תרבות בעיר

ארבע תערוכות יחיד בבית האמנים ירושלים של אמניות ישראליות, היוצרות במדיות שונות ועוסקות בנושאים חברתיים ופוליטיים –  דת, מדינה וקהילה בישראל העכשווית 16.3.19 – 11.5.19 הפתיחה: שבת 16.3.19 בשעה 12:00

מיכל ממיט וורקה- זוכת הפרס לאמנות חזותית ע"ש מירון סימה לשנת 2019 / נזורי (ציור)

אוצרת: שלומית ברויר

"מיכל ממיט וורקה מייצגת דור חדש של אמנים ממוצא אתיופי, העוסקים לא רק במסורת העדה, אלא נותנים נראות לסוגיות חברתיות הקשורות במאבק על התקבלותם, זהותם ושייכותם של בני העדה האתיופית כחלק אינטגרלי מהחברה הישראלית. קולה האישי של וורקה -כאמנית, כאישה וכאידיאליסטית, המפלסת את דרכה בחברה הגמונית וסטריאוטיפית – הוא גם קולו של קולקטיב מודחק, מיעוט מושתק. היא מודעת לכוחה כאמנית המגיבה לרוח הזמן, למקום, ולקונפליקטים בשיח התרבותי, החברתי, הפוליטי והאמנותי. העושר הצבעוני והמבע החד המאפיינים את ציוריה הפיגורטיביים, יוצרים חיבור מקורי ומזוקק בין יופי, אהבה ומסורת, לבין אמירה ביקורתית אותה היא שותלת בתוך הציורים באמצעות שילוט חוצות, תמרורי תנועה או במתן כותרות רבות-משמעות. וורקה אוספת את מושאי הציור שלה בשיטוט יומיומי, שגרתי, בתל אביב. היא מתבוננת באנשים, בבתים, בגינות ציבוריות ומציירת בעיקר דיוקנאות ונוף עירוני תוך שיבוץ דמויות בנות העדה האתיופית ודמותה שלה. עבודותיה יוצרות קולאז' רב-תרבותי המתגבש לדיוקן אנושי וחומל אשר מרכיב את השלם-דיוקן יחיד-דיוקן רבים." מנימוקי ועדת הפרס: טלי בן נון, אלן גינתון,  שרון פוליאקין.

מפגש גלריה:  שלישי, 16.4.19 בשעה 18:00

אוסנת יהלי-סרבגילי / משכן (ציור)

אוצרת: סאלי הפטל נוה

אוסנת יהלי-סרבגילי מציגה גוף עבודה חדש בציור הכולל סדרת חללי פנים של כנסת ישראל. בניגוד למרחבים המוכרים של הכנסת כמו המליאה או טרקלין שאגאל, היא פונה למסדרונות המשכן ולשאר חללים ציבוריים המפגינים, למרות משניותם, שפה עיצובית עשירה. הציורים, בפורמט גדול, הופכים את החללים הפונקציונליים לזירות מינימליסטיות מאופקות, כאשר הדרמה מזדקקת דווקא מתוך הניקיון העולה מהם. החומריות האופיינית לחללים הללו – ריצוף שיש, חיפויי עץ ומעקות מוזהבים – מתורגמת במיומנות ציורית המעצימה את הברק העולה מהם. יותר משהם ייצוג נאמן של המציאות, הציורים משדרים יחס אירוני לאסתטיקה הממלכתית הנקשרת למבני ציבור, ולכנסת ישראל בפרט.

מפגשי גלריה:  שבת, 6.4.19 בשעה 12:00 / שלישי, 30.4.19 בשעה 18:00

נגה גרינברג / עד שיאסף החול (צילום)

אוצרת: יעל רוכמן

שם התערוכה מתייחס לרגע בו יום החול נאסף ומתחילה השבת. איסוף של חול הוא בדיוק מעשה המנסה להקנות לסתמי וחסר הייחוד, מעמד של יחיד מסוגו, יקר ערך, הצילום של נגה גרינברג פועל באופן דומה מאוד. הצילומים בתערוכה צולמו בפילם והם חלק מפרויקט מתמשך שגרינברג עסוקה בו בשנים האחרונות. בשבתות שהיא מבלה עם משפחתה הרחק מהבית, הם לנים בבתי משפחות שנסעו אף הן לבלות את השבת מחוץ לבית. רגע לפני שנכנסת השבת היא מצלמת את המעון הזמני. הרגע הזה, לפני שקדושת השבת תאסור על פעולת הצילום, הוא רגע של אור יקרות נמוך שחודר לבתים, זהוב. המבט שלנו תלוי באוויר וכלוא באלומת האור כמו דגיגוני האבק ששוחים באור הזוויתי של בין ערביים. אנו לא זוכים למבט רחב, המעניק התמצאות במרחב, אלא הצצה מקוטעת שמכריחה אותנו לרחף במעין תווך. העדרם הרועם של אנשים בצילום חרף הימצאותם התובענית של חפציהם האישיים ונוכחותם המרומזת; מרחב ביתי באופן ברור שמרגיש זר.

פתיחה נוספת: שלישי 19.3.19 בשעה 17:30 

 מפגש גלריה: שלישי, 9.4.19 בשעה 18:00

 

ענת קינן / אישון, נקודת מוצא: תערוכה בסדרת נדבך 22 (מיצב)

אוצר: עדו בראל

עובדות בשטח, ציפיות, עצמים דוממים, המקום והזמן – רשימת מלאי של הנִגלה למבקר בתערוכה. עבודתה של קינן מאתגרת את הצופה בבדיקת גבולותיה, ומחייבת התבוננות נוספת ביחסים בין העצמים.  המעבר בין החללים בתערוכה מופרע והראייה נחסמת, כגולל על המים; נפחי אוויר, הכולאים את המפתן, את המעבר בין החדרים ואת החלון אל העולם. בתערוכתה מציעה קינן עלילה מצומצמת, המסופרת כמִקשה אחת ומציעה סוג של דריכות – ערנות חדשה לעצמים ולעולם. 

מפגש גלריה: שבת, 30.3.19 בשעה 12:00

הכניסה חופשית  www.art.org.il

בית האמנים ירושלים, שמואל הנגיד 12, ירושלים. טל' 02-6253653

שעות פתיחה : ב, ד, ה 18:00-10:00; ג' 20:00-14:00; ו' 13:00-10:00; שבת 14:00-11:00; א'- סגור

תגובות

להשאיר תגובה