בשנים האחרונות הולך וגדל מספרם של האמנים יוצאי אתיופיה הפועלים בישראל, בדגש על דור חדש של יוצרים המשמיעים את קולם הייחודי בחברה ותופסים מקום מרכזי בתרבות הישראלית העכשווית. השנה יציין בית הקונפדרציה בירושלים בניהולו של אפי בניה 12 שנה להיווסדו של פסטיבל הולגאב ליצירה ישראלית-אתיופית. במהלך השנים הללו פקדו את במותיו אמנים מוכשרים רבים  שהפכו כיום לחלק בלתי נפרד מסצינת התרבות בישראל. 

צילום משה מלכא

הפסטיבל, שיתקיים בתאריכים 22 – 29 בדצמבר 2021 בבית הקונפדרציה ובאולמות שונים ברחבי העיר, יעלה  10 הפקות מוזיקה, מחול ותיאטרון  שנוצרו במיוחד לפסטיבל ומציגות את מיטב היוצרים מהקהילה הישראלית האתיופית.

לדברי מנהל בית הקונפדרציה ומנהלו האמנותי של הפסטיבל, אפי בניה: " השנה יתן הפסטיבל דגש מיוחד לנשים יוצרות ופורצות דרך. מופע הפתיחה יוקדש לזכרה של מיכל סלה ז"ל, ויאחד על הבמה שלוש יוצרות אהובות – אסתר רדא, הוואן מששה ואבבה דסה. נארח מופעים עם הראפרית עדן דרסו, הזמרות חני מסלה, רודי ביינסין, איילה אינגדשט ואושי מסלה, והכוריאוגרפיות והרקדניות סמרט היילו ודגה פדר עם להקת המחול ביתא. בנוסף ניתן השנה במה במועדון הצוללת הצהובה לאמני המועדונים המצליחים –  ראפרים צעירים ויוצרי היפ-הופ, ביניהם גילי יאלו, עדן דרסו, טדי נגוסה, גנטו ואיילו."

הפסטיבל ייפתח במופע "סטנת" (נשיות באמהרית) – המאחד שלוש זמרות-יוצרות: אסתר רדא, אבבה דסה, והוואן מששה, שלושתן ילידות הארץ ממוצא אתיופי. כל אחת מהן תחשוף את המסע המוזיקלי שעברה, ששורשיו באתיופיה אך מכיל בתוכו השפעות מגוונות. המופע מוקדש לזכרה של מיכל סלה ז"ל, נפש רגישה, מלאת אור וקסם, שעבדה בבית הקונפדרציה (רביעי, 22.12, 21:00, תיאטרון ירושלים). מששה תופיע גם עם להקתה גראונד הייטס והאורחת, הזמרת-יוצרת איילה אינגדשט, במופע נוסף המדגיש נשיות חזקה ומעוררת השראה הצומחת מתוך שברי תקופת הקורונה ומוכיחה את כוחה של המוזיקה לרפא (שני, 27.12, 20:30, בית הקונפדרציה).  

טדי נגוסה. צילום: נועה איזנמן

הפסטיבל ייחתם במופע מחווה לאבטה בריהון, בכיר המוזיקאים הישראלים-אתיופים, יוצר, מעבד ומלחין. בריהון מגשר בין המוזיקה האתיופית הפופולארית, האתיו-ג'אז והאפרו-ביט ובין מוזיקת נשמה יהודית, והיה מיוזמי פסטיבל הולגאב ומנהלו האמנותי הראשון. בריהון יארח את הזמר, היוצר ונגן כלי ההקשה שלמה בר, הזמר-יוצר אהוד בנאי והזמרת הישראלית-אתיופית הצעירה והמבטיחה רודי ביינסין. המופע מתקיים לרגל השקת הדיסק החדש של ההרכב, "אדיס קן" ("יום חדש" באמהרית), שמוביל בריהון (רביעי, 29.12, 21:00, תיאטרון ירושלים).

בריהון יופיע בפסטיבל גם עם אנסמבל טספה (תקווה באמהרית) במחווה ל"תור הזהב" של המוזיקה האתיופית הפופולארית, עידן שהבליט כוכבי-על מקומיים כמחמוד אחמד, אלמיהו אשטה ואסתר אווקה ושרשרת של להיטים אלמותיים (שלישי, 28.12, 20:30, בית הקונפדרציה).

כבכל שנה, יציג הפסטיבל את האמנים הבולטים בסצינת ההיפ-הופ המקומית. גילי יאלו, עדן דרסו וטדי נגוסה יעלו את המופע ורסטילים– מסע מוזיקלי מחשמל מהרי גונדר שבצפון אתיופיה אל הרחובות האורבניים והמורכבים של  ישראל, לתוכו יתיכו אתיו-ג'אז, גרוב, אפרו-ביט, וכמובן היפ-הופ (חמישי, 23.12, פתיחת דלתות 21:00, תחילת מוע 22:00, צוללת צהובה).  DG גנטו יוסף, איילו, AG   וחני מסלה יציגו במופע לילה שחור ערב של מוזיקה שחורה שהיא תענוג לאוזניים ולמותניים – היפ-הופ, דאנסהול ואפרו-ביט (מוצ"ש, 25.12, פתיחת דלתות 20:00 תחילת מופע 21:00, צוללת צהובה).

הזמרת-יוצרת אושי מסלה תשיק בפסטיבל את אלבומה השני, "לפנות בוקר", המתמצת את האווירה המיוחדת של שעות אלה, יחד עם נגן הבס והמפיק יוסי פיין (שלישי, 28.12, פתיחת דלתות 20:30, תחילת מופע 21:30, צוללת צהובה).

מופעי המחול כוללים את "התפילה שלי" של סמרט היילו ואביתר סעיד, החוקרים את השונה והדומה שבמחול התימני ובמחול האמהרי ונוגעים בשאלות של טקסיות, מסורת, היחס למרחק וקירבה, מגדר ועוד (ראשון, 26.12, 20:30, מחול שלם, הפרסה 3 ירושלים). הכוריאוגרפית-רקדנית דגה פדר ולהקת "ביתא" יעלו שתי יצירות: Repeat &Rewind, ויצירת הסולו "משכמה ומעלה" המבוצעת על ידה (שני, 27.12, 20:30, מחול שלם, הפרסה 3 ירושלים).

קבוצת תיאטרון הולגאב, בניהולו האמנותי של משה מלכא, תציג את הצגתה החדשה "תותים", שעלילתה מתרחשת ב-2030, ומדינת ישראל נמצאת תחת משטר דיקטטורי. יועצת ארגונית בכירה נאלצת לשתף פעולה עם השלטון ושלוש דמויות מוצאות את עצמן חוות מציאות טראגית, כשמתוך הכאב צומח סיפור אהבה עדין (שלישי, 28.12, 20:30, בית הקונפדרציה).

פסטיבל הולגאב ה-12 ליצירה ישראלית אתיופית מתקיים בתמיכת משרד התרבות והספורט – מינהל התרבות; עיריית ירושלים- האגף לתרבות; קרן ברכה, קרן ביידר וצ'ק פוינט

רכישת כרטיסים: בימות 6226*

תגובות

להשאיר תגובה