״מישהו לרוץ איתו״: תערוכת ציורים חדשה בתמול שלשום

בית הקפה הידוע 'תמול שלשום' בבעלות דן גולדברג מציין 30 שנה להיווסדו ובמסגרת האירועים תעלה תערוכה חדשה בגלריית 'קיר1' בה מוצגים שמונה איורים שיצרה האמנית ליאורה וייז לספרו הידוע של דויד גרוסמן, "מישהו לרוץ איתו"  שכתב לפני כ-25 שנה

הספר "מישהו לרוץ איתו", הוא אחד הספרים האהובים ביותר על הקוראים בישראל, אולי אף האהוב מכולם. הספר ריגש מיליוני קוראים, זכה בפרס ספיר לספרות לשנת 2001, וקיבל אינספור ביקורות חמות ונלהבות.  דויד גרוסמן, חתן פרס ישראל, כתב אותו לפני 25 שנים בדיוק. עלילת הספר מגוללת מרדף ברחבי העיר ירושלים ובצעדים רגישים חושפת את עולמם של נערים ונערות מחוסרי בית החיים ברחובות העיר. במרוצת השנים הפך הספר לקלאסיקה פופולארית ותורגם לעשרות שפות. הוא זכה לעיבודים מוצלחים לתיאטרון ולקולנוע והביא נערות ונערים וגם מבוגרים שמעולם לא ביקרו בירושלים, להתוודע לעיר ולרוץ ברחובותיה.

"ליאורה וייז ראתה בפרוייקט אתגר אמנותי לא פשוט, היא ייצרה פרשנות אמנותית לרב מכר ספרותי מוכר. הטכניקה והמחשבה האמנותית של ליאורה, סייעו לה לעמוד באתגר בהצלחה" מספר האוצר דורון אדר.

ליאורה וייז: "משימה מאתגרת ומפתה כאחד נפלה לחיקי, לתרגם סיפור לאמנות. לא סתם סיפור אלא את הספר של דויד גרוסמן. בספרו, מלהטט גרוסמן בוירטואוזיות בין ירושלים המוכרת לירושלים הנסתרת בה נערות ונערי רחוב חיים במציאות של ניצול והתמכרויות לסמים, אך דווקא אצלם, יש חברויות אמת ואהבה. הדואליות בספרו של גרוסמן משתקפת גם באופיה של ירושלים, עיני העולם נישאות אליה ועל קדושתה חולמים, אך ירושלים של היום היא עיר שוקקת שיופיה הוזנח. קירות האבן שבה נפגמו וכוסו בשלטים שונים וכתובות גרפיטי".

מי שלא קרא את הספר ימצא באיורים של וייז סיפור מסקרן, מי שקרא את הספר, יזהה את הדמויות ויתהה על מראן. גם הפתעות טמונות באיור – למשל, ה'חתולות' הירושלמיות שזלגו מכיכר החתולות לכל האיורים. ואותן חתולות (במלעיל) ירושלמיות זלגו גם לחלל של תמול שלשום.

ליאורה וייז "לקראת התערוכה בתמול שלשום חיפשתי איך ליצור שיטוט בחלל מקיר התערוכה לחלל העשיר של תמול שלשום העמוס בחפצים שלוקטו בשווקי פשפשים וכמובן גם במדפי ספרים. וכך הופיעו החתולות המצויירות. חתולות רובצות בכל מקום, גם על המדף הכי גבוה. כשם שתמול שלשום מאוד ירושלמי גם חתולות הן ירושלמיות. הן רחוקות מלהיות מתרפקות ויפות, אלא קשוחות וגם עוינות קצת כמו העיר הזאת, קצת כמו ירושלים של ספרו של גרוסמן, שגיבוריה הצעירים, נלחמים על חמלה ועל תשומת לב."

ליאורה וייז היא אמנית ירושלמית העוסקת בציור, הדפס, ובפרפורמנס ייחודי הנמצא על התפר שבין אמנות פלסטית לאמנות הבמה. עבודותיה מוצגות במוזיאונים ופסטיבלים, בחללי אמנות ובמרחבים ציבוריים בארץ ובעולם, באוספים ציבוריים (כמו מוזיאון ישראל) ובאוספים פרטיים. עיסוקה באמנות המתכתבת עם סיפורת, והזיקה לירושלים, הולידו חיבור טבעי ליצירתו של חברה לספסל הלימודים, דויד גרוסמן.

תמול שלשום, 02-6232758 www.tmol-shilshom.co.il

רחוב יואל משה סלומון 5 ירושלים, מדרחוב נחלת שבעה ירושלים

תגובות

להשאיר תגובה