בליינש לקאו

כבר כמה חודשים שאני יושבת וחושבת איך אני מוציאה לאוויר העולם את הכוח שיש לי בידיים- כוח שיש גם לכם- להחליט מאיזה רופא תקבלו מענה וטיפול. מערכת הבריאות או קופות החולים "שולטים" כל הזמן ביכולת הבחירה שלנו  לאיזה רופא ללכת ואצל מי נטופל, עד שזה מגיע לרגע שאנחנו לא מרוצים  מהטיפול ואז כבר אין עם מי לדבר. בצד השני יש רק בירוקרטיה התמודד מולה. הגיע הזמן שנכניס את  הדמוקרטיה לעולם הרופאה.

הנתונים מדאיגים. מדי שנה, 8000 עד 10000 אזרחים בישראל נפגעים מטעויות רפואיות ומרשלנות רפואית! את חלקם הגדול ניתן למנוע. מאז תחילת שנות ה-2000 הורשעו על ידו כ-380 רופאים – חלקם בגין הטרדות מיניות, סחר בתרופות וכן רשלניות רפואיות בדרגות חומרה שונות. קיימת פה מגמה של רשלנות רפואית שמושתקת ומוסכמת על ידי אנשי הצווארון הלבן בישראל,  שלא אוכפים ענישה מתאימה עבור רופא שהורשע, בין אם זה הטרדה מינית או רשלנות רפואית ועד מוות.

המחסור בצוותים רפואיים במערכת הבריאות מביא אותנו למצב שכבר לא מתבצע סינון ראשוני או תיעדוף נכון לאותם רופאים שמורשעים ועדיין מטפלים בחולים. ואם הוחלט שכן יחזרו לפעול, לא באמת חושבים באילו מחלקות ועם אילו אוכלוסיות יעבדו. עם זאת, בעיניי, אין מקום לאף אחד שעבר על החוק להיות במעמד הזה ולא משנה כמה מחסור יש. במידה ואין רופאים ומערכת הבריאות בקריסה, צריך לעשות חישוב מסלול מחדש.

בנתוני הנהלת בתי המשפט מופיע כי בשנת 2010 הוגשו 1,109 תביעות רשלנות רפואית כנגד מוסדות רפואה בישראל, ואילו בשנת 2015 הוגשו  1,985 תביעות כאלה, כלומר מספר התביעות כמעט הוכפל תוך חמש שנים. ככל שמדובר בתביעות נגד מוסדות רפואיים ממשלתיים, מצביע דו"ח מבקר המדינה מ-2012, העוסק במשרד הבריאות, על עלייה של 22 אחוז במספר התביעות בין 2005 ל-2010, ואילו לפי מסמך הכנסת, מספר התביעות מסוג זה עלה מ-597 ב-2005 ל-1,008 ב-2015. מכך אנו מבינים כי מגמת הרשלנות הרפואית עולה מדי שנה ומכפילה את עצמה, וזה כבר מוביל לתהייה מה קרה בשנים האלה ? מי לוקח אחריות על הפחד של האזרחים המפוחדים או שבכלל לא מודעים לנתונים המודאגים?

ויש כאלה שבכלל לא ירצו להילחם נגד אותו רופאים מהפחד הגדול ש"זו מלחמה מול המדינה". באתר "הכר את הרופא", שהקימה עמותת "אופק חזרה לחיים" ניתן היום למצוא כמעט את כל הרופאים שהורשעו על מעשי רשלנות רפואית בדרגות שונות. רגע לפני שאתם הולכים לרופא היכנסו לאתר, הקלידו את השם של הרופא אליו אתם עתידים ללכת ותחליטו אתם מי יטפל בכם או בילדכם. לנו הכוח.

תגובות

להשאיר תגובה