תמן- הופכים את החיים ליפים יותר

תמן הינה החברה המובילה בארץ, ומהמובילות בעולם, באבזור והתאמת רכבים לנכים. על ידי ההתאמות והאבזור מתאפשרת הנהיגה לנכים שקודם לכן לא יכלו ולא האמינו שיוכלו לנהוג. לתמן פיתוחים ייחודיים עליהם נמנה הרובוט, פטנט ייחודי בעולם המאפשר להוציא ולהכניס את כיסא הגלגלים מתא המטען ברכב פרטי/ ג'יפ ולהביאו אל דלת הנהג, מסך טאץ' (מגע) השולט בכל מערכות הרכב המקוריות והמערכות הייחודיות המותאמות לנכים. שני אלה הם רק חלק מהפיתוחים הבלעדיים של החברה.

מיד עם הכניסה למשרדי החברה שמים לב למשהו אחר. כולם, כולל המנכ"לים, עדי אדלר ומשה אופק, לבושים חולצות עם לוגו החברה. למרות שלא הייתם מצפים לכך ממנכ"לים ומנהלים בכירים בחברה גדולה, לעדי ומשה מרגישים ה"מדים" המסוגננים טבעיים ביותר, וכלפי חוץ הם משדרים מראה מכובד, אחיד ואלגנטי. "בפגישות עבודה בחו"ל, שמנו לב שחברי הנהלה בכירים בענף מגיעים תמיד עם חולצות לוגו", הם אומרים, "החלטנו לאמץ את הסגנון שנראה לנו ראוי ומשדר מסרים בתוך הארגון ומחוצה לו. המסר העיקרי הוא גאוות היחידה בכל שכבות החברה. גם כלפי חוץ, הדבר משדר גאוות יחידה ואחידות בחברה".

חברת תמן (תעשיית מערכות נהיגה) הוקמה לפני 25 שנים, על ידי דב שטקלר ז"ל ומרטין אלנבוגן (שני הבעלים הקודמים של החברה). משה אופק פעל בעבר כשותף בחברה (בסניף הצפוני בלבד), וכאשר הוצעה למכירה לפני כשלוש שנים, משך אליה אופק את חברו משכבר הימים, עדי אדלר, והם רכשו אותה בשותפות. בסיס החברה ממוקם ברח' החרמש בצ'ק פוסט שבחיפה וקיימת פריסה ארצית של סניפים בראש העין, באר שבע וביישוב אחיעזר. שטחו של כל אחד מהסניפים כולל מפעל, רצפות ייצור, מחסן ומחלקת שיווק. הסניף באחיעזר הוקם לפני כשנה ונקרא סניף "תמן הסעים". הסניף מקבל רכבים במצב "קליפה", דהיינו ללא דיגום פנימי ולעיתים אף ללא חלונות, שם הם עוברים דיגום והתאמה לייעודם כרכבי הסעה: התקנת חלונות, מזגן, כיסאות, רצפה וכל הדרוש על מנת להפוך "קליפה" לרכב נוסעים מפואר ומפנק. כיום תמן הינה מאבזרת מאושרת על ידי יבואני הרכב הגדולים (מרצדס, צ'מפיון, איווקו).

חברת תמן מתמחה במציאת פתרונות לאבזור רכבים לנכים ומוגבלי תנועה, וברשותה מספר פטנטים ייחודיים התובעים את חותמה כחברה המתקדמת בארץ בתחום זה. בין הפטנטים נכלל 'רובוט R11', מוצר בעל בלעדיות עולמית המתוכנת להכניס את כיסא הגלגלים של הנכה אל תוך תא המטען לאחר כניסתו לרכב. המוצר הומצא לפני 17 שנים בתמן, אך שודרג ופותח על ידי הבעלים החדשים בשנים האחרונות, לנוחות הלקוחות. "שינינו את ההרכב האלקטרוני והמכני של הרובוט, וכיום הוא נחשב למוצר אמין ביותר שהדרישה אליו הולכת וגדלה", מספר אופק, "כעת זהו בעצם הדור השלישי של הרובוט. הוא מתוכנת כך שיוכל לעבור בקלות ברוחב של פתיחת דלת המכונית. הרובוט מגיע באופן אוטומטי מתא המטען של הרכב הישר אל הדלת הקדמית ולאחר סיום פעולתו שב אל מקומו. תנועת המכשיר אינה מרעישה כלל ולא ניתן להבחין שמדובר ברכב של נכה. ישנה אפשרות להרכבת הרובוט ברכבים פרטיים, וכן ברכבי סטיישן וג'יפים, מה שמרחיב את אפשרויות הבחירה עבור הנכים, שבעבר יכלו לנהוג רק ברכבים גדולים המותאמים להם. קיום הרובוט מהווה יתרון עצום עבור מוגבלי התנועה, היות ופרט לאפשרות הייחודית לנהוג במגוון רחב יותר של מכוניות, מתבטל הצורך לשנות תכונות ברכב, כגון הגבהה. בנוסף הרובוט מאפשר לרכב המאובזר להיכנס לחניונים בקלות, שלא כבעבר."

