אם גם אתם מאמינים שבני אדם יכולים ״לדבר עם העיניים״, הרי שברורה החשיבות של המראה באיזור הזה. לאיזור העיניים יש השפעה קריטית על הנראות שלנו ועל כיצד אנו נתפסים בעיני האחר.

נשים רבות וגם גברים כמובן שמים דגש על האסתטיקה של איזור העיניים וקיימות דרכים רבות לשדרג את החלונות שלנו אל הנשמה. בכתבה הבאה, נחקור טיפולים פופולריים באזור העיניים ונדון ביתרונות והחסרונות של כל אחד.

בצילום: ד"ר גיא נחמני

קרדיט צילום: עדן ומידן

בוטולינום טוקסין:

בוטוקס הוא למעשה שם מסחרי ולא השם של החומר הפעיל שהינו בוטולינום טוקסין. בוטוקס הוא המוצר המסחרי הראשון ומכאן השם נתפס, אך למעשה בארץ משווקים התכשירים: בוטוקס, דיספורט, והחדש ביותר – קסאומין. כולם עובדים במנגנון זהה, ונבדלים בעיקר ברמת הנקיון של החומר הפעיל. בוטוקס (לעת עתה נמשיך עם הכינוי המוכר) המופק מרעלן בוטולינום, הוא טיפול פופולארי להפחתת קמטים וקמטוטים מסביב לעיניים. למעשה הוא רעלן שמחליש או משתק באופן זמני את השריר אליו הוא מוזרק ובכך מסייע להחלקת הקמטוטים באותו איזור. איזורי הטיפול הפופולריים הם בין הגבות (קמטוטי הזעף או ה 11), צידי העיניים (רגלי העורב), והמצח (קמטי המחשבה). הבוטוקס פועל למשך של 3 חודשים אך א מקפידים לבצע בזמנים מדוייקים משך ההשפעה הולכת ומתארכת וניתן להגיע לכ 5-6 חודשים, וכאמור על ידי התמדה ודיוק בזמני הטיפול.

רופאים מומחים עם ידע מתקדם יכטולים לבצע טיפולי בוטוקס מתקדמים כגון:

– צוואר –  שבו יש שריר מעטפת גדול וניתן לשפר מראה

– נפרטיטי – הזרקה לאיזור התחתון של הלחי והרמה שלה

  • החלשה של שריר הלעיסה – טיפול המסייע לחריקת שיניים בלילה
  • בוטוקס למניעה וטיפול במיגרנות – אני מצאתי את הטיפול הזה יעיל מאד בהרבה מטופלים ומטופלות שכבר התייאשו מלטפל במגרנה שלהם
  • הזעה בכפות ידיים ובתי שחי

החסרון: רופאים רבים עם ידע מועט באסתטיקה מזריקים אוטומתית לשלושת האיזורים סביב העיניים והמצח, ובכך אמנם גורמים למראה ״חלק״ אך נטול הבעה, מוזר ועם גבות צנוחות ונמוכות בגלל ההחלקה במצח.

במרפאה של רופא עם ידע מתקדם הבוטולינום טוקסין ישמש לעיצוב ומיקום הגבות (עלייה של קצה הגבה) ללא החלקה מלאה של המצח שבעצם מביאה לנפילה של הגבות. שילוב של טכניקה הנקראת ״מזו-בוטוקס״ והזרקה מדוייקת יביאו לתוצאה טבעית רעננה ועם הבעת פנים.

 

תופעה נוספת היא צניחה ממשית של העפעף שאם היא מתרחשת לצערנו יש רק להמתין לחלוף הבוטוקס. רופא מיומן שמזריק בטכניקה נכונה יידע להימנע מסיבוך לא נעים זה.

לסיכום: טיפול בטוח עם תוצאות טובות כאשר מבוצע בידיים הנכונות.

