שרון פרידמן הוא כוריאוגרף מוכשר שעשה חיל בספרד שם הלהקה שלו קוטפת פרסים בינלאומיים. בימי הקורונה הוא חזר לישראל כדי ליצור מופע ייחודי עם הלהקה הוותיקה ורטיגו – כוח האיזון שמשלבת רקדנים עם מוגבלות פיזית ונחשבת כאחת הלהקות הטובות בתחומה בעולם. פרידמן יצר את המופע בהתבסס גם על חוויותיו האישיות כבן לאם בעלת מוגבלות פיזית

אחרי שזכה בפרסים בינלאומיים עם להקתו בספרד חזר בחודשים האחרונים ארצה, האומן והכוריאוגרף שרון פרידמן כדי ליצור את  Shape On Us   יצירת מחול פואטית ושברירית של להקת 'ורטיגו – כוח האיזון' – להקת מחול פורצת דרך שכבר 20 שנה משלבת רקדנים 'רגילים' לצד רקדנים עם מגבלה פיזית "כשהלהקה הוקמה" מסבירה טלי ורטהיים מנהלת הלהקה ביחד עם חי כהן "התגאינו בכך שיש לנו בלהקה רקדנים עם גיוון פיזי. היום אנחנו כל כך במקום אחר שכבר פיתחנו שפה אומנותית השיח עוסק במקצועיות של הרקדנים". הלהקה שהיא מהיחידות מסוגה בעולם ונחשבת לאחת המבילות הצליחה עם השנים ליצור שפה אומנותית שבנוי על אלתור, מגע ובחינה של ניואנסים דקים. כל אלו ועוד מתגבשים במופע של פרידמן שמביא לידי שלמות את חוסר השלמות שניתן למצוא במופע שכזה, "יש פה שפה של שבריריות" מציין פרידמן "האנשים שמופיעים במרכז החלל לא מנסים להראות לך מה הם יודעים לעשות אלא מראים לך מה הם עושים בנוגע למה שנעשה סביבם. זה למעשה הדבר המרגש והשונה. יש אמירה – הרקדנים לא מראים לך את היכולות שלהם אלא דווקא את החסרונות שלהם ואיך אתה לוקח את החסרונות ומהם יוצר את היצירה.מבחינת יוצר היה פה מבחינתו הפוך על הפוך כי בדרך כלל את לוקח את החוזקות ומעצים אותם. ביצירה הזאת אתה לוקח את המקומות בהם הדברים מתערערים ואיתם עובד. כל זה נעשה בעיקר כדי להעביר לצופית את נקודת המצב של הגוף המגוון. במהלך המופע לצופה לגוף של הצופה קורה משהו שדומה למה שקורה לגוף של המגוון כשהוא מתמודד עם המקצבים שלנו". 

החיפוש אחר איזון היה חלק מהיום יום של שרון כילד לאם עם מוגבלות. ביחד איתה חקר מציאת פתרונות תנועתיים להתמודדויות עם מצבי חיים שונים כמו לעבור מכיסא לכיסא, להתרומם מהרצפה ולארגן את הגוף לביצוע פעולות פשוטות. מבחינתו ההתמודדות הפיזית עם מוגבלות נמצאת בבסיסו של האקט הפרפורמטיבי בהיותה מחייבת כוונה, נוכחות ודיוק: "הבנה זו שניצניה בילדותי היא הכוריאוגרפיה שלי, הסיפור שאני מספר"וד מגוונת פיזית" הוא מספר "אז מבחינתי לחוזר ליצירה הזאת זה לחזור הבייתה".

איתמר בק (32) יליד חיפה שנולד עם שיתוק מוחין מופיע בשנתיים האחרונות עם הלהקה, "בעקבות העבודה עם הלהקה למדתי להתייחס לגוף שלי באופנים אחרים. יש משהו בלהיות אדם נכה שמתבונן על התנועה שלו מבחוץ שבהרבה מקרים זה משהו מאוד טכני ופרקטי. עד כה מי שהתייחס לתנועה שלי היו רופאים ומטפלים. כדי להגיע מנקודה לנקודה זה כדי לעשות דברים פרקטיים ופעם ראשונה הגעתי למקום שבו אני יכול לנוע מתוך פשוט איזה דחף פנימי שהוא אורגני לחלוטין והוא לא קשור לשום צורך. ופה אני לא עושה את זה כדי להגיע מנקודה לנקודה או להוכיח למישהו משהו. אני זז כי ככה בא לי". לצד העיסוק של בק במחול הוא יוצר מוזיקה ומגנן בגיטרה מוסיקת בלוז שהוא כותב בהרכב שלו שעונה לשם 'פקידי הקבלה'. 

לסכום מסביר פרידמן "עבודת המחול היא קומפוזיציה לתשעה אנשים עם גיוון פיזי אדיר ויפה הפרויקט מאפשר לי ליצור עולם הפוך, כזה המותאם ומובנה מלכתחילה לכולנו. עולם שפותח את המסך ומזמין את הצופה למבט מסוקרן ולא מתנצל על הגוף, התנועה ועל החלל בינינו".

Shape On Us – בכורה עולמית בפסטיבל ישראל  8 – 9 בספטמבר 2020

ו ב 16-17 בספטמבר במרכז סוזן דלל

תגובות

להשאיר תגובה