כמו צמח בר

עינב בר, מחזיקת תיק העסקים במועצת העיר ירושלים מספרת על הצעדים הדרמטיים שננקטים כדי למנוע פשיטת רגל מהעסקים בעיר

גל הטרור שירושלים נמצאת תחתיו בתקופה האחרונה לא פוגע רק בביטחון האישי של תושבי העיר, אלא גם הביטחון הכלכלי נפגע. רוב בעלי עסקים בי-ם מלינים על ירידה משמעותית בהכנסותיהם מאז החלו האירועים הביטחוניים בעיר, בזמן שאחרים אפילו סגרו את באסטה כתוצאה מהמצב העגום.  

חברת מועצת העיר מטעם תנועת "התעוררות", עינב בר המחזיקה את תיק העסקים בי-ם, סיפרה לנו אילו מהלכים העירייה נוקטת על מנת לעזור לבעלי העסקים להרים את הראש מעל המים בתקופה כה קשה. כמו כן, במהלך הראיון סיפרה בר על הישיבות שעיריית ירושלים עורכת בנושא העסקים בעיר ועל הקשיים והדילמות שלהם בנושא.

"בתקופה האחרונה י-ם נמצאת תחת מצב ביטחוני לא פשוט, אנחנו רואים התרחבות של אירועי הטרור גם מחוץ לעיר אבל נראה שמרכז האירועים מתרחשים בי-ם ובעקבות זאת כמובן גם העסקים בעיר נפגעים", אומרת בר. "מבחינת בעלי העסקים ישנה הירידה שנעה בין 30% ל-70% בפדיון העירוני, עבור עסק קטן שנמצא במכרז העיר מדובר מספרים מאוד גבוהים".

בר מספרת שבשבוע שעבר היא לקחה חלק בישיבה שעיריית י-ם ערכה בנושא, בישיבה נכחו בעלי העסקים של י-ם, ראש העיר, ניר ברקת ומכובדים נוספים. "זאת לא הישיבה הראשונה שנערכה בנושא, ובנוסף אני דואגת להיות בקשר בקשר ישיר עם בעלי העסקים.

אילו פניות את מקבלת מבעלי העסקים בעיר?

"אני מקבלת את כל מגוון הפניות, החל מעסק שמרגיש שהוא על סף משבר וחושב האם להמשיך לפעול. כמו כן, בשבועות האחרונים היו מספר עסקים שנסגרו בעקבות המצב, אומנם מספר מצומצם, אבל הוא קיים. יש בעלי עסקים שמדברים על בעיות תזרים ועל כך שאין להם יכולת לשלם משכורות בסוף החודש. לצד המשבר הזה יש גם פניות אחרות של בעלי עסקים שאומרים שהם לא יכולים לקחת יותר הלוואות מכיוון שעכשיו הם רק מחזירים את ההלוואות שלקחו במבצע 'צוק איתן'. בעלי העסקים בעיר נמצאים בחשש יום יומי לגבי העסק שלהם. בנוסף אני מקבלת גם פניות מהעובדים של העסקים קטנים בעיר שחוששים על מה שיהיה עם הפרנסה שלהם".

לדברי בר אחת הטענות המרכזיות בנושא היא המצב הפיננסי שבו בעלי העסקים נכנסו למשבר ולטענתה זאת אולי הנקודה הכי משמעותית במשבר הזה. "צריך להבין שירושלים נמצאת במצב ביטחוני בעייתי כבר מלפני שנה וחצי", היא אומרת. "זה התחיל עם חטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים והרצח של הנער אבו חדיר. מיד לאחר מכן נכנסו למבצע 'צוק איתן' שגם אז הייתה פגיעה בעסקים בי-ם שלא יקבלו מענק מהמדינה. אחר כך שוב נכנסו לגל טרור שבעקבותיו היו אירועים לא פשוטים בעיר שמנעו מהתושבים משאר הארץ וכמו כן גם מהתיירים בחו"ל להגיע לעיר. אך עברנו את התקופות האלה והעסקים נכנסו לתקופות קצת יותר טובות, הקיץ הנוכחי היה טוב בירושלים, היו הרבה אירועים ומבקרים, אבל לצערנו מיד אחר כך נכנסו לגל טרור הנוכחי. וכל זה היה רק בשנה וחצי האחרונה, העסקים בעיר שעדיין מחזירים את ההלוואות מ-'צוק איתן' צריכים להתמודד עם ירידה נוספות בהכנסות. זהו מצב לא פשוט לעסק קטן, לא לכולם יש אורח רוח גדול והרבה עסקים בעיר נמצאים על סף משבר".

"בסופו של דבר בעלי העסקים בירושלים אומרים שני דברים, הדבר הראשון הוא שאנחנו רוצים שהמדינה תבין שאנחנו במשבר ואנחנו רוצים תמיכה ממשלתית, ממשיכה בר. "לא הלוואה כי אין לנו כבר יותר יכולת לכך, אלא באמת להביא מענקים כמו שעשו בעבר במצבים בטחונים קשים אחרים. בנוסף בעלי העסקים מדברים על המידיות, שהעזרה הזאת צריכה להגיע".

מה העירייה עושה על מנת לעזור לבעלי העסקים?       

"העירייה עשתה כמה צעדים מידיים, הראשון הוא התחלה של קמפיין מאוד גדול יחד עם אתר אינטרנט. מה שיהיה זה שתושבי י-ם, תושבי הארץ וגם אנשים מחו"ל יכולו לקנות כל מיני קופונים וכל מיני מוצרים מעסקים קטנים בעיר. הדבר הנוסף שאנו מטפלים בו הוא נושא האגרות. עיריית י-ם ביטלה את כל אגורות שנקבעו כפוף לחוק העזר העירוני למשך כל חודש נובמבר, על מנת לסייע לאותם בעלי העסקים שמתקשים לעמוד בתשלומים. במקביל לכך, הובלנו מהלך להבאת הלוואות שהם לא הלוואות רגילות של המדינה, ולא היו כרוחות בהרבה ביורוקרטיה, בנוסף הן היו יותר מידיות. לשם כך הושגו כרגע חמישה מליון שקלים, צריך כמובן להשיג יותר כספיים  ואנחנו גם שואפים להגדיל את הפירמה הזאת כדי שתתמוך באותם עסקים. כמו כן, אנחנו מתארגנים לקראת קמפניים בין לאומיים לאחר המשבר, הקמפניים יעסקו בחיזוק ירושלים להבאת תיירים לעיר, אבל אלו רק פתרונות ברמה עירונית המידית.   

בר מספרת שמתוך ההבנה שהעסקים בעיר נמצאים במשבר גדול, העירייה מכנסת  את בעלי העסקים וחושבת יחד איתם על פתרונות, הן ברמה העירונית והן ברמה הלאומית. "לא ברור שמדובר במשבר לאומי, אנחנו רואים את התעסקות האינטנסיבית של ראש הממשלה והשרים בנושא הביטחוני, צריך להיות ברור שצריכה להיות את אותה התעסקות גם בעיר ירושלים ברמה הכלכלית. החוסן של ירושלים הוא לא רק ביטחוני, אלא גם כלכלי והיום בתקופה שבה העיר נמצאת חייבת להיות התערבות יותר משמעותית. עד עכשיו לא ראינו התערבות בעניין הזה לצד העסקים בעיר ואם זה לא יקרה, כמחזיקת תיק העסקים בירושלים ומי שיודעת מה קורה בשטח, אני חוששת שיתחיל גל סגירות שיפגע בכלכלת העיר ולשם אנחנו לא רוצים להגיע".

תגובות

להשאיר תגובה