חזק מול כולם

לפני שנה וחצי התחילה האינתיפאדה השלישית בירושלים, המכונה גם "אינתיפאדת הסכינים", מה שהגביר את הביקוש לשיעורי הגנה עצמית, בעיקר בקרב נשים. מי שהיה שם בכדי לענות על הביקוש היה רועי ולטר, מאמן אומנויות לחימה בשיטת גרייסי ג'יו ג'יטסו, שגם מציע אימון חינם לחיילים. כתבה מתוך הגנה עצמית.

אני פחות מחבבת כתבות שמתחילות ב"מכירים את זה ש" אבל מכירים את זה שאתם הולכים ברחוב ופתאום מישהו תוקף אתכם ואז אתם הופכים להיות ג'קי צ'אן ומפילים אותו לרצפה? לא? יופי! עדיף שלא תכירו את הסיטואציות מקרוב, אבל יש מי שכבר נתקלו במצבים לא נעימים ולא ידעו או הצליחו להגן על עצמם.

בעיקרון, ירושלים לא מפחידה כפי שבתקשורת נוהגים לתאר אותה, אבל כמו שאומרים בצופים "היה נכון" ולכן כשהחלה "אינתיפאדת הסכינים" היו מי שחיפשו להיות מוכנים ונכונים לכל דבר שלא יקרה (לא עלינו, רחמנא לצלן). מי שעמד על המשמר והציע את "מרכולתו" היה רועי ולטר, ירושלמי בן 32, בעל עבר עשיר באומניות לחימה, מאמן מוסמך מטעם וינגייט ובעלים של האקדמיה להגנה עצמית בשיטת גרייסי ג'יו-ג'יטסו שבירושלים. ולטר החל להתאמן בשיטה לאחר סיום שירותו הצבאי עם תחילת לימודיו האקדמיים בכרמיאל והיה אחד מ-6 המאמנים שהצמיח דוד בנימין, אשר הביא ארצה את השיטה ב-1995 (ובעצמו התאמן תחת לא אחר מאלוף העולם בלחימה חופשית ובן למשפחה המייסדת רויס גרייסי).  רועי התאהב בשיטה ופתח אקדמיה להגנה עצמית שהיא נציגות של רויס גרייסי בירושלים בשכונת קטמון הישנה לפני כשנתיים.

"גרייסי ג'יו-ג'יטסו היא שיטה שמאפשרת לאדם קטן וחלש להגן על עצמו מאדם גדול וחזק ממנו באמצעות צמצום מרחק בטוח," מסביר ולטר, "היא מתאימה לכל אדם בכל גיל עם וללא ניסיון. אצלנו באקדמיה  מתאמנים ילדים מגיל 4 ועד מבוגרים בגיל 70 עם וללא ניסיון".

האקדמיה של ולטר מציעה את השיטה בקבוצות נפרדות, לפי צרכים: ילדים, נוער, נשים וגברים. לדוגמא, קבוצות הילדים והנוער מציעות סיוע להורה שרוצה לחזק את הילד שלו ומעוניין להקנות לו דרך חיים של ספורט ובריאות. השיטה עוזרת לנערים שסובלים מהטרדות והצקות של נערים אחרים; לילדים עם ביטחון עצמי נמוך, לילדים עם בעיות של רפיון שרירים\היפראקטיביות או בעיות יציבה וקואורדינציה. תוך כדי משחקי לחימה ותרגול מצבי הגנה עצמית הילדים נהנים, עושים ספורט, בונים ביטחון עצמי, משפרים תכונות פיזיות כמו זריזות\מהירות\קואורדינציה\יציבה, משתחררים פורקים הרבה אנרגיה ולומדים להגן על עצמם על הצד הטוב ביותר. כאמור, באינתיפאדה האחרונה חיפשו לא מעט נשים (וגם גברים) מקום שילמד אותן להגן על עצמן.  "קבוצות הנשים נבנו להגנה עצמית, להתגוננות מעולה, לביטחון האישי וגם לכושר," מספר רועי, " באמצעות טכניקות וסיטואציות אמיתיות מהרחוב מתאמנות הנשים במועדון כיצד להגן על עצמן ממצבים של תקיפה במכות או כלי נשק: מקל\סכין\אקדח ולהיחלץ מהמצב. כמובן שזה נכון גם במקרה של הטרדה מינית. הנשים מתאמנות כיצד למנוע את המצב בטרם החל ואם החל כיצד לסיים אותו באופן המהיר והיעיל ביותר – תוך כדי שמירה על טווח בטוח שימוש בטכניקה נכונה ובמספר איברי גוף (לא בכוח !) וזאת על מנת להכניע את התוקף בריחים וחניקות. מדובר בהגנה עצמית אפקטיבית ביותר כמו-כן האימונים משלבים כושר גופני גבוה לנשים המעוניינות בחיזוק וחיטוב".                                                                                                  

" אני מתאמנת במועדון כבר שנה וזו הייתה אחת ההחלטות הכי טובות שיכולתי לקבל," כתבה אינה ברקן, אחת המתאמנות, "רועי מלמד לא רק הגנה עצמית אלא לוקח את המושג ג'יו-ג'יטסו ברזילאי ומפשט אותו בצורה כזו שגם מי שרק מתחיל להתאמן לא מרגיש שמדובר במשהו בלתי אפשרי. ממליצה מאוד לא רק למען מי שרוצה ללמוד הגנה עצמית, אלא גם לחיזוק שרירים, גמישות וביטחון להתמודד עם מישהו שגדול ממך פי שניים לפחות".

בשנים האחרונות הקימו מאמני רויס גרייסי ג'יו-ג'יטסו בישראל עמותה בשם נקודת משען, אשר שמה לה למטרה לתרום בהתנדבות לכוחות הביטחון כדי לשפר את נראות כוחות הביטחון בהתמודדות עם הפעילות היומיומית והמצבים איתם הם מתמודדים. "אנו מאמנים בהתנדבות לוחמים בבסיסים ומחוצה להם להגיב נכון בסיטואציות של מגע עם אוכלוסייה עוינת," מספר רועי, "בנוסף חיילים קרביים בשירות מתאמנים בכל אחד מהמועדונים שלנו בישראל בחינם, ולכן אני מנצל את הבמה הזו לקרוא לחיילים לפנות אלינו ונשמח לעזור ברצון".

חפשו אותנו בפייסבוק: רועי ולטר גרייסי ג'יו-ג'יטסו

 

צילום: מועדון גרייסי ג'יו-ג'יטסו ירושלים

 

5 הערות

להשאיר תגובה