כנס ירושלים לעסקים חברתיים, שהתקיים בשבוע החולף, חשף לציבור את עולם העסקים החברתיים. במהלך השבוע התקיימו פאנלים והרצאות איכותיים, מגוונים ומעוררי השראה כשבסיומו של הכנס הכריזו צוות השופטים, ביניהם מחזיק תיק העסקים בעיר, יהודה בן יוסף, ומנהלת "הקרן לירושלים", ענת צור, על "מוסללה" כעסק החברתי הזוכה.
עסקים חברתיים, גופים עסקיים ודמוקרטיים המיטיבים עם הקהילה, הולכים וצוברים תאוצה ברחבי העולם. בעשור האחרון, צרכנים החלו מצפים מעסקים להיטיב עם הקהילה ועובדים מצפים למקום עבודה ערכי ומשמעותי. במקביל, בעולם העמותות, הפילנתרופיה הולכת ומצטמצמת, ויותר תורמים מצפים מעמותות להגיע לעצמאות כלכלית. "הקורונה, והמיתון שמתלווה אליה, רק מזרזת את התהליך הבלתי נמנע, ובעתיד הקרוב נגלה שאת מקומם של העסקים הקלאסיים והעמותות הקלאסיות- מחליפים העסקים החברתיים" נכתב באתר הכנס, "דמיינו קהילה שמפעילה ביחד בית קפה או פאב שכונתי למען עצמה, או חברת הייטק שיתופית, מתפרה לצעירות בסיכון שמשתפת את הצעירות בקבלת ההחלטות או קבוצת כדורגל בבעלות האוהדים. למעשה, אין צורך לדמיין- אלו דוגמאות לעסקים חברתיים אמיתיים בירושלים".
הכנס, שנפתח ביום שני האחרון, הוא הפקה משותפת של תחום עסקים חברתיים והשחקנים המובילים בתחום: האגף לקידום עסקים בעירית ירושלים; מטי ירושלים; מרכז הצעירים וכמובן קואופרטיביים מובילים כמו "פאב המפלצת", "מוסללה", "הבוידעם" ועוד.
אירוע הפתיחה כלל פאנל עם קואופרטיבים מהארץ ומהעולם, ביניהם: אנה אגירה – TAZEBAEZ – קואופרטיב עובדים, בו חברים 50 יזמים טכנולוגיים מחמש מדינות, העוסקים בפיתוח טכנולוגיות בעיקר בתחומי חינוך והכשרה; ריך ג'נסן – Resonate – פלטפורמה קואופרטיבית להפצת מוזיקה – בבעלות המוזיקאים והמאזינים; ARA – Artists Run Art Alliance סמיליאנסקי גידי 20:36 וקולקטיבים של אמנים מרחבי העולם – מפה של גלריות, שיתופי פעולה אמנותיים וכלכליים בין אמנים, שלוקחים את ניהול המערכת הכלכלית לידיהם וג'ונתן רייס – FairBNB – קואופרטיב תיירות של השכרת חדרים ובתים, במתכונת שיתופית דמוקרטית.
מפגש נוסף מעניין שהתקיים, הכיר לנו את העסקים החברתיים בירושלים החברתית. במפגש עלו סוגיות ואתגרים שעומדים בפני העסקים החברתיים בכלל ואלו של החברה החרדית, בפרט. אחד הקונפליקטים שעלו נגע באופייה של החברה החרדית כאלטרואיסטית, בה יש ערכים של נתינה מהבית, אבל אין חשיבה של "התנהלות עסקית כלכלית"- משקיעים בחברה אבל לא מייצרים מודלים כלכליים לעסקים חברתיים. המנהל המקצועי של עמותת מסילה, לכלכלה נבונה, ישראל גוטמן, טען כי "יש חשיבות להסתת תקציבי תרומות לעשייה חברתית על מנת ללמד משפחות להתנהל כלכלית נכון".
בכנס עלו לא מעט טיפים לקיום עסק חברתי בצורה הכי טובה ונכונה: לעשות את זה מכל הלב- איפה שאדם מרגיש שכל הלב שלו נמצא – "מכל לבבך" זה המנוע להצלחה; לכל אחד יש מתנת שמיים וכישורים- אם אתם מחוברים למשהו ואתם טובים בזה – לכו על זה, תמשיך קדימה; מטרת על- לא להגביל את עצמך במטרה אלא לראות אטופי, לשאוף לחתור לשם; לראות היתכנות עסקית- השקעה בחזון>> היתכנות עסקית>>> תכנית עסקית.
עמרי בן עמי, מנהל תחום עסקים חברתיים וקואופרטיביים בעיריית ירושלים, בהרצאה, בה הסביר על "מה זה עסק חברתי?": "בעשרים שנים האחרונות, התחום הזה, לא רק שהוא צומח אלא יותר ויותר עמותות הופכות להיות עסקים חברתיים, הרבה יותר עסקים הולכים להיות עסקים חברתיים. בישראל אין רגולציה. אין הגדרה למה זה עסק חברתי". לצפייה בהרצאה: כאן
כאמור, העסק החברתי שזכה הוא "מוסללה", קהילת יוצרים ירושלמית המאגדת אמנים, פעילים חברתיים, אנשי חינוך ויזמים ופועלת בעיר מאז שנת 2009. הקהילה פועלת כמעבדת מחקר לחיים עירוניים מקיימים, ומספקת חממה ובית ליוזמות במרחב שבין אמנות, חברה וקיימות. מוסללה פועלת מתוך אמונה שבכוחן של האמנות והיצירתיות להביא לשינוי בר-קיימא בתרבות ובחברה הירושלמית והעירונית בכלל.
מוסללה, שהינה עמותה ללא מטרות רווח, משמשת כפלטפורמה עבור חברי הקבוצה ויוצרים נוספים מכל תחומי העשייה לפעול וליצור במרחב הציבורי הירושלמי בכלל ובמרכז העיר בפרט. הקהילה מפעילה באופן שוטף שלושה מרכזי תוכן ייחודיים (המרפסת / הסדנא / סינסילה) ובנוסף עוסקת בפרויקטים נקודתיים במרחב הציבורי.