תשעים שנה לאחר שהחלה חבורת צעירים של לוחמי אצ"ל שפעלה בגבורה מול המנדט הבריטי את פעילותה המחתרתיות לשימור המסורת והקשר בין העם היהודי לכותל המערבי, מרכז מורשת מנחם בגין בירושלים, בשיתוף ברית חיילי האצ"ל ומוזיאון האצ"ל בתש"ח, ציינו הערב את פעילותם בערב הוקרה מיוחד בסימן "תרועת המרד".

אירוע ההוקרה התחיל עם הקרנת הסרט "הדי השופר" של היוצרים פלג לוי ואריה הלבני, שעקבו אחרי מפגש מרגש של שישה מתוקעי השופר שסיכנו את עצמם בכדי לשמר את המסורת היהודית. הסרט ״הדי השופר״ הוא הפרק הראשון בסדרת הסרטים הקצרים 'עדי ראייה': לפני 90 שנה במוצאי יום הכיפורים שנת ה׳תרצ״א 1930, החלה ברחבת הכותל מלחמה, מלחמה על החופש לתקוע בשופר בתום תפילת הנעילה. לאחר מאורעות תרפ״ט 1929 ובעקבות הלחץ הערבי על ממשלת המנדט, נאסר על  יהודים לתקוע בשופר. במוצאי כיפור ה׳תרצ״א, משה סגל, איש ברית הבריונים, הגניב שופר לכותל, דרך משמרות של צבא ומשטרה, ותקע בשופר. מאז ועד סיום המנדט נשמע השופר בכול מוצאי כיפור. פלוגת הכותל של בית״ר דאגה לשמירת מסורת זו. במלחמת השחרור, עם נפילת העיר העתיקה, פסקה תקיעת השופר. התקיעה הבאה הייתה תקיעתו של הרב גורן במלחמת ששת הימים. בשנת 2009 ששה מהגיבורים האלו חזרו לכותל ותקעו שוב. הסרט הזה מביא את סיפורם.

את האירוע הנחה ארנון סגל שסיפר על הקשר המשפחתי שלו למשה סגל, אחד מתוקעי השופרות. לאחר הקרנת הסרט התקיימה הרצאה של אפרת בזק, בנושא קולו של השופר בעיר הנצח לאורך הדורות.

האירוע התקיים- במרכז מורשת בגין ביום שני, 20.1.20, בשעה 18:30

תגובות

להשאיר תגובה