אור ותכלת בשמיים

'פסטיבל האור 2016', האירוע הבינלאומי הגדול והמרתק בתחום אמנות האור, יתקיים בפעם השמינית ברחבי העיר העתיקה בירושלים, בין התאריכים 25 במאי עד ה-2 ביוני, 2016. הפסטיבל מזמין את המבקרים לחוויה רב חושית מרתקת, אשר משאירה את הצופים נרגשים ממשחקי האור והצבעים במרחב הציבורי המוכר. הפסטיבל מתקיים ביוזמת הרשות לפיתוח ירושלים, עיריית ירושלים, משרד ירושלים ומורשת, חברת עדן ובניהול והפקת החברה העירונית אריאל. הניהול האומנותי נעשה ע"י מר אדוארדו הובשר.

השנה יוצגו בפסטיבל עשרות מיצגי אור של אמנים ישראלים ובינלאומיים שיתפרסו ברחבי העיר העתיקה, ביניהם מגוון מיצגים המותאמים לפעילות משפחתית אינטראקטיבית!

אל פינת הפטריארכיה הארמנית מגיעה קבוצת פירומניה, תזמורת קרקס סוריאליסטית מוארת של חמישה נגנים אשר יוצאת לתהלוכה של קצב ואור. התהלוכה עוצרת ואוספת סביבה קהל, שמצטרף לרקוד בתוך החגיגה המוארת וממשיכה הלאה לנקודת העצירה הבאה. המופע, שיועלה במיוחד לקראת הפסטיבל – יתקיים מספר פעמים בערב. בנוסף, התרחשויות אור מוזיקליות יוצאות דופן יפתיעו את קהל המבקרים לאורך ארבעת המסלולים.

הפסטיבל, שכבר רכש לו שם בינלאומי ונחשב לאחד מפסטיבלי האור המוערכים בעולם, יארח אמנים ישראלים מובילים הידועים ביצירותיהם באמנות האור, לצד אמנים בינלאומיים בעלי שם המרתקים ביותר בעולם, ביניהם; פיליפ ארטוס, דאמיין פונטיין, איוו שופס, דוד לסור, ארמאן ז'ירו, גלוריה רונצ'י ,קלאודיו בנגי, אלסנדרו לופי, אוקובו, אלכסנדרה סטרטימירוביץ, מארו אברבו, דמיטרי קסנקיס ועוד!

הקהל יוזמן להשתתף בחוויה וליהנות מעשרות מיצגי אור מרהיבים בארבעה מסלולים שונים: לבן, אדום, כחול וירוק שיתפרסו בכל רחבי העיר העתיקה ויובילו את המבקרים מאתר לאתר ומיצירה ליצירה.

בין המיצגים המותאמים במיוחד לפעילות משפחתית:

מזרקות שער יפו A moment with water fountains –  של האמן גונדגה צ'קולה, לטביה:

מופע מהפנט של מזרקות צבעוניות המתנשאות לגובה אדיר ומרקדות לצלילי המוסיקה המתלווה למופע. אסור להחמיץ!

קשתות מוארות (אקווסטל) של האמן דוד לסור וארמאן ז'ירו, פיטאיה, צרפת:

מיצב ענק זה מורכב ממספר קשתות אור דינמיות. הצבת הקשתות מאפשרת לצופה כמה נקודות ראות שונות, מקרבה גדולה ועד לתמונה רחבה יותר כאשר רואים זאת מרחוק. תרחישי התאורה השונים משנים את אופיו של המיצב, כך שהוא נראה כמו מזרקה או כמו כוכבים נופלים. האור עובר דרך הקשתות בזרימה משתנה של אנרגיה. המיצב כולו ממלא את החלל, אך נותר קליל ואלגנטי.

"פקק התנועה הוורטיקאלי"  OGE – Traffic! של האמנים מירב איתן וגסטון צהר: אורות וצבעים המוכרים לנו מהכבישים יככבו כיצירת אור!

