פסטיבל חוצות היוצר 2024 בירושלים מציג: מייצגי AI חדשנים שטרם נראו בארץ אשליות בתלת ממד וחוויה אימרסיבית

פסטיבל "חוצות היוצר", הפסטיבל הבינלאומי הגדול והוותיק בישראל לאומנות ומוסיקה, יוצא לדרך זו השנה ה – 48 בין התאריכים 14-24.08 ביוזמת עיריית ירושלים וחברת אריאל ובסימן "מוכרחים להמשיך לנגן". הפסטיבל, שהפך מסורת, מציג השנה  11 ימים של חוויה ירושלמית קסומה ועוצרת נשימה, שכולה אומנות ישראלית, מסלול חוויתי המורכב ממסכי וידאו ובינה מלאכותית שיוצרים אשליות תלת מימדיות, מוזיקה מגוונת וקולינריה משובחת!

השנה ישולבו 80 דוכני האומנות של פסטיבל חוצות היוצר במסלול חווייתי הכולל מיצגים שבאמצעות טכנולוגיות מתקדמות (מסכי LED , כליAI , הקרנות דיגיטליות, אשליות תלת-ממד) יהפכו את החלל הפתוח של בריכת הסולטן בירושלים לפארק חוויות אימרסיבי, חדשני ולא שגרתי , המטשטש את הגבולות בין מציאות לדמיון.

השימוש של AI בפרויקט הוא פיתוח של סטודיו הקריאטיב "אלפנט לאבס". הסטודיו חבר לאומני AI , אמני תוכן, עיצוב וטכנולוגיה כדי לייצר חוויה יוצאת דופן וחד פעמית לבאי הפסטיבל.

הקהל, שיגיע לפסטיבל יעבור מסע על גבי הדמיון מהקווי אל התלת-ממד ומשחור ולבן ועד צבעוניות עשירה כשבקצה המסע יתגלה לו עולם מואר, פנטסטי ומזמין. המסע בפסטיבל יתאר בצורה ליניארית בעזרת מייצגי בינה מלאכותית את תהליך יצירת הדימוי התלת מימדי הממוחשב: מקו שחור לבן – לצבעים, טקסטורות, נפחים ועד לתלת מימד שפורץ למציאות, דרך סיפורו של ג'ונו, ילד שעולה לארץ חדשה עם משפחתו.

ג'ונו (אתם יכולים לקרוא לו יונתן) הוא ילד שמשפחתו עוברת לארץ חדשה אפרורית, נטולת דמיון ושמחה. בחדרו החדש מוצא ג'ונו מחברת ועפרון קסמים שהופכים את שרבוטיו למציאות צבעונית מלאת השראה ודמיון, כשהוא מבין את הכוח שבידיו יוצא ג'ונו למסע ברחבי הארץ ומעניק השראה לכל תושבי הארץ לחלום, לדמיין וליצור ובכך הוא מוציא אותם מאפרוריות החד גונית של חייהם לעתיד של שמחה שגשוג ויצירה. דרך עיניו של הילד ג'ונו ובאמצעות הטכנולוגיה החדשנית, נספר את סיפורם של היצירתיות והתקווה המתעוררים ברגעים קשים וכיצד שהם שזורים זה בזה בכוחם להציע מבט מחודש לעתיד טוב יותר. שאלנו את דודי בן נון המפתח של המייצג כמה שאלות

איך נולד הרעיון של ג'ונו?

הרעיון נולד מתוך רצון להביא 2 ערכים. ערך ראשון זה תקווה לעתיד שמסומנים בסיפור בדמות של הילד. הערך השני זה טכנולוגיה עם כשרון ההמצאה והחדשנות של החברה הישראלית. הסיפור מועבר דרך ג'ונו הילד והוא מביא מהמקום שהוא נמצא בו את התקווה דרך יצירתיות חשיבה מקורית, הסתכלות מחוץ לקופסא ותקווה. הילדים מסמנים את התקווה והיצירתיות של ג'ונו כשהוא מפריח תקווה וזה מסמן את האפשרות להביא עתיד מלא בתקווה. וזה מה מייחד אותנו בתור חברה ישראלית.

