מופע פותח: תפילה אישית- שלומי שבן והפסנתר. אורחים: נינט טייב ואבישי כהן

מופע נעילה: בַּנַאַתּ אַלְ-יַמַן– שירת השבט של נשות תימן

1-2 בפברואר 2023  

פסטיבל בסוד קולות רבים חוזר בשנתו השישית ב-1-2 בפברואר ומציג גרסת חורף יוצאת דופן: שני לילות של מופעים, כיתות אמן, מפגשי שיח ולימוד אינטימיים, עם מגוון אמנים ויוצרות מקוריים ומקוריות בתרבות הישראלית. הזדמנות יוצאת דופן למפגשים אינטימיים עם אנשי רוח וחומרים נדירים מאוצרות הספרייה. בהשתתפות: שלומי שבן, נינט, דודו טסה, מארק אליהו, הרב דוד מנחם, גילה בשארי, אריאל הורוביץ, גבע אלון, תאיר חיים ועוד שלל מופעים, סדנאות וכיתות אמן בשנתו השישית של הפסטיבל הייחודי.

הפסטיבל הוא פרי שיתוף פעולה של הספרייה הלאומית ועמותת "סנונית".  תכני הפסטיבל נובעים מאוצרות הספרייה, מכתבי היד הנדירים, מהקלטות נדירות בארכיון הצליל, ומתכני אתר הפיוט והתפילה. הפסטיבל מזמין את הקהל לצלילת עומק אל הקולות שמגיעים מעבר לזמן ולמקום, קולות רבים המבקשים את האחד ומרחיבים את גבולות הרוח והתרבות הישראלית. בין מזרח ומערב, בין ישן לחדש, זו הזדמנות להאזין לקולות רבים ושונים המהלכים בין אבות ואמהות, בנים ובנות, לנוע בין מסורות ושפות עתיקות מרחבי העולם, להכיר מקרוב את גדולי הפייטנים ולרקוד את שירת הלב.

מופעים:

מופע פתיחה: תפילה אישית: שלומי שבן והפסנתר. אורחים: נינט טייב ואבישי כהן

שבן יוצא למסע ארוך בדרכו לארץ כנען ומזמין אותנו אל תוך הסערה המתחוללת בנפשו ובעצם בנפש כולנו: בין הארצי לנשגב, בין היש לאין, בין האני הקיים למדומיין. במופע חד פעמי לכבוד הפסטיבל, שוזר שבן שירים מהאלבום הראשון ועד אלבומו החדש שיצא לאחרונה, במהלך של התבוננות, חיפוש ותפילה אישית.

 רביעי, 1/2, 20:30

מארק אליהו מארח את דודו טסה ומעיין ליניק

במופע החדש מארק אליהו לוקח צעד קדימה את השילוב בין מזרח ומערב ובין ישן וחדש ומשלב את תורת המקאם וכלי נגינה עתיקים כמו קמנצ׳ה ובגלמה עם הפקה חדשנית ואלקטרוניקה עתידנית. במופע יתארחו האמן והיוצר דודו טסה, שביצירתו מדלג בין עיראק לתל אביב, בין עוד לחשמלית ובין עברית לערבית והזמרת-יוצרת מעיין ליניק, שמשיקה בקרוב אלבום בכורה מבטיח.

מעיין ליניק. צילום: ענבל אייל

חמישי, 2/2, 20:30

מופע נעילה: בַּנַאַתּ אַלְ-יַמַן بَنَات ٱلْيَمَن – שירת השבט של נשות תימן

מופע בכורה לפרויקט המוזיקלי פורץ הדרך 'בנות תימן', המפגיש חמש נשים, יוצרות ישראליות, שלכל אחת יש קריירה וסגנון משלה. יחד הן הופכות לאנסמבל ווקאלי, נשים השרות את שירת נשות תימן, תוך מחווה לשירה העברית העתיקה. הפרויקט משלב הפקה ועיבודים מוזיקליים שהם מסע חווייתי: משירה טקסית בתימן העתיקה, מסורת השירה הנשית מתימן, פיוטים, שירת דבקה בעברית ותימנית ועד מוזיקה ישראלית עדכנית.

זמרות: ניבה הראל / טוהר גדסי / שירן צפירה / טליה סולאן / קינרה שרעבי. ניהול אמנותי והפקה מוזיקלית: גיל רון שמע. נגנים: גיא טירם – ניהול מוסיקלי, עוד, גיטרה / יאיר צברי – תופים, כלי הקשה / ירון מיטלמן – בס / סהר דוד – קלידים, נאי, הקשה

חמישי, 2/2, חצות

מפגשים, כיתות אמן, סדנאות וחוויות ברחבי הספרייה:

כיתת אמן עם חכם דוד מנחם. מנחה ומלווה: יאיר הראל

חכם דוד מנחם, יליד ירושלים, נצר למשפחת חזנים ופייטנים הנושאים את המסורת של יהודי בבל – עירק. סבו, חכם גורג'י יאיר, היה מגדולי החזנים של יהודי עירק במאה ה-20. מזה עשרים שנה, מחיה חכם דוד בקולו המדויק, את מסורת החזנות והשירה הקבלית העתיקה והנשכחת של יהודי בבל. המפגש האינטימי יהיה מסע אישי חוצה דורות.