מיצג משעשע וצבעוני, אשר עושה צחוק מהסיטואציה העירונית המעצבנת בה אנו נתקלים מדי יום: הפקקים בכבישים. אנחנו רואים ברמזורים, בתאורת המכוניות ובאיתותים עניין טכני, פרקטי ורגיל, אך שינוי הפרספקטיבה שלנו אל מול אותם אלמנטים מדהימים של תאורה, הופך את תאורת המכוניות והכבישים ליצירת אומנות משועשעת, שאולי תעלה חיוך בפעם הבאה שנתקע שוב בפקק. המיצג ימוקם בכיכר צה"ל.

פירומניה- תזמורת מוארת: מופע ייחודי המשלב מוזיקה ורקדנים מוארים!

קבוצת פירומניה היא קבוצה המתמחה בהעלאת מופעים הידועים באופיים הווירטואוזי ובוויזואליה ייחודית וחדשנית. הקבוצה מבוססת על ערכים של העזה, יצירתיות, דמיון ועל הביטוי האינדיבידואלי של אנשי הקבוצה. בפירומניה החדשנות היא דרך חיים לכן המאמץ היצירתי הוא הראשון בחשיבותו בכל פעילויות הקבוצה. תחת ניהולו האומנותי של זהר מרקמן, מיסד הקבוצה, העלתה פירומניה עשרות מופעים מקוריים בפסטיבלים ותיאטראות בכל רחבי העולם. המופעים מבוססים על המפגש המרתק בין אומנויות לחימה, אקרובאטיקה, תיאטרון ומחול מודרני. פירומניה פיתחה שפה חדשה וייחודית לה, שפה שמקורה במפגש בין האנדרגראונד והמיינסטרים, בין אומנויות הבמה הקלסיות וחידושים טכנולוגיים עכשוויים.
מאז הקמתה בשנת 1996 מפיקה הקבוצה את הופעותיה באופן עצמאי ואינה נתמכת על ידי גוף ציבורי כלשהו. בשנת 2010 הקימה פירומניה חברת הפקה עצמאית אשר במקביל למופעי הקבוצה, מפיקה, מביימת ונותנת שירותי תוכן לאירועים במגזרים הציבורי, העסקי והפרטי.

פירומניה מגיעה אל פינת הפטריארכיה הארמנית בתלבושות עשויות מאלמנטים פיסוליים של אור וכלי נגינה מוארים. הלהקה תופיע בפסטיבל במופע ייחודי המשלב מוזיקה ואור, אשר יועלה במיוחד לקראת הפסטיבל ויתקיים מספר פעמים בערב. בנוסף, התרחשויות אור מוזיקליות יוצאות דופן יפתיעו את קהל המבקרים לאורך ארבעת המסלולים.

"הנסיך הקטן" של האמן הצרפתי, דמיין פונטיין, זוכה פרס אהוב הקהל בפסטיבל האור בליאון, צרפת: דומיין פונטיין, מלחין ומנהל, חתום על גדולי מופעי המולטימדיות ב- 10 השנים האחרונות בצרפת וברחבי העולם, בפני יותר מ-10 מילון בני אדם.  פונטיין זכה 4 פעמים בגביע האורות של ליאון, צרפת, עבור יצירות הפאר שלו ונחשב למנהל המולטימדיה הגדול ביותר שנראה באירופה. מעבר לביצועיו בצרפת, כעת גוברת ההכרה של פונטיין בערים רבות בעולם:  דובאי, ירושלים, מוסקבה, איסטנבול, ליברוויל-גבון, שנחאי ועוד.

בפסטיבל האור יציג האמן את מיצד "הנסיך הקטן", מייצג וידאו ארט מפינג – מרהיב ביופיו, אשר זכה בפרס אהוב הקהל בפסטיבל האור בליאון. במיצג, יוקרנו סצנות מהסיפור "הנסיך הקטן"  על גבי קיר בניין מרכז המידע הנוצרי.

