות בערבי ימי ראשון ובמועדים ליטורגיים גדולים.

היצירה "משמר כל הלילה" מעבירה את תחושת ההתעלות הרוחנית כתגובתו של המלחין לכאוס ולסבל סביבו, נחשבת לאחד מההישגים המוסיקליים הגדולים של הכנסייה הרוסית-אורתודוקסית – וירטואוזית בכתיבתה וסימפונית בסגנונה, וחושפת את מכלול הרוחניות וההוד האפי במפגש הפולחני של האנושות עם  בורא.

"משמר כל הלילה" היא שיאה של שני עשורים בהם חקר רחמנינוב את מוזיקת ה​​קודש הרוסית, תוך שהוא מושפע עמוקות מצ'ייקובסקי. יצירתו של רחמנינוב מורכבת יותר בשימוש בהרמוניה, במגוון הטקסטואלי ובפוליפוניה.

המהפכה הרוסית בשנת 1917 ועליית ברית המועצות הובילו לגינוי ממשלתי של המוסיקה הדתית, וב-22 ביולי 1918 הוחלפה המקהלה הכנסייתית בזמרים חילוניים.

על היצירה נכתב אז כי "שום קומפוזיציה אינה מייצגת את סוף העידן בצורה כה ברורה כמו היצירה הליטורגית הזו".

מאסטרו יקטרינה אנטוננקו צילום באדיבות המכון

מאסטרו יקטרינה אנטוננקו למדה ניצוח מקהלה במכללה האקדמית למוזיקה במוסקבה ובקונסרבטוריון צ'ייקובסקי במוסקבה. בשנים 2010-2012 קיבלה מלגת DAAD ללימודים ב- Hochschule für Musik und Tanz Köln. היא השתתפה בכיתות אמן עם פרידר ברניוס, מארק מינקובסקי והנס-כריסטוף רדמן. בשנת 2013 עשתה יקטרינה את הדוקטורט שלה. במוזיקולוגיה ("מוזיקת ​​הכנסייה של Baldassare Galuppi"). משנת 2012 יקטרינה מלמדת בקונסרבטוריון צ'ייקובסקי במוסקבה.

תגובות

להשאיר תגובה