תמן נחשבת לחברה המתקדמת ביותר בתחום הרחב של אבזור רכבים לנכים, וככזאת היא פיתחה מוצרי אלקטרוניקה רבים המסייעים להקל על חייו של הנהג הנכה. פיתוח נוסף של החברה הינו מסך טאץ' השולט בכל מערכות הרכב ומהווה מוצא ייחודי על ידי חיבור למערכת הרכב ולמערכת של חברת תמן במקביל. המסך בנוי עבור הנכה באופן ספציפי ומאפשר שימוש בג'ויסטיק קטן המשמש תחליף לעכבר מחשב. הנהג אוחז בג'ויסטיק, המותאם לשימושו ופותח בפניו אפשרות לביצוע פעולות שונות שעד כה היו חסומות בפניו.

התאמת הרכב לנכה נעשית באופן מקיף ומדוקדק. ניתן להתקין סורק הילוכים אלקטרוני ומגן שמש אלקטרוני, וכן להפוך את הגיר לחשמלי. "מדובר באפשרויות שעד היום לא היו קיימות עבור הנכה. למשל אם ידו הימנית בעייתית והוא יכול להשתמש רק בידו השמאלית, איך הוא אמור להגיע לפונקציות כמו צופר או איתותים? אנחנו בתמן יצרנו אופציה של העתקת פונקציות מסוימות למיקומים שנגישים עבור הנכה. למשל, לחצן המושם בכרית הראש ומפעיל את האיתות."

לדברי אדלר ואופק, החברות המתחרות של תמן בישראל פועלות כמתקינות מוצרים בלבד ואינן מפתחות מוצרי אלקטרוניקה, כפי שהיא מסוגלת לעשות. "הייחוד שלנו הוא בכך שאנו מפתחים ואף מייצרים מוצרים ומייעדים את הרכב לנהג הנכה. זאת על ידי התערבות בכל מערכות הרכב והתאמתן לנכה באופן אישי. כמובן שההתאמה נעשית על סמך אישור מיצרני רכבים שונים ובפיקוח של מעבדת הטכניון."

בשנים האחרונות בנתה החברה עבור ארגון זק"א רכב יחיד מסוגו בישראל, המשמש גם כאמבולנס וגם כרכב חפ"ק (חוליית פיקוד). בנוסף, בנו אנשי תמן רכבים מאובזרים עבור עמותות שונות כגון עמותת עזר מציון. מדובר ברכבים המשמשים כרכבי הסעה לנכים וכן להסעות כלליות. דגם מרהיב ומתוחכם אחר של רכב נבנה לחברת ההסעות משדן- באמצעות בנייה חכמה וממוקדת, משלב הרכב מקום הן לישיבה והן לאחסון כסאות גלגלים עבור הנכים, כך שבצידו האחד של הרכב ניתן להניח את כסאות הגלגלים ובצד השני יכולים הנוסעים לשבת בנוחות.

אופק היה בעברו מורה לנהיגה, ובעקבות אירוע משפחתי התוודע לעולם הנכים, אבזר רכבים להוראת נהיגה לנכים, ובהמשך כאמור נכנס כשותף לחברת תמן. מאוחר יותר הצטרף אליו חברו אדלר ומאז מאי 2013 שניהם מתפקדים כמנכ"לים שותפים בחברה. אדלר, רואה חשבון בהכשרתו, כיהן בעברו כמנכ"ל קבוצת כפיר וכמנהל חטיבת השירותים בחברת ISS.

החברה חרטה על דגלה עקרון של מתן שוויון זכויות ואפשרויות לכל פלחי האוכלוסייה, ללא התחשבות במוגבלויות פיזיות או עבר בעייתי, ועל כן כעשרה אחוזים מעובדי החברה הם אסירים לשעבר או בעלי מוגבלויות שונות. בין עובדי החברה תוכלו לפגוש נכים היושבים בכיסאות גלגלים, חירשים, אילמים ובעלי מומים אחרים המקבלים עידוד ותמיכה מהחברה.

תגובות

להשאיר תגובה