בסימן ל"ג בעומר: "טורנדו שריפה" –  Large Fire Tornado – של האמן איוו שופס – הומור קינטי, הולנד: האמן והמהנדס איוו סחופס ראה מה קרה כאשר סופת טורנדו השתוללה ביער וליבתה את הלהבות. הוא תהה אם אפשר לשחזר את האפקט הזה. לאחר ביצוע מודלים של טורנדו ואש, איוו סחופס וצוותו הצליחו לבנות מיצב אור מרתק שחושף פיסה מרהיבה מהארכיטקטורה של הטבע. "טורנדו שריפה" נוצר על ידי מקור אש רב עוצמה ו-36 מאווררים תעשייתיים בתוך פיגום מתומן שגובהו 12 מטרים. תוכלו לראות את האור בצורתו המקורית ביותר.

אוריגמי צבעוני של האמנים גלוריה רונצ'י וקלאודיו בנגי, בריטניה:
"אוריגמי צבעוני" שואב את השראתו מזיכרונות ילדות נעימים בשילוב עיצוב אסתטי. מיצג זה יורכב מעשרות אוריגמי עשויים ביד, שבתוכם אורות LED דינמיים, היוצרים חוויה קסומה ועתירת דמיון. המיצג יוצר אפקטי תאורה מרהיבים ומשתנים, דוגמאות מהפנטות של גלים וקשתות ותצוגת אור יפהפייה.

"פלורה" של האמן פיליפ ארטוס, צרפת: מיצג וידיאו אינטראקטיבי המדמה גדילה של צמחים, בו הקהל שולט בעוצמת הקול והתנועה של הצמחים המדומים.

אורות צפוניים – של האמנית אלכסנדרה סטרטימירוביץ, שוודיה:  מיצג זה, אשר הופק על ידי פסטיבל האור של אמסטרדם, מדמה את האור הצפוני (אורורה בוריאליס) תופעת האור המרהיבה והפיוטית ביותר בחצי הכדור הצפוני. התופעה מדהימה אנשים כבר אלפי שנים, וסיפקה השראה לסיפורים מיתיים של שבטים שונים. אם תרצו לחזות בה במו עיניכם, עליכם לנסוע לקצה הצפוני ביותר של שוודיה או נורווגיה. האור הצפוני, אשר  לא תמיד מתגלה. יתגלה לראשונה בירושלים, בפני הקהל הרחב במשך כל ימי הפסטיבל! בעיני אמנית האור השוודית אלכסנדרה סטרטימירוביץ, תופעת האור הצפוני מסמלת חברות. בהתקנת יצירתה בירושלים, היא מקווה להעביר רעיון זה לציבור. היצירה עוצרת הנשימה עצמה נפרשת בגן הבונים בעיר העתיקה ומתוכנתת כך שייווצר מסך בלתי צפוי של אור. ממש כמו האור הצפוני, יצירה זו יוצרת חוויה קסומה.

גלובוסקופ – Globoscope של האמנים מקסים הואו – קולקטיב קוין, צרפת: יצירה המורכבת ממספר רב של גופי אור מוצבים בחלל, והופכים אותו לחוויה משתנה רב-חושית. המיצג, אשר הוצג לראשונה בפסטיבל האור של ליאון, צרפת, בשנת 2014, יוצר שחזור דיגיטלי של חלל, בעזרת מנגנון טכנולוגי. בהתאמה הרמונית למאפייני החלל, כל נקודה וכל פיקסל שיוצרים את הנוף מתמזגים לתנועות של צליל ואור שמסתחררות סביב. חוקי המתמטיקה, הקול והאור משמשים כדי לייצג, לשנות ולהרחיב את החלל ויוצרים חוויה סוריאליסטית.

תמונה בתנועה – AVS – מתי פגשתם רובוט שמקרין על תמונה תוך כדי תנועה?

AVS עוסקת בחיבור ובאינטגרציה בין תוכן, אומנות וטכנולוגיה. החברה עוסקת בפיתוח רעיונות העוסקים ובחוויית המותג ומשתמשת בעיקר בחוויות דיגיטליות.