חומרי מילוי שונים עבור סביבת העין, שקעי העיניים והרקות:

חומרי מילוי ובמיוחד חומצה היאלורונית פופורליים מאד בשנים האחרונות, ומשמשים להשבת נפחים שאבדו עם הגיל. חומצה היאלורונית קיימת בסוגים וסמיכויות שונים שיכולים לשמש מהחזרת נפח ועד לאפקט תמיכה והרמה של הרקמה עם כמה שפחות הוספת נפח. חומרים מבוססי סידן – כדוגמת ה״רדיאס״ יתנו יכולת דחיפה והרמת רקמה משמעותית חזקה יותר מאשר חומצה היאלורונית, ויוסיפו בכך שיגרמו לייצור קולגן במקום המוזרק. הקולגן שנוצר יכול להחזיק זמן ממושך משמעותית יותר מחומצה היאלורונית, ולשפר גם את המרקם של העור מעל.

רקות הזרקה מקצועית לרקות יכולה לתרום להרמה ומיקום נכון של הגבות. נשתמש בחומר יחסית סמיך, בין אם חומצה היאלורונית או חומר מבוסס סידן, שיוכל להרים, לדחוף ולתמוך במיקום הגבה.

שקעי העיניים הזרקה זו נחשבת המורכבת ביותר, לביצוע בידיים מיומנות מאד בלבד, ויכולה לרענן משמעותית את המראה העייף של העין ואף להסוות צורך בניתוח עפעפיים תחתונים בשלבים המוקדמים. אחת הטעויות הנפוצות בהזרקה לא נכונה לאיזור זה היא גרימה של בצקת לימפתית – נפיחות עם צבע מוזר וכהה תחת העיניים, עקשנית וקשה לטיפול.

קצה הגבה הזרקה בטכניקה מיוחדת בידיים הנכונות ומתחת לשריר תגרום להרמה אמיתית של קצה הגבה ולזמן ארוך בהרבה מהזרקת הבוטוקס היכול להגיע גם לשנה

עצמות הלחי הזרקה בעצמות הלחי במיקום מדוייק שעל הרופא למצוא – תצמצם את שקעי העיניים, ותעניק מראה חיוני אנרגטי וצעיר. הרופא אמור להשתמש בחומר סמיך ומעניק תמיכה, ולהימנע מהזרקה עודפת או לא נכונה שתגרום למראה ״סנאי״. הדגש הוא על תמיכה לעור ולא על נפח.

פיגמנטציה סביב העין –  ״כהויות״ סביב העין הן מפגע מציק וקשה לטיפול. יכולות לנבוע מצל באיזור בשל השקע, אך גם בגלל פיגמנטציה אמיתית. ניתן לבצע הזרקת קסלרידרם – חומר ייחודי המכיל חומצה היאלורונית וגם חומצה סוקצינית, הגורמת להבהרה של האיזור. יש לצפות לירידה של טון אחד או שניים ולא למחיקה מוחלטת של האיזור הכהה, אך השיפור קיים ומשמח מי שהדבר מפריע לו

 

צילום: מידן ועדן

יתרונות הליכים פשוטים הלוקחים מספר דקות מועט לביצוע, ונותנים תוצאה אשר ברובה נראית מייד. הזמן בו תחזיק חומצה היאלורונית הוא תלוי בחומר ויכול לנוע בין 8 חודשים ועד גם שנה וחצי שנתיים, וכאמור חומרים מבוססי סידן ישפיעו גם לטווח ארוך.

חסרונות שוק פרוץ. רופאים רבים היום עוברים קורסים שונים להזרקות והידע שלהם יכול לנוע בין מצויין ועד בסיסי מאד בלבד. האיזור סביב העיניים דורש נסיון ומקצועיות רבה, הזרקה לא אחראית שם יכולה לגרום לתופעות לוואי כמו גושים או נפיחויות ובמקרי קיצון אפילו לפגוע בראייה עצמה.

גם כאשר אין תופעות לוואי כאלה, תופעת הלוואי הנפוצה ביותר היא קבלת ״המראה המוזרק״ והלא טבעי.

