רוח הזמן נלכדת במערות בית גוברין

יצירת וידאו וסאונד תלוית זמן ומקום, אשר נוצרה בהשראת המערות בבית גוברין ומתבססת על אלבומו האחרון של אביתר בנאי 'עוגן במים'. מוצגת במערת הפעמון בגן הלאומי בית גוברין

כתב וצילם – איתן אלחדז ברק

החל מהשבוע מוצגת בחלל המערות של בית גוברין מיצב אומנותי רב חושי בו מושמעים שיריו הפיוטיים של אביתר בנאי כשברקע מוקרנים קטעי וידאו ארט, אנימציה ופוטג'ים אשר באווירת הקדומים של המערות העצומות מעניקות לצופה חוויה מדיטטיבית.

האלבום המופלא "עוגן במים" של אביתר בנאי מתעורר לחיים ביצירת אמנות מעוררת השראה על קירות מערת הפעמון.

גן לאומי בית גוברין גאה להציג את יצירת האומנות "טהירו", המבוססת על אלבומו האחרון של המוסיקאי אביתר בנאי. השירים מתוך האלבום "עוגן במים" הם חלק בלתי נפרד מהפסקול הישראלי ומהווים עוגן לאחוז בו בלב ים סוער. "השירים האלה נותנים לי הקשר, מקום ושייכות, אני זקוק לזה עכשיו מאוד. כולנו זקוקים לזה עכשיו", אומר בנאי.

במהלך החודשים הקרובים, יקבלו כמה משירי האלבום ביטוי חזותי מיוחד הודות לעבודתם של אמני הוידאו-ארט המוכשרים יוסף משיח ודניאל נחום. היצירה מבקשת לשוב אל רגע התהו ובהו מתוכו מתהווים ונוצרים הדברים. היא מתחילה מצורות מופשטות אשר בהדרגה הופכות לדימויים ברורים הנעים בחלל. מתוך רעיון זה נולד גם שם היצירה "טהירו" – מושג מעולם הקבלה שמשמעותו זוהר, האור הגדול שקדם לבריאה והצטמצם כדי לפנות מרחב ומקום ליצירה חדשה – לבריאת העולמות.
הביקור במתחם מערות הפעמון בבית גוברין בשעות הערב מאפשר הזדמנות יוצאת דופן להרגיש את הסביבה הטבעית ולהוסיף לה רובד של תרבות ויצירה מעוררת ומרגשת.

מבקר המוזיקה של 'הארץ' בן שלו תיאר את אלבומו של בנאי כך : "הסוד של האמנות והיופי הטרגי שלה נעוצים בכך שמתוך משבר קיומי מטלטל כזה, רגע לפני הבחירה בחיבור או בחידלון, נוצרת אמנות גדולה. הבדידות התהומית מולידה כמיהה תהומית שמולידה שירים נצחיים. זה מורגש היטב בשירים שבנאי בחר לכסות ולכלול באלבום החדש".

"עוגן במים" הוא שמו של שידור לייב בפייסבוק שיזם בנאי לאחר הטבח הנורא במטרה להמודד עם הרגעים הקשים ע"י נוגון של יצירות מופת ישראליות.

"ביום חמישי של אותו השבוע הראשון של המלחמה, עליתי לשידור לייב בפייסבוק מהבית, זה היה חלק מאותה תנועה ישראלית מתפרצת להוסיף חיים, אומץ, נחמה, התנדבות וערבות הדדית", סיפר בנאי בפוסט

"אנחנו לקחנו על עצמנו להציג אינטרפטציה ויזואלית לעבודה של בנאי" מספר אמן הוידאו, דניאל נחום שיצר ויזואליה מרשימה יחד עם שותפו האמן יוסף משיח. אנחנו כישראלים מושפעים מהתקופה שעוברת עלינו. מסביר נחום.

יוסף משיח: "זה היה אתגר ליצור מיצב שמדבר לקהלים שונים ורבים".

 

 

 

 

תגובות

להשאיר תגובה