כיתת אמן עם גילה בשארי. מנחה ומלווה: הזמרת ומייסדת להקת A-WA: תאיר חיים

גילה בשארי היא קול נדיר וייחודי בנוף של שירת יהודי תימן והשירה הישראלית בכלל. מזה עשרות שנים היא עוסקת במחקר, ביצוע והוראה של שירת יהודי תימן – הן שירת מעגל החיים, שבוצעה על פי רוב על ידי נשים והן שירת הקודש, שבוצעה לרוב על ידי גברים. במפגש היא תחלוק את סיפור ילדותה יוצא הדופן ואת דרכה הייחודית בעולם השירה.

אנדרה היידו – 50 שנה ליצירה 'מגדל הפורח באוויר'

בהנחייה משותפת של פרופ' אבינועם רוזנק והמוזיקאים יונתן ניב ואיתן קירש.

שקלא וטריא של מוזיקה ומשנה וגולת הכותרת- 50 שנה ליצירה "מגדל הפורח באוויר" של היידו, המבוססת על טקסטים מהמשנה. בתחילת שנות השבעים הלחין אנדרה היידו (2016-1932) אוסף של 56 משניות, מיניאטורות מוזיקליות למשניות ממסכתות שונות. במפגש נדון בטקסטים של מספר משניות, ונלמד ונפרש אותן באמצעות המוזיקה שהלחין היידו.

שיבה אל שיריו של הרב מנחם פרומן במלאת עשור לפטירתו

איש של ניגודים היה הרב מנחם פרומן. היו בו שאלה ותשובה, תורה ועבודה, זעקה ושחוק, כנף ימין וכנף שמאל שהתאחדו במחיאת כף, פיכחון מול חזון חוצה גבולות. במאות השירים שכתב ושמורים בארכיונו, בהיטלטלות המתמדת בין הקצוות, עולה תפילה, זכה ופשוטה, לשלומה של רוח האדם. במפגש יקריאו אוהביו משיריו ויבצעו חלק מהשירים שהולחנו.

בהשתתפות: הדסה פרומן, אריאל הורוביץ,  חגי הלברטל

״וְתֵן לִי אֹמֶץ לְזַכֵּךְ פָּנַי״: שיחה בעקבות שירתה של חוה פנחס-כהן

מנחים: שחר-מריו מרדכי ויהושבע סמט-שינברג

המשוררת ואשת הספרות חוה פנחס-כהן הלכה מאיתנו בטרם עת באוקטובר האחרון. שירתה הייחודית שאבה מהבארות העמוקים של המקורות היהודיים, והעניקה להם פרשנות מחודשת בשילוב בין קודש לחול, בין מסורת לנועזות, בין גוף לרוח ובין מיתוס ליום-יום.

בחזרה ליער עם הבעש"ט. בהשתתפות: נדב הלפרין

רבי ישראל בעל שם טוב, מייסד תנועת החסידות, לא הוכתר למנהיג של חסידיו בבית מדרש או בבית כנסת מפואר. היער מככב בסיפוריו של הבעל שם טוב, הוא מבעיר בו מדורות, מתפלל בו, לן בו ותמיד קרוב אליו. ט"ו בשבט הקרב, הוא הזדמנות לשוב אל הבעש"ט ואל ספר שבחי הבעש"ט, כדי לנסות להבין את הסודות המסתתרים בין אילנות היער, ואת מה שבין היער הממשי ליער הנפשי.

אל המקום | האזנה מודרכת לפס הקול המקומי עם האספן והתקליטן יובל ווג'ימה

דרך מחט הפטיפון וסליל הקלטת, נצא למסע מוסיקלי חוצה עדות ומגזרים בין הירדן לים. צלילים שנולדו במרחבי המקום הזה ומתנגנים בו עד היום, בטקסים מסורתיים, בתפילות, במועדים ובחיי היומיום, ישתלבו זה בזה לכדי פסיפס מקומי מוקלט וחד־פעמי.

גבע אלון. צילום: גולי כהן

נישא ברוח | בעקבות השירה הרוחנית של בוב דילן בהשתתפות: מתן חרמוני וגבע אלון

בוב דילן הוא הטרובדור המודרני בה"א הידיעה, אך נדודיו המוזיקליים והטקסטואליים אינם מסתכמים בשירת הפולק והמחאה, אלא הם טומנים בחובם גם ממד רוחני עמוק. השירה של דילן נעה בין השורשים היהודיים ובין הניו-אייג' האמריקאי-המודרני, בין המקרא למיסטיקה היהודית, ובין העכשווי והיומיומי לנשגב והמסתורי.

ניהול אמנותי: רותי רובינשטיין ויאיר הראל

לפרטים והזמנות: https://besodkolot.nli.org.il/#top

תגובות

להשאיר תגובה