יש לבחור היטב את הרופא ואת גישתו לאסתטיקה של הפנים, ולוודא שמקבלים טיפול רפואי המלווה בצילום רפואי, תיעוד מלא של הרשומה הרפואית וכי הקליניקה הינה מקום מסודר ומיועד לטיפולים אלה.לכל ניתוח ישנם סיבוכים וסיכונים אשר דף מפורט בהם יינתן מבעוד מועד על ידי המנתח, ויוסבר בפירוט. בידיים מיומנות מקטינים את הסיכון לסיבוך אך יש לזכור כי כאלה תמיד יכולים להתרחש ויש לדון בכך במפורט עם המנתח.

טכנולוגיות למיצוק העור ושיפור המרקם:

ההתקדמות הטכנולוגית הציגה אפשרויות לא פולשניות למיצוק העור ולשיפור המרקם סביב העיניים. טיפולים אלה יכולים להיות מכניים או משולבי אנרגיה כמו לייזר גלי רדיו או גלי קול.

הטיפולים מיועדים ברובם לאיזור העפעפיים התחתונים בהם ניתן לראות עור עייף ומקומט, שקיות, שקעים וסימני התבגרות שונים.

מיקרונידלינג – מעין אקדח מחטים הגורם לפציעה מבוקרת של העור כאשר תהליך הריפוי מביא לשיפור המרקם, הגמישות והמראה הכללי של העור.

מורפיאוס – מכשירים מתקדמים משלבים את טיפול המחטים עם אנרגית גלי רדיו (RF), מכשיר המורפיאוס 8 מצוייד בראשים המתאימים לטיפול באיזור העדין של העפעפיים התחתונים, מביא לכיווץ הקולגן בעומקים משתנים של העור ויכול לתת תוצאה המתקרבת לתוצאה של ניתוח עפעפיים תחתונים כאשר המדובר בשלבים מוקדמים. יש להקפיד על ביצוע על ידי רופא מוסמך על המכשיר.

עט פלזמה מבצע למעשה צריבה – כוויה בעור העפעפיים העליונים ובכך מכווץ אותו. הטיפול פופולרי ומבוצע הרבה פעמים לא על ידי רופא. יש להיזהר מאד בטיפול באיזור העדין של העפעפיים שעלול להביא לתוצאה לא מיטיבית ואף להפריע בהמשך בניתוח בשל הרקמה הצלקתית.

נאנופלזמה מכשיר מתקדם יותר מעט הפלזמה, המונע חלק מתופעות הכוויה ומבוצע על ידי רופא בלבד. ביצוע על ידי רופא מוסמך יחד עם הטכנולוגיה המתקדמת מהווים יחד את הייתרון שיש למכשיר זה על פני עט הלפזמה הרגיל. ניתן לבצע  נאנו-פלזמה גם לאיזורים נוספים כגון קמטוטי השפה העליונה (ברקוד) או אפילו קסטנטלזמות. קסנטלזמות הן כתמים צהבהבים המופיעים בעפעפיים התחתונים ומורכבים מקולסטרול ושומן. צריבה שלהם עם הנאנו-פלזמה יכולה לשפר בצורה משמעותית את המראה. שוב להקפיד על ביצוע בידיים של רופא מיומן.

לסיכום:

יתרונות – הליכים המבוצעים במרפאת הרופא, בדרך כלל במשחת אילחוש, או הרדמה מקומית אמיתית (למשל לטיפול מורפיאוס), מביאים לתוצאות ארוכות טווח, וניתן לחזור עליהן מספר פעמים להגברה של התוצאה. החלמה יחסית מהירה של ימים בודדים – ניתן לבצע לקראת סוף השבוע, לנוח שישי שבת ולשוב לשיגרה בשבוע העוקב.

חסרונות – שוק פרוץ, לעיתים מבוצע בידיים לא מספיק מיומנות ועשוי להביא לתוצאות לא טובות הצטלקות, פיגמנטציה.

