תכירו את בועז נחמיה, האיש מאחורי מיזם מזג האוויר "ירושמיים" שהפך את מזג האוויר למוצר צריכה בסיסי
בודדים הירושלמים שעדיין לא התוודעו ל"ירושמיים" – אתר-אפליקציה-עמוד פייסבוק שמהותה האחת והיחידה היא לעדכן את התושבים במזג האוויר. לגמרי במקרה, עם כנות משעשעת ושפה בגובה העיניים, הצליח בועז נחמיה, מקים האתר, ליצור את מקור המידע היחיד שהירושלמים מסתמכים עליו.

"תמיד התעניינתי במזג האוויר, בין אם זה התבטא באהבה שלי לחורף ובין אם זה הרצון שהיה לי להבין ולדעת איך ולמה הכל קורה", מספר נחמיה, בן ה-43 מירושלים. "בילדותי תחזיות מזג האוויר היו מאוד פשוטות, טקסטים של רשת ב' וזהו, ובבגרותי החלטתי להגשים את החלום וללמוד מדעי האטמוספירה בעברית". בהמשך מצא את עצמו נחמיה כחזאי בשירות למטאורולוגיה, אך בגלל צמצומים בחברה איבד את עבודתו, אז מצא את עצמו מתרחק מהנושא והתחיל לעסוק במחשבים. "עבדתי בסטארט אפ רק שאז הגיע המשבר הכלכלי של שנת 2000 ומצאתי את עצמי מחוסר עבודה שוב".

12294865_1057835874276050_7708099418495661681_n

 

"הייתי מובטל במשך חצי שנה ואז החלטתי לקנות תחנה מטאורולוגית, לשים אותה על הגג ולשחק איתה קצת", הוא אומר. "פתחתי דף אינטרנט שמראה את הטמפרטורה ומצב המשקעים, בעיצוב מכוער להפליא, רק כדי שיהיו לי את הנתונים גם מרחוק ופתאום עם הזמן ראיתי כניסות של אנשים. הוספתי "צור קשר" ופתאום אנשים גם התחילו באמת ליצור קשר". לדבריו, הוא הבין שיש איזשהו פער בין התחזית בחדשות לבין מה שאנשים רוצים לדעת בשביל ירושלמים. "כשאומרים "גשם יתפשט לצפון, דרום ולמרכז", מה זה אומר על ירושלים? זה יגיע, לא יגיע?", הוא אומר.

בשלב הזה הבין נחמיה שהוא יכול למלא את אותו הפער. "ההתעניינות הגדולה החלה בשלג של 2008, שם גם התחלתי לכתוב ממש תחזיות ועשיתי אותן ידידותיות למשתמש", הוא מסביר. "רציתי להשתמש יותר בשפת היום-יום, ונתתי לאנשים לדרש ולתאר את הקור, כדי שהם יספרו לי כמה קר ולא אני להם", מספר נחמיה. הוא אפילו הוסיף אפשרות של הצבעת נשים והצבעת גברים. "תמיד מדברים על ההבדלים בין התחושות. כמובן שננזפתי על זה אבל האופציה עדיין קיימת".

היום ניתן למצוא באתר תיאורים כמו "קור כלבים", "קור של שלג", "חם בטירוף", ועוד. "אני משקיע הרבה באתר במיוחד בימי שלג ששם נמצאת ההתעניינות הגדולה ביותר", הוא אומר. "השבוע אפילו לקחתי שלג מהעבודה כדי להיות מעודכן כל הזמן ובאמת היה טירוף מבחינת הכניסות. שלג זה תמיד אירוע מכונן כי התפוצה עולה מאוד, השבוע למשל הייתה קפיצה משלושה עשר אלף לייקים בעמוד הפייסבוק לשבעה עשר אלף, ואותם אנשים מודדים אותי באותם הימים אז אני חייב לשמור על אמינות וזמינות". המחיר, הוא אומר, נמדד בזה שפעם הוא יכול היה לצאת לשחק בשלג יחד עם כולם ועכשיו הוא מוצא את עצמו מתעסק בעיקר בתחזית. "אני מרגיש אחריות בשלב הזה כי אני יודע שאנשים סומכים עליי, וככל שיש יותר פופולריות אני מרגיש גם יותר אחריות".

גם נחמיה, כמו כולם, מחכה לשלג. "בשבוע שעבר הוא לא תפס למרות התחזית וזה היה מאוד מבאס", הוא אומר. "אבל בכל מקרה גם כשיש טעויות אני דוגל בשקיפות ומסביר ממה הן נבעו". בכלל, נחמיה מאמין שההתגלגלות של האתר והתפוצה שהוא הגיע אליה נבעו מתוך אותם עקרונות שהוא מאמין בהם. "ראשית זה כמובן אמינות, אני מנסה תמיד להיות הכי מדויק שאפשר. שנית זה התמדה, אני לא פשוט אזנח את הכל פתאום ואצפה שאנשים יחזרו, ושלישית כאמור זו כנות, ישירות – לדבר בשפה של האנשים, להסביר להם מה קורה. אני חושב שאלה דברים שאנשים מחפשים. לא התכוונתי שזה מה שיקרה כשפתחתי את האתר וכל ההתגלגלות הזאת הייתה מקרית, אבל אני שמח שזה מה שקרה ושאמנם זה בינתיים לא העיסוק המפרנס העיקרי שלי, אבל אני עושה את מה שאני אוהב ואולי יום אחד זה באמת יהיה".

IMG_20150925_145044

תגובות

להשאיר תגובה