בפסטיבל תציג החברה מייצג וידאו המוקרן על גבי קיר בית כנסת החורבה,אשר מותאם בסנכרון מושלם לוידיאו שמוקרן ממסך המותקן על רובוט תעשייתי. תנועת הרובוט מסונכרנת גם היא לוידיאו, כך שנוצרת כוריאוגרפיה מלאה בין כל המידיות, כך שהשילוב יוצר קסם של תנועה ותמונה.

"הבועה" AVS של האמנים עידו ספיר ונועה קרסל, ישראל מתי ביקשתם משאלה והיא נענתה בפניכם?

מיצג וידיאו תלת מימד בו מבקרי הפסטיבל יקראו לתוך הבאר משאלה, ישמעו את עצמם בהד שיחזור מספר פעמים ומיד בתחתית הבאר תיווצר אנימציה של עומק ויעלה מהבאר טקסט מספר ״תשובות״ למשאלת המבקר בוידיאו תלת מימד אינטראקטיבי.

קרקס הקארדו של האמנים יוסי ג'ימי ואליאן (לולה) קצ'קה, ישראל:פסלים מקרטון בדמויות קרקס שיקבלו חיים בעזרת הנפשה בוידיאו!

האמנית אליאן (לולה) קצ׳קה יוצרת 5 פסלים מרהיבים על טהרת הקרטון, אשר יקומו לתחייה בשלל צבעים וצורות ע״י הקרנת וידאו עליהם שיעצב וינפיש אמן המולטימדיה יוסי ג׳ימי.
פסלי הקרטון/וידאו המרהיבים באים לצבוע בצבעים עזים, בהשראת הקרקסים הכי גדולים, את שוק הקארדו – השוק הנצחי עוד מימי קדם, כך שצבעים, ריחות וצלילים ימלאו את המקום.

"כנסיית דורמציון" של האמן גיל טייכמן, האיש שהאיר את מגדלי עזריאלי, במסלול הר ציון: את האור של גיל טייכמן אתם מכירים היטב, הוא חלק בלתי נפרד מהתרבות בישראל וניתן לראות אותו ואת עבודותיו באירועים לאומיים ובינלאומיים, בטלוויזיה, בפסטיבלים בארץ ובעולם, בהופעות, אירועים ועל בניינים ומוסדות ציבור. עבודתו הבולטת ביותר היא תאורת מגדלי עזריאלי, שמהווה חלק אינטגראלי ובלתי נפרד מאותה שלישיית מגדלים מפורסמת וסמלית.

טייכמן יציג בפסטיבל את המיצג "כנסיית הדורמציון"; השנה ייערך על גבי הכנסיה קונצרט אור מוזיקלי. זמרת תעמוד ותשיר במרפסת הכנסייה ובהתאם למוזיקה, המבנה יואר בצבעים מגוונים על ידי תאורת שטיפה. כמו כן, יוקרנו אימג'ים שירקדו וינועו על גבי חזית הכנסייה, בהתאם לנושא המוסיקלי.

 

פירוט המסלולים:

המסלול הלבן

קשתות מוארות (אקווסטל) של האמן דוד לסור וארמאן ז'ירו, פיטאיה, צרפת, ברחבת שער יפו החיצונית: מיצב ענק המורכב ממספר קשתות אור דינמיות. הצבת הקשתות מאפשרת לצופה כמה נקודות ראות שונות, מקרבה גדולה ועד לתמונה רחבה יותר כאשר רואים זאת מרחוק. תרחישי התאורה השונים משנים את אופיו של המיצב, כך שהוא נראה כמו מזרקה או כמו כוכבים נופלים. האור עובר דרך הקשתות בזרימה משתנה של אנרגיה. המיצב כולו ממלא את החלל, אך נותר קליל ואלגנטי.

 

מזרקות שער יפו A moment with water fountains –  של האמן גונדגה צ'קולה, לטביה, ברחבת שער יפו: מופע מהפנט של מזרקות צבעוניות המתנשאות לגובה אדיר ומרקדות לצלילי המוסיקה המתלווה למופע. אסור להחמיץ!