לסיכום – לבדוק היטב על ידי מי מבוצעת הפעולה והאם ישנה הכשרה מתאימה, הטיפולים טובים בידיים הנכונות.

ניתוח עפעפיים עם או בלי הרמת גבות:

עודף עור גדול בעפעף עליון, כריות שומן בולטות (שקיות), ווחולשה של השרירים סביב העין תצריך כבר ביצוע של ניתוח עפעפיים. גם בתחום זה ישנן התפתחויות והקידמה מביאה לשיפור בטכניקה ובתוצאה, ולהחלמה קלה.

עפעפיים עליונים תמיד יהיה חתך עדין באיזור החבוי של ציר פתיחה וסגירת העפעף. הניתוח בידיים של פלסטיקאי מיומן מערב גם טיפול בכריות השומן הבולטות, וניתן לסגור על ידי תפר פנימי מתמשך שיתן תוצאה אסתטית של צלקת עדינה שקשה להבחין בה. לעיתים מה שעושה את ההבדל הוא שימוש בתפר פנימי שמסירים במרפאת הרופא לאחר שבוע, לעומת תפרים חיצוניים מחוט שאמנם נמס לבד אך יכול להישאר גם עד שבועיים, ולכן לגרום לצלקת לא מיטבית.

עפעפיים תחתונים   גישה חדישה היא ללא כל חתך חיצוני, ניתוח המבוצע דרך הלחמית. השיטה הזו מאפשרת טיפול בשקיות ללא כל צלקת חיצונית, וטיפול לחוד במרקם העור. יתרונות השיטה הם תוצאה אסתטית מצויינת, ריפוי מהיר יותר, ומניעה של פגיעה בתומכי העפעף העלולה לגרום משיכת העין כלפי מטה.

במקרים מסויימים של חולשת תומכי העפעף התחתון (גורם לעין משוכה מטה, ועפעף שלא חוזר למקום בצביטה של העור) הפלסטיקאי יבצע חיזוק של הקצה החיצוני של העפעף לאיזור צידי עליון. ישנם פציינטים המבקשים פעולה דומה גם ללא חולשה של התומכים וזאת על מנת להעניק מראה מלוכסן יותר (foxy eye)

הרמת גבות כאשר הגבות צנוחות מאד, ניתוח כריתת העור העודף מהעפעף העליון יכול לגרום אף לנפילה מוגברת שלהן, ואז יש צורך לשלב הרמת גבות.

ניתן לבצע במספר דרכים ובהן  דרך חתך קטן בתוך קו השיער בצידי המצח, או בחתךבגבה עצמה בגבול השיער העליון שלה.

הליכים ניתוחיים אלה יכולים להתבצע בהרדמה כללית, סדציה (טשטוש) , ולעיתים בהרדמה מקומית (כאשר הניתוח מוגבל מאד.

הניתוח מבוצע על ידי רופא מומחה מוסמך, וכאן השור מפוקח וישנם כללים ברורים.

לסיכום:

טיפולים אסתטיים לאזור העיניים, כגון בוטוקס, חומרי מילוי, טכנולוגיות למיצוק העור ואפשרויות כירורגיות, מציעים מגוון אפשרויות לאנשים המבקשים לרענן את המראה.

בידיים הנכונות של רופא מוסמך ומיומן הסיכוי גובר לתוצאה טובה וטבעית והימנעות מסיבוכים. בחלק מן הטיפולים השוק פרוץ ויש לברר היטב את הנסיון של הרופא והסמכתו. בעוד שניתוח תמיד ייתן תוצאה מקסימלית לעומת טיפול אחר, הרי שהיום אפשרויות טכנולוגיות מתקדמות ושיטות הזרקה חדישות, יכולות הביא לתוצאה משביעת רצון, כאשר המטרה היא מראה רענן טבעי, ומניעה של סיבוכים ותופעות לוואי.

שנה טובה ומלאה באור (בעיניים) לכולם, ממני, ד״ר גיא נחמני.

תגובות

להשאיר תגובה