אחרי 26 שנות פעילות, הקים לראשונה ארגון "מבוי סתום" – המסייע לנשים מסורבות גט ועגונות, מאגר עדויות ובו נשים יכולות לתת עדות בגוף ראשון על הנעשה בבתי הדין ועל מה שעברו בתקופה בה היו מסורבות גט ועגונות. כל הנשים במאגר לוו על ידי הארגון לאורך שנות פעילותו ובזכות הליווי והסיוע המשפטי והסוציאלי שקיבלו, השיגו את הגט המיוחל.

כמו כן, לראשונה, מאז הקמת בתי הדין הרבניים, מאפשר המאגר לציבור הרחב להיחשף לחוויה של נשים עגונות ומסורבות גט באופן בלתי אמצעי, החל משלב פתיחת תביעת הגירושין ועד מתן הגט.

המאגר שנקרא "בדלתיים פתוחות" כולל עדויות של עשרות נשים עגונות ומסורבות גט שעברו את הליך הגירושין בהצלחה והסכימו לתת תיעוד מבפנים על הנעשה בבתי הדין בשביל לחשוף את ההתנהלות.

"על אף שסיפרתי על האלימות שעברתי, הם הכניסו אותי לשיחה לבד, והסבירו לי שההלכה אומרת שאי אפשר להכריח גבר לתת גט לאישה מבלי רצונו, צריך שזה יבוא מרצונו. אני זוכרת את השיחה הזאת במדויק כי היא מאוד השפיעה עליי. הבנתי שאני לא יכולה לקבל גט, והסכמתי לחזור לשלום בית." מעידה צביה, בת 35 שחיכתה 4 שנים עד הגט.

גם שרה , שחיכתה 11 שנים לגט, מספרת: "הרב התחיל לנהל איתי משא ומתן, הוא אמר לי: "אני הצלחתי לאתר את הבעל, אמרתי לו שהוא חייב לתת לך גט, אבל – על מה את מוכנה לוותר?" , "אני ראיתי אותו, הוא מאוד מסכן, אין לו כסף וכדאי שאת תורידי מהדרישות שלך על מנת לקבל את הגט." הרגשתי שכבר אין לי כוחות לזה, שאני חייבת כבר לסגור את הדלת הזאת מאחוריי ולפתוח לי חיים חדשים, אז הסכמתי".

עו"ד אורית להב

עו"ד אורית להב, מנכ"לית מבוי סתום: "כל אישה ואישה היא עולם ומלואו. סיפוריהן של הנשים הללו הם לא פחות ממורשת קרב במלחמה. מלחמה על חייהן וחיי ילדיהן. מרביתן חוו אלימות על גווניה ולקח להן שנים להשתחרר מכבליו של בן זוגם. העדות שלהן היא הדרך שלהן לשתף את הציבור בתהליך שעברו. אנו גאות במאגר ומזמינות נשים נוספות למסור עדות אישית על מנת שקולן יישמע בציבור ואצל מקבלי ההחלטות. הגיע הזמן שהדברים שמתרחשים במחשכי בתי הדין ייחשפו לאור השמש, ושהציבור ידע מה קורה בבתי הדין וישפוט בעצמו האם זו מציאות שמקובלת עליו. אני מקווה שהחשיפה והשיח הציבורי ייגרמו לבתי הדין להתכנס ולחשוב איך מונעים את הסבל הזה מאלפי נשים נוספות. אנחנו נמשיך לפעול למען סיוע לנשים וקידום פתרונות רוחב לתופעה, עד שלא יהיו עוד נשים מסורבות גט ועגונות בישראל ובכלל"

למאגר: https://mavoisatum.org/category/info/testimonies/

תגובות

להשאיר תגובה