 

"הנסיך הקטן"- דמיין פונטיין, צרפת, במרכז המידע הנוצרי: מייצג וידאו ארט מפינג, מרהיב ביופיו, של זוכה פרס אהוב הקהל בפסטיבל האור בליאון, צרפת, דאמיין פונטיין, שיוקרן על חזית בניין מרכז המידע הנוצרי.

 

אוריגמי צבעוני של האמנים גלוריה רונצ'י וקלאודיו בנגי, בריטניה, בפטריארכיה הארמנית:
"אוריגמי צבעוני" שואב את השראתו מזיכרונות ילדות נעימים בשילוב עיצוב אסתטי. מיצג זה יורכב מעשרות אוריגמי עשויים ביד, שבתוכם אורות LED דינמיים, היוצרים חוויה קסומה ועתירת דמיון. המיצג יוצר אפקטי תאורה מרהיבים ומשתנים, דוגמאות מהפנטות של גלים וקשתות ותצוגת אור יפהפייה.

 

פירומניה- תזמורת מוארת בפינת הפטריארכיה: אל פינת הפטריארכיה הארמנית מגיעה תזמורת קרקס סוריאליסטית בתלבושות עשויות מאלמנטים פיסוליים של אור וכלי נגינה מוארים; להקת פירומניה תופיע במופע ייחודי המשלב מוזיקה ואור, אשר יועלה במיוחד לקראת הפסטיבל ויתקיים מספר פעמים בערב. בנוסף, התרחשויות אור מוזיקליות יוצאות דופן יפתיעו את קהל המבקרים לאורך ארבעת המסלולים.

סחרור אוניברסאלי- UNIVERSAL SPIN – של האמן אלסנדרו לופי, גרמניה, בגב שער ציון:

פסל קינטי המתנשא לגובה 9 מטרים, המשתנה עם האור. בעיקרו עשוי מעץ מואר בפיסות אור, שיוצרות מצבי תפיסה שונים: אור וצל בשינוי מתמיד, שהופכים את הכול לנראה ובלתי נראה, עתיק ועתידני כאחד.

"פלורה" של האמן פיליפ ארטוס, צרפת, בגן התקומה: באנימציה האינטראקטיבית "פלורה קווים מופשטים" יוצר הקהל צורות מורכבות ומעודנות, שדומות בצורתן לצמחים. הצופה יכול לשלוט באופן אינטראקטיבי באנימציה בעזרת מסך מגע, וכך לעצב את הצורות המתפתחות. האנימציה ב"פלורה" נוצרת על ידי גלי סינוס שעוברים דרך רצף של קווים. עיקרון הגל מופיע לעתים קרובות בטבע, כאשר אנרגיה מועברת דרך מדיום כמו אוויר או מים. אפשר לראות אותו גם בתנועת בעלי חיים, כאשר האנרגיה הקינטית מועברת  דרך המפרקים. במובן זה, "פלורה" מחקה עיקרון יסוד בטבע כדי ליצור אינספור וריאציות של צורות יפות. התוצאה האסתטית משלבת דיוק מדעי עם שובבות מפתיעה.

"תמונה בתנועה" AVS בבית הכנסת כיכר החורבה:

דו שיח מוזיקלי- ויזואלי שמציג את  ארבע עונות השנה באמצעות שילוב הקרנה על קיר בית הכנסת החורבה ורובוט עם מסך פלזמה שמתפקד כרקדן סולן. הרובוט נע כרקדן על הרחבה בתזמון מדויק לתמונה ומאפשר לצופים להציץ מקרוב על נפלאות הטבע.