במקביל הסיפור של ג'ונו מדבר על ציור במחברת שתופס צבע וחיים ועובר לתלת מימד ומשם למציאות. זה מקביל למצב החדש היום, שלאומנים יש קנבס חדש ליצור עליו והקנבס הזה הוא הטכנולוגיה. בעזרת הקנבס הזה אפשר ליצור דברים שלא היה ניתן לעשות בעבר. המייצגים בפסטיבל מסודרים בסדר כרונולוגי ומראים מעבר מקו לבן על רקע שחור לעולם צבעוני תלת מימדי שקורץ למציאות

מתוך איזה מחשבה הרעיון הגיע?

המסע ביריד לאורך המיצגים השונים מביא לנו את הסיפור של ג'ונו והמיצגים הראשונים כרונולוגית בפסטיבל הם מיצגי מסכים שמשתמשים בAI כדי ליצור תכנים של קו לבן על קו שחור וככל שמתקדמים לאורך היריד המיצגים נהיה יותר צבעוניים ויותר תלת מימדים כמובן שבכולם נעשה שימוש של AI  תוך כדי וראינו המון מיצגי וידאו ולדים השנה בפסטיבל יש לנו חדשנות באמת פורצת דרך שכל התכני וידאו נעשים במקום בלייב על ידי אוטומציות של AI

האם זה רעיון ופיתוח ישראלי?

השימוש שאנחנו עושים ביכולות של הAI  זה כן פיתוח שלנו. אני יכול לספר שבמהלך הפסטיבל בדקנו עבודות עם גורמים שונים שהם יותר מסורתיים ברמת הטכנולוגיה לבצע חלק מהמייצגים וקיבלנו מחירים מאוד גבוהים ברמת החצי מיליון ש"ח וזה לא היה אפשרי כמובן ובעצם לאחר חיפוש מסוים מצאתי אומני AI שהם יכולים לתת את מה שמציעים לנו במחיר הגבוה במאוד קלילות בעזרת הAI החדש. כלומר תהליכים שהיו מסורתיים במחירים גבוהים עם המון שעות עבודה, כרגע אנחנו יכולים לעשות אותם בעזרת הAI בזמנים מאוד קצרים ובמחירים נמוכים וזה פותח את כל האפשרויות. זה מדבר על הקנבס החדש שיש לאומנים להשיג בזמן קצר ופיתוחים ודברים טכנולוגיים שהיו לוקחים עד השנה המון זמן וכסף, היום אפשר לבצע אותם בקלות.

האם היה כבר דבר כזה בארץ?

מה שמאוד מיוחד בפרויקט הזה שאנשים אולי ראו מייצגי וידאו שונים אבל כל העבודה על המייצגי וידאו האלה הייתה מתבצעת לפני ומה שמחדש במה שאנחנו עושים שלא הייתה שום עבודת אנימציה לפני והתכנים נוצרים ממש בלייב כתוצאה מהאינטראקציה של המבקרים עם המייצגים. זה מאוד חשוב כי יש לנו המון תוכן שאין מאחוריו באופן עקרוני אומן שייצר אותו. יש אומנים שמשתמשים בAI כדי לתמרן אותה ליצור תוכן בלייב ודבר כזה לא קרה בארץ עדיין ברמת הוידאו.

"חוצות היוצר", הפסטיבל הבינלאומי הגדול והוותיק בישראל לאומנות ומוסיקה,   שומר על הרוח והתרבות הישראלית גם בימים מאתגרים ויוצא לדרך זו השנה ה – 48 ביוזמת עיריית ירושלים וחברת אריאל,  בסימן "מוכרחים להמשיך לנגן"! השנה יארח הפסטיבל, בבריכת הסולטן למרגלות העיר העתיקה ומגדל דוד, מעל  100 אומנים ויוצרים מפסגת המוזיקה הישראלית והאומנות. מבין המשתתפים: אביב גפן, מרסדס בנד, רמי וריטה, החברים של נטאשה, שרית חדד, טיפקס, אושר כהן,  אודיה, שרק, פוליקר, תיסלם, שלומי שבת, הפרויקט של רביבו,  דני סנדרסון, התקווה 6, איתי לוי, נסרין, ישי ריבו.

תגובות

להשאיר תגובה