בונג'ה קים היא קוריאנית שהלכה ללמוד אופנה בניו יורק. שם היא פגשה בד"ר משה רוטקופ, מנתח עיניים יהודי שעבד בבית חולים נוצרי. האהבה פרחה והיא התגיירה וחזרה בתשובה. מי שחיתן אותם היה הרב קרליבך שהם הפכו לחסידיו ובעקבותיו הגיעו לישראל. לפני שלוש שנים הם הקימו את 'סיאול האוס' – המסעדה הקוריאנית היחידה הכשרה בישראל שנמצאת בלב הרובע היהודי. עם תפריט צמחוני שמבוסס על המטבח הקוריאני הפחות מוכר בישראל. 

נתחיל בידיעה המרעישה שאין בארץ (כמעט) מסעדות קוריאניות, כלומר יש איזה מקום בתל אביב שאפשר להזמין ואיזו מסעדה וחצי שמגישה אוכל אסייתי שניתן לאכול שם כמה מנות קוריאניות. אז לא צריך לומר נואש כי מתברר שישנה בכל זאת – מסעדה קוריאנית מגניבה היחידה מסוגה שהיא גם כשרה והיא מסתתרת בלב הרובע היהודי בירושלים. זה לא הדבר היחיד המעניין בסיפור הזה : מי שהקים את המסעדה הזו שדומה למעין מערה שנחצבה באבן הירושלמית הם זוג בהחלט לא שגרתי – ציפורה ומשה רוטקופ – היא קוריאנית (ששמה הקודם הוא בונג'ה קים) שלמדה אופנה בניו יורק לפני ארבעים שנה וכך הכירה את ד"ר משה רוטקופ – מנתח עיניים יהודי דתי שעבד בבית חולים נוצרי בניו יורק והיא מחסידיו הנאמנים של רבי שלמה קרליבך. 

מסעדת 'סיאול האוס' נמצאת ברחוב חב"ד ברובע היהודי כבר בכניסה יש תחושה שנכנסים לעולם קצת אחר כשעוברים דרך פתח מעוגל ויש יורדים לתוך המסעדה שבנויה בחלל קלסטרופובי שהיחס החם והשירות האישי עוטפים אותך מכל צד. בקצה החדר יש מתחם וי איי פי שדומה לחדר אירוח קוריאני מסורתי שמזכיר במקצת את חדרי התה היפניים עפ מתחת דק מעץ ועיצוב נקי כשכולם יושבים ללא נעליים ברגליים משולבות סביב השולחן שמאוייר בדמויות קוריאניות מסורתיות. 

ראשית עוד לפני שטועמים את האוכל אתם מוזמנים להתכבד בתה האלוהי ממש "סנ'ונגווה' – זו הגרסה הקוריאנית לתה הבדואי שגם היא חזקה כמוהו אך יש הבדלים ניכרים : ראשית התה מוגש קר כקרח. שנית הוא מתבשל במשך כמעט שתיים – שלוש ויש בו ג'ינגיר וקינמון מה שמקנה לתה טעם חזק ומשכר. חובה לנסות. 

אני טעמתי את מרק המיסו הקוריאני שהוא שונה מהמיסו היפני והוא כולל טופו, תפ"א, קישואים,  בצל ירוק וציר דגים וכמובן תבלין המיסוי עצמו (פולי סויה מותססים) התוצאה נחמדה וטו לא. 

צריך להבין שאין ארוחה קוריאנית ללא הקימצ'י – כרוב מותסס במלח ותבלינים שנחשב למאכל הלאומי של קוריאה עד כי במעונו של נשיא קוריאה יש שף מיוחד שעוסק בהכנת קימצ'י (שהוא חבר במכון העולמי לקימצ'י) ומשערים שיש 400 סוגי קימצ'י כאלו ואחרים והוא מוגדר כמזון על שמסייע בפעילות פרו ביוטית. 

הזוג ציפורה ומשה הכירו דרך מכר משותף (שהיה הבוס של משה בבית החולים בו עבד) במסגרת עבודתו כמנתח עיניים בניו יורק "הגעתי לניו יורק אחרי שסיימתי לימודי תיכון בקוריאה והתחלתי ללמוד עיצוב אופנה". על אף היותם משני עולמות שונים האהבה חיברה בניהם. כעבור שנה (1981) הם נישאו ומי שחיתן אותם היה לא פחות מאשר הרב קרליבך 'הרבי המרקד' שחיבר עולמות דרך שירה וסיפורים חסידיים והיה לחלק מדור הסיקסטיז. 

מנה פופולירת נוספת מתוך המטבח הקוריאני היא – ביבימבאפ (비빔밥) – מנה המורכבת מאורז בשילוב עם ירקות, בקר וביצה, המוגשת יחד עם מעט ממרח פלפל צ'ילי. מנה בעלת עושר טעמים. ציפורה רוטקופ מסבירה לי שהמטבח הקוריאני שם דגש על התבלינים המיוחדים "תחילה לא מצאתי בארץ והייתי צריכה להזמין אותם מקוריאה" .התבלינים הקוריאנים שמורכבים ממלח, שום, ג'ינג'ר ופתיתי פלפל חריף (גוצ'וקארו) הם בעלות השפעה מיטיבה על הבריאות כמו גם ירקות שעוברים התססה. דבר נוסף מעניין הוא החשיבות שיש לצבעים של המאכלים : "כמעט בכל מנה תמצא שילוב של חמישה צבעים שהם בעלי כוח תרפויטי וקשורים לאיברים פנימיים בבטן כמו קיבה, מעי ולב. 

שנה לפני הקורונה הם פתחו את המסעדה הכשרה היחידה מסוגה שהפכה ללהיט בקרב אניני טעם (ואפילו זכתה לתואר מכבד בעיתון 'הארץ') ואר הגיעה הקורונה והם עברו למשלוחים. בחודשים האחרונים הם שוב משגשגים וניתן למצוא שם קהל מעורב 

פתוח רק בימי שני – חמישי 

17:00 עד 22:00 

02-567-0255

תגובות

להשאיר תגובה