ביום שני, נר שני של חנוכה (כ"ו כסלו 26/12) יתקיים אירוע לכל המשפחה בנושא בטיחות בדרכים בבנייני האומה בירושלים תחת הכותרת חמ"ד על גלגלים. האירוע מתקיים בהפקת 'פרסומי ישראל' ובשיתוף החמ"ד (חינוך ממלכתי- דתי), רשת נעם צביה, מטה הבטיחות העירוני בעיריית ירושלים, האגף לתרבות יהודית במשרד החינוך הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים וקרן אביה. זהו אירוע ראשון מסוגו בארץ הנערך בסדר גודל כזה, בשיתוף הורים וילדים שיכלול פעילויות בנושא הבטיחות בדרכים כגון סדנאות השתלמות להורים וילדים, מופעי תיאטרון בנושא אשר יוצגו על ידי שחקנים מתיאטרון 'נקודה טובה', סימולאטורים (מציאות מדומה) לנסיעה בטוחה, סדנאות לרכיבה בטוחה, פארק בטיחות בדרכים שיוקם במיוחד במקום ועוד הרבה פעילויות של הנאה כגון פינות יצירה, מעגל מתופפים, חידון 'קליק בטוח' ועוד.

האירוע יתקיים בשעות 18:00- 12:00 בעלות כרטיס סמלית: 15 ₪ בלבד ו/או 65 ₪ לכרטיס משפחתי.

קיום האירוע מוקדש לזכרו של חן ישראל בלוך ז"ל, בן ה- 10, מהישוב תקוע בגוש עציון שנהרג בתאונת דרכים לפני כחודש, עת נסע על אופניים בישוב בסמוך לביתו. היום בו יתקיים האירוע יחול בשבוע שבו חל יום השלושים למותו.

במסגרת האירוע יחתימו חבריו של חן ז"ל את שאר המשתתפים, ילדים ומבוגרים כאחד, על האמנה לשמירת הבטיחות בדרכים. המסרים שהילדים יחתמו עליה ויחתימו גם את המבוגרים הנהגים, ישימו דגש על אחריות הנהגים, לצד החשיבות לחינוך הילדים והנוער לנהוג על פי כללי הזהירות בדרכים ובקרבת הכביש ובדרך; זה איזור ילדים, סע לאט; בזמן הנהיגה חושבים חיים, לא מסמסים; בעיר, חיים תלויים במהירות שלך. אל תנפץ אותם; החורף קורא לך לנהוג אחרת; עצור בטרם תעבור; ילדים בואו נלך על בטוח וכד'.      

כמו כן, במהלך האירוע תוקרן מצגת שחן ז"ל עצמו כתב בנושא הבטיחות בדרכים במסגרת לימודיו בבית הספר.

הוריו של חן ז"ל, עדי וגדעון בלוך בירכו על היוזמה ומקווים שזו תעזור בעתיד, ולו רק למשפחה אחת אשר בזכות השמירה על כללי הבטיחות בדרכים ימנע ממנה אסון דומה לזה שפקד את משפחתם. עדי, אימו של חן: "על כל נהגי הרכבים, ללא כל הבדל, וזה אומר כולם כולל כולם, לגלות ערנות בכביש ובמיוחד בתוך ישובים ואזורי מגורים בהם נמצאים ילדים. כל נהג רכב חייב לעשות כל מאמץ כדי לשמור על החיים של הילדים שלנו. חן שלנו רכב על האופניים דקה וחצי מהבית שלו, אחרי שיצא מפעולה בסניף בני עקיבא, יחד עם עוד 40 ילדים".  

אביו של חן, גדעון, ציין שעל- פי החוק לנהגי אופניים מותר לנסוע על הכביש, אך בהסתמך מהניסיון המר שלהם, אולי יש מקום לשקול את שינוי ההוראה הזו, או לפחות לפעול ביתר שאת להוספת כמה שיותר שבילי אופניים בכדי למנוע מפגש בין רכבים לרוכבי אופניים עד כמה שניתן, ובמיוחד הילדים שבהם. בנוסף, כיום, גם ילד שרוצה לנסוע על המדרכה לא תמיד יכול שכן היא מלאה באבני שפה שיורדות לכביש ללא שיפוע וללא התחשבות בעגלות ובאופניים.

גדעון בלוך: "הילד שלנו נסע על הכביש לפי כל הכללים, הוא עבר מעבר חציה וחבש קסדה, ובכל זאת נפגע. המסקנה הכי גדולה שלי מהמקרה היא שאסור לסמוך על אף אחד בכביש, ועובדה היא שהרבה תאונות נגרמות גם במעבר חציה. חן חשב שהנהג ראה אותו, אבל הוא לא ראה. לכן חשוב שכולם יבינו, ילדים וגם מבוגרים, שהם צריכים לגלות ערנות מרבית בכביש ובסביבתו. לצערי, אי אפשר באמת לסמוך על אף אחד. לכן, גם במעברי חציה יש להוסיף ולנקוט בכל אמצעי הזהירות האפשריים- להגביר באזור מעברי חציה מחזירי אור, להאיר כיכרות ומעברי חציה חשוכים, להוסיף פסי האטה. אנחנו איבדנו את הילד שלנו ונמצאים בשלבים הראשונים שאנחנו רק מעכלים את האסון שקרה לנו. אבל אם הדברים האלה יוכלו לעזור ואפילו רק למשפחה אחת, כולל החתימה על האמנה לבטיחות בדרכים – אז זה שווה את זה. כל אחד שמצליחים להציל זה עולם ומלואו".

תגובות

להשאיר תגובה