CAM התנועה למאבק באנטישמיות הציגה את דו"ח מחלקת המחקר שלה על טריוויאליזציה, עיוות והכחשת השואה- לפני ואחרי פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" בישיבה מיוחדת שקיימה וועדת העלייה, הקליטה והתפוצות של הכנסת בראשות ח"כ עודד פורר

התנועה למאבק באנטישמיות CAM הציגה אמש (שלישי 7/5) את עיקרי הדו"ח העוסק בתופעות של טריוויאליזציה, עיוות והכחשת השואה, בשנה החולפת, זאת בהתייחסות לנתונים השוואתיים אפריל 23- לעומת אפריל 24. ממצאי הדו"ח המדאיג עולה כי בין ה-1 באפריל 2023 ל-1 באפריל 2024, היו 10.6 מיליון אזכורים הקשורים לטריוויאליזציה, עיוות והכחשה של השואה, כאשר מבין האזכורים הללו, 89% התרחשו לאחר ה-7 באוקטובר. בהשוואת הנתונים מלפני תחילת מלחמת חרבות הברזל (1 באפריל 2023–6 באוקטובר 2023) ולאחריה (7 באוקטובר 2023–1 באפריל 2024), ברור שהדיונים סביב עיוות השואה גדלו באופן משמעותי. לפני המלחמה, המוקד העיקרי של השיח התרכז בעיקר באירועים גלובליים כמו הסכסוך בין רוסיה לאוקראינה ומגפת הקורונה. תחילתה של מלחמת חרבות ברזל סימנה שינוי מהותי בשיח לנושאים הקשורים לישראל, כמו המצב בעזה והפלסטינים, האשמות ברצח עם, השוואות לשואה ופניית דרום אפריקה לבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. בנוסף, נפח השיח גדל באופן משמעותי, ועלה מ-1.1 מיליון תוצאות בסך הכל לפני המלחמה ל-9.5 מיליון בסך הכל לאחר ה-7 באוקטובר.

עיוות השואה היווה את הנתח הגדול ביותר של התוצאות, כאשר מעורבות בנושא זה כללה דיונים על עזה, האשמות ברצח עם, השוואות לשואה ועוד. טריוויאליזציה של השואה החזיקה בנתח השני בגודלו של התוצאות. נושאים מרכזיים בנושא זה כללו את הסכסוך בין רוסיה לאוקראינה, השוואות לנאצים, והקבלות בין תקנות הקורונה COVID-19 לבין שיטות עבודה נאציות. הכחשת השואה ייצגה את הנתח השלישי בגודלו של התוצאות. שיח זה התרכז בטענות על השואה כתעמולה והשוואות בין נושאים אחרים לשואה. בנוסף, בלטו ציוצים של אנשים שדנים על הכחשת שואה. לפני ה-7 באוקטובר, המשתנה של טריוויאליזציה של השואה בלט במיוחד בשל הקשר שלו למלחמת רוסיה-אוקראינה. עם זאת, הופעתה של מלחמת חרבות הברזל שינתה את נוף האזכורים הקשורים לעיוות השואה והגדיל את חלקם ואת מספרם הכולל. שינוי זה מצביע על כך שלסכסוך בעזה יש השפעה ניכרת על השיח סביב האנטישמיות. בהתבסס על מדגם של ציוצים בולטים (מעורבות) ודיווח עצמי, המחקר קובע שרוב המשתתפים בשיח הם גברים, בעיקר בטווח הגילאים 25 – 34.

סשה רויטמן – דרטווה מנכ"ל התנועה: "נתוני הדו"ח שהצגתי לחברי הוועדה מצביעים על המקום המרכזי של המלחמה בעזה בליבוי האנטישמיות החדשה, בצורתה האנטי-ציונית. העלייה הדרמתית בגילויי האנטישמיות מחייבים פעולה פרו-אקטיבית נחרצת מול קובעי מדיניות ומקבלי החלטות, זאת במטרה להגן על יהדות העולם שניצבת מאז אוקטובר 2023 בפני סכנה מוחשית".

אודות CAM  Combat Antisemitism Movement  "התנועה למאבק באנטישמיות": התנועה נוסדה בשנת 2019 והפכה מאז הקמתה לקול מוביל במאבק הבינלאומי באנטישמיות. התנועה פועלת בזירה הדיפלומטית הבינלאומית, מטפחת בריתות פורצות דרך ומנהלת מאבק בתופעות האנטישמיות הישנה והחדשה בזירה הדיפלומטית וההסברתית בארה"ב, באירופה, באמריקה הלטינית ועוד. המרכז לחקר האנטישמיות (ARC) גוף המחקר של התנועה למאבק באנטישמיות עורך ניטור ומעקב אחר גילויי אנטישמיות בזירה הבינלאומית ומנתח את התקריות- כמותית ואיכותית, הפגיעה ביהודים אחרי ה-7 לאוקטובר בצל המלחמה ועוד. כמנכ"ל התנועה משמש סשה רויטמן-דרטווה.

תגובות

להשאיר תגובה