"שירה עירונית" – 3D Video Mapping  של האמן אוקובו, פורטוגל, בכיכר בתי מחסה: מיפוי וידיאו סטריאוסקופי תוך שימוש במשקפי תלת ממד: עלילת המיצג מתארת מקום עירוני שבו אדם מסתורי, רקדן/ קופץ נע בקפיצות "פארקור" תוך שימוש באלמנטים האדריכליים של הבניין. המאבק בין האדם, שהוא גם רקדן, לבין העיר יוצר סצנות פיוטיות מאוד שמשלבות אלמנטים אורבניים עם מרכיבים מן הטבע. הדמות מחברת בין ההקשר העירוני לבין המרכיבים מן הטבע. על ידי התאמת העיר, האדם מראה לכולם דרך חיים של חוסן, התגברות על בעיות והפעלת הדמיון עד לקצה!

המסלול האדום

"כנסיית הדורמציון" של האמן גיל טייכמן, ישראל: השנה יערך על גבי הכנסייה קונצרט אור מוסיקלי -חגיגה של אור וצבע. תנועת אור מרשימה בשילוב מופע חי ממרפסת הכנסייה יחברו לאחד. בהתאמה, על גבי מגדל הפעמונים הסמוך יוקרנו תמונות אור וצבע בתאום עדין ומתוחכם הרמוניה של צבע אור וצליל. ברחוב הצר היוצא מהכנסייה יזמין המיצג את הקהל להיכנס פיזית לתוך מרחב של אור באמצעות תקרת טבעות אור דינאמיות בגדלים שונים, העוטפת בגוונים ובתנועה של אור.

"הבועה" AVS של האמנים עידו ספיר ונועה קרסל, ישראל, בגן הבונים:  בתוך הקערה הבועה מנהלת אינטראקציה עם בועות אחרות ששוחררו אליה, מתנגשת, מתחברת או מפוצצת בועות גדולות מידי. בעידן בו אנחנו חיים, יותר ויותר ממשקים שבעבר הופעלו באמצעות כפתורים, שלטים או מקלדות, מופעלים באמצעות מגע, תנועה, מרחק וכד׳. פרויקט הבועה הוא משחק המופעל באמצעות הקולות אשר מפיקים המשתתפים בו.

זוהר הצפון – של האמנית אלכסנדרה סטרטימירוביץ, שוודיה, בגן הבונים: מיצג זה, אשר הופק על ידי פסטיבל האור של אמסטרדם, מדמה את האור הצפוני (אורורה בוריאליס) תופעת האור המרהיבה והפיוטית ביותר בחצי הכדור הצפוני. התופעה מדהימה אנשים כבר אלפי שנים, וסיפקה השראה לסיפורים מיתיים של שבטים שונים. אם תרצו לחזות בה במו עיניכם, עליכם לנסוע לקצה הצפוני ביותר של שוודיה או נורווגיה. האור הצפוני, אשר  לא תמיד מתגלה. יתגלה לראשונה בירושלים, בפני הקהל הרחב במשך כל ימי הפסטיבל! בעיני אמנית האור השוודית אלכסנדרה סטרטימירוביץ, תופעת האור הצפוני מסמלת חברות. בהתקנת יצירתה בירושלים, היא מקווה להעביר רעיון זה לציבור. היצירה עוצרת הנשימה עצמה נפרשת בגן הבונים בעיר העתיקה ומתוכנתת כך שייווצר מסך בלתי צפוי של אור. ממש כמו האור הצפוני, יצירה זו יוצרת חוויה קסומה.

"השתקפות של דו קיום"-  Reflection of co-existenceשל האמנים כוכבי וקליין, ישראל:

המיצג הינו פסל סביבתי המסמל מצד אחד שינוי מתמשך ובאותו הזמן תחושה של מלכוד סביב ציר מרכזי. הפסל מורכב משתי טבעות של אור המשלימות אחת את השנייה בזמן שההשתקפות של האור מהן שונה. כאשר לוקחים קצת מרחק ומביטים מרחוק ניתן לראות איך הכול יכול להשתלב יחד וליצור יופי ודו קיום.

המסלול הכחול

שפע ירוק נפלא Green Marvelous Abundance- של האמנים מארו אברבו ודמיטרי קסנקיס, צרפת, ברחוב מנזר המרונטים: כרובי אור מדהימים ביופיים, מסודרים בארגזים. האמנים משתמשים בשקיות ניילון מקופלות לצורכי מחזור ליצירת אשליה מושלמת של הירק החי.

