מחנות ווינטג' ועד לבית מדרש ישראלי : המלון הנטוש שהפך למרחב חברתי

מלון הנשיא בשכונת טלביה הפך לפני כשנה למתחם פעילות ויצירה של עמותות חברתיות במסגרת מיזם של 'המרחב החברתי' שפועל להכשיר מבנים נטושים למטרת אירוח עמותות וגופים חברתיים, במסגרתו עבר המלון שיפוץ מקיף תוך שחזור ושימור האלמנטים ההיסטוריים של המבנה. הבניין משמש כבית לעמותות, עסקים חברתיים, מרכזי קהילה, אמנים, יוצרים ובנוסף במקום פועל גם בית קפה חברתי וגם בית מדרש עברי ו'מבוע' שנפתח השבוע לקהל – אלו מציעים לקהל המקומי שוחר הדעת לימוד והגות ברוח היהדות המקרבת: "זה מקום אליו מגיעים אנשים לקבל 'עין טובה' ואמון ואם זה לצאת אל החברה הישראלית" אומר הרב דני סגל היוזם

בית מדרש ישראלי חדש נחנך בירושלים – מבוע שמו (בית פרת לשעבר) ביום שני האחרון בנוכחות מאות צעירים וצעירות שלומדים באווירה סטודנטיאלית בלתי רשמית ומחדשים את הזרם המרכזי של היהדות המתונה והקשובה.
האבות הרוחניים של בית המדרש הישראלי הם הרב דני סגל וד"ר מיכה גודמן האנשים שמנסים לחבר צעירים מתוך הזרם המרכזי הישראלי אל מקורות ההשראה היהודיים וגדולי הפילוסופים. אך זהו אינו רק לימוד לשמו אלא גם לימוד 'עין טובה' ויצירת אמון ופתרון מחלוקות בדרך ארץ. "זוהי אחת התשובות לטראומה הלאומית שלאחר המלחמה" אומר סגל בערב הפתיחה.

'מבוע' הוא חלק מפריחה של בתי מדרש ישראלים / עבריים שפועלים במרחב הישראלי ובערים הגדולות כבר שני עשורים בניהם של רשת 'בינה', זי"ת (זהות יהודית בעמק חפר) ומדרשת אורנים ולאחרונה גם 'בית מדרש עברי' שפועל עם מדרשת נטור ובית מדרש לקיימות בקומה הראשונה במלון הנשיא. אריה אולמן, מנחה בבית המדרש מסביר: "המקום הוקם ללפני שלוש שנים כדי לתת מענה לצעירים אינטלקטואליים שוחרי דעת בירושלים כדי לפתח רעיונות ומיזמים מקומיים. זה פחות לעבוד עם תוכנייה אלא לאפשר לאנשים ליצור אירוע או רעיון אז יש לכם את התמיכה". אולמן יזם בחג סוכות האחרון במסגרת תיאטרון מיקרו את פסטיבל מלכים ונביאים: "הצעתי לעשות מרתון הכנה לנבואה מחצות היום ועד הלילה שכלל הרצאות ודיונים בהם השתתפו כמאה אנשים".

השבוע נוספה בקומת המרתף שעברה שיפוץ מאסיבי ונראית עכשיו בחלל עבודה הייטקי בית מדרש נוסף בשם 'מבוע' : "זהו מקום אליו מגיעים אנשים מכל חלקי החברה הישראלית: ימין ושמאל, דתיים וחילונים, נשים וגברים ומנסה לתת שפה ומנהיגות למרכז הישראלי. שאנחנו מרגישים שכולל 70%- 80% מהאוכלוסיייה שרואים את הדברים עין בעין והם יותר מסכימים על הדברים מאשר חולקים עליהם. זהו בית שאין בו ציניות ויש בו הרבה מאוד 'עין טובה' גם על המסורת שלנו והמקום ממנו אנו מגיעים וגם אחד על השני. אני אומר משהו על חנות הבית : הנה תלינו את המזוזה באופן כזה שהיא לא אופקים ולא אנכית אלא משהו שבאמצע וכך אנו מקווים שרבים ירגישו פה בבית.

הרב דני סגל בחנוכת מבוע השבוע
חנות בגדי ווינטג' במרחב החברתי – מלון הנשיא

חלל לימוד /מבוע'
בית קפה חברתי במתחם החברתי – מלון הנשיא
המרחב החברתי – מלון הנשיא

 

האם יש פה גם ניסיון להביא מזור לחוליי החברה הישראלית עם מה שהתחיל עם השסע בעקבות המאבק המשפטי ועד לשביעי לאוקטובר ? "אני לא חושב שאנחנו מביאים את זה אלא שאנחנו חלק מהרבה מאוד אנשים טובים שרוצים לשים על זה זרקור. בשביעי לאוקטובר הופתענו פעמיים: פעם בגלל המתקפה הקשה ופעם מכל הטוב, ההתגייסות והרוח הישראלית אך אני באופן אישי לא הופתעתי מכיוון ששנים אנחנו אומרים 'שזה כאן'. שיש כל הרבה שמחבר ומעט שמפריד. ועם נדע לשים את הזרקור על המקום הנכון יש לנו אפשרות לגדול כעם. אז נכון שאנחנו מתכוננים 20 שנה לרגע הזה אבל הוא היה תמיד. הנסיבות הקשות והמצערות גם מאירות משהו טוב ויפה שיש בנו כעם. אני מאמין שזה חלק מהריפוי שלנו רק צריך לבוא להירשם יש מקום לכולם".

אין תיאור זמין לתמונה.
בית מדרש עברי

 

אתר מבוע 

אתר בית מדרש עברי

אתר פעילות ועדכונים – המרחב החברתי 'מלון הנשיא'

 

 

 

 

 

תגובות

להשאיר תגובה