"סחרור" של קבוצת פוגרה, ישראל, ברחוב מנזר המרונטים:  המיצג חוקר את החיים האורבניים כמרדף תמידי אחרי הבלתי מושג ומשתמש באור כחומר גלם; מדובר בגוף תאורה הנמצא בתנועה ובנוי מחיתוכי נירוסטה, כך שהוא מקרין על הקירות צורות וצללים כמו ציורי גרפיטי. "סחרור" מגיב לתנועת העוברים והשבים ומתרגם את התנועה של המבקרים לדימויים חיים של אור בסמטה.

מנורות מוריסטן של האמנים עלי קפלן-וילדמן וטליה תומר, ישראל, בכיכר המוריסטן:  שני אהילים וויקטוריאניים ענקיים, מקושטים בעבודת יד עדינה, יאירו את כיכר המוריסטן ואת עבודתם של בעלי המלאכה בשוק שמסביב. במקור, אהילים אלו נועדו להגן על בני האדם מקרינתה המסוכנת של נורת החשמל. כיום הם זכר לחמימות של עבודת יד של פעם, שעודנה חיה ותוססת בשוק שבכיכר המוריסטן.

קרקס הקארדוcirque du cardo של האמנים יוסי ג'ימי ואליאן (לולה) קצ'קה, ישראל, בקרדו הסגור: האמנית אליאן (לולה) קצ׳קה יוצרת 5 פסלים מרהיבים על טהרת הקרטון, אשר יקומו לתחייה בשלל צבעים וצורות ע״י הקרנת וידאו עליהם שיעצב וינפיש אמן המולטימדיה יוסי ג׳ימי.
פסלי הקרטון/וידאו המרהיבים באים לצבוע בצבעים עזים, בהשראת הקרקסים הכי גדולים, את שוק הקארדו – השוק הנצחי עוד מימי קדם, כך שצבעים, ריחות וצלילים ימלאו את המקום.

"גבישי"-  CRYSTALLIZED- קריסטלים ואורות של האמנים ג'ונתן ריצ'ר ודיויד צ'אנל – תיאוריז, צרפת, בקרדו המקורה: "גבישי" הוא פסל אורקולי שמשתמש בעיקרון הקרנת הנפח. הפרופורציות הגיאומטריות של מיצב זה מבוססות על חומרים גבישיים, כמו גביש ביסמוט, והוא יוצר סביבה קולית והקרנות וידאו. הוא מזמין את הציבור לבחון את הפסל, שרוחבו 6 מטרים, ולשוטט סביבו.

עץ החיים – של האמן אלון בירגר, ישראל, בקרדו הפתוח:

בקבלה היהודית עץ החיים משקף את מלאכת וסודות הבריאה כולה. הרב קוק לעתים השתמש לגבי הספירות במושג אור שמדגיש את הממד הרוחני שבספירות ואת תהליך התפשטותן והאצלתן אחת מהשנייה. הספירות עונות על בעיה פילוסופית ותיאולוגית חריפה והיא – איך יכול להיות קשר בין האינסוף לבין הסוף, שהרי האדם אינו יכול להבין ולהשיג מושג אינסופי שלא מוגבל ולא מוגדר, בספר יצירה, שהוא מקור חשוב להבנת הספירות, כתוב על הספירות שהן "עשר שאין להן סוף.

המסלול הירוק

"פקק התנועה הוורטיקאלי"- ! OGE – Traffic Jamשל האמנים מירב איתן וגסטון זהר, ישראל, בכיכר צה"ל: מיצג משעשע וצבעוני, אשר עושה צחוק מהסיטואציה העירונית המעצבנת בה אנו נתקלים מדי יום: הפקקים בכבישים. אנחנו רואים ברמזורים, בתאורת המכוניות ובאיתותים עניין טכני, פרקטי ורגיל, אך שינוי הפרספקטיבה שלנו אל מול אותם אלמנטים מדהימים של תאורה, הופך את תאורת המכוניות והכבישים ליצירת אומנות משועשעת, שאולי תעלה חיוך בפעם הבאה שנתקע שוב בפקק.

סביונים – Dandelions במדשאות המסלול הירוק : "סביוני ענק" – 90 פרחי ענק בגדלים שונים יוצרים יער שהציבור יוכל ליהנות ממנו. הסביונים עשויים מכ-9,000 בקבוקי מים ממוחזרים. הם נחתכו כדי לצקת אותם מחדש עם ניילון לכדי יצירת אמנות. לכל פרח יש מקור אור בר קיימא ובגלל החומרים הממוחזרים באופן יצירתי, הפרחים הללו יוצרים נוף של אור שמראה לנו שאין קיום בפסולת.

"טורנדו של אש" – Large Fire Tornado – של האמן איוו שופס – הומור קינטי, הולנד, במדשאת עץ הזית: האש היא אמו של האור; הטבע במלוא יופיו ההרסני. האמן והמהנדס איוו שופס ראה מה קרה כאשר סופת טורנדו השתוללה ביער וליבתה את הלהבות. הוא תהה אם אפשר לשחזר את האפקט הזה. לאחר ביצוע מודלים של טורנדו ואש, איוו שופס וצוותו הצליח לבנות מיצב אור/אש מרתק שחושף פיסה מרהיבה מהארכיטקטורה של הטבע. טורנדו של אש נוצר על ידי מקור אש רב עוצמה ו-36 מאוורים תעשייתיים וגובהו 12 מטרים. תוכלו לראות את האור בצורתו המקורית ביותר.

 

סיפורי שער שכם  של האמנים אלברט ישינסקי, אריק פוטרמן, גארו קבושיאו ויבין בן-רשף בשער שכם: עץ החיים חוזר ומופיע בדתות ותרבויות שונות. העץ מסמל אורך ימים, עושר, כבוד, שלום ועולם בלא פגם שהם השאיפות הגדולות ביותר שלנו כבני אדם. העבודה שוזרת סיפורי אגדה, סיפורים מהתורה וסיפורים מהיום-יום שלנו הנעים בין הטוב לרע, עצב לשמחה והכמיהה שלנו לחיים מושלמים יותר בעולם בו אנו חיים. בעזרת טכניקות וידאו ואנימציה ודרך כלי מיפוי ההקרנה ((Projection mapping יקומו לתחייה הסיפורים על גבי שער שכם תוך כדי התייחסות מובהקת לסביבה בה השער נמצא.

 

גלובוסקופ – Globoscope של האמנים מקסים הואו – קולקטיב קוין, צרפת, במערת צדקיהו: יצירה המורכבת ממספר רב של גופי אור מוצבים בחלל, והופכים אותו לחוויה משתנה רב-חושית. המיצג, אשר הוצג לראשונה בפסטיבל האור של ליאון, צרפת, בשנת 2014, יוצר שחזור דיגיטלי של חלל, בעזרת מנגנון טכנולוגי. בהתאמה הרמונית למאפייני החלל, כל נקודה וכל פיקסל שיוצרים את הנוף מתמזגים לתנועות של צליל ואור שמסתחררות סביב. חוקי המתמטיקה, הקול והאור משמשים כדי לייצג, לשנות ולהרחיב את החלל ויוצרים חוויה סוריאליסטית.

 

הפסטיבל יתקיים בין התאריכים 25.5-2.6 (י"ז-כ"ה באייר)

בימים רביעי עד חמישי, בין השעות 20:00-23:00

(במוצאי שבת עד שעה 24:00 – למעט יום שישי)

 

הפסטיבל מיועד לכל הגילאים- הכניסה חופשית

 

למידע נוסף www.itraveljerusalem.com

אתר האינטרנט של הפסטיבל  http://lightinjerusalem.org.il

 

תגובות

להשאיר תגובה