בית הקונפדרציה בירושלים בניהולו של אפי בניה, שזה שנים הולך ותופס מקום חשוב בפעילותו הספרותית, ישיק את מרכז חיים גורי לתרבות. מרכז חיים גורי לתרבות הוא מפעל תרבותי חדש של בית הקונפדרציה, שעתיד לגדול ולהתרחב משנה לשנה ויקיים אירועים ספרותיים שכולם בזיקה הדוקה לחיים גורי – למורשתו, ליצירתו, למתחים הקיומיים שהוא יצר בתוכם, ובעיקר לגדלות רוחו ולרוחב היריעה העצום של תחומי העניין והעשייה שלו.

ההשקה החגיגית תתקיים בתאריכים 21.11.22–24.11.22 עם הסדרה "גיבורי תרבות", שתוקדש לשורה של יוצרות ויוצרות שפעלו בזיקה לספרות ולשירה, כאלה שאי-אפשר לדמיין את התרבות הישראלית בלעדיהם: הרב קוק, נעמי שמר, חנוך לוין וויקי שירן, שכמו גורי, הניחו אבן דרך חשובה בהיסטוריה היהודית והישראלית והטביעו חותם עז על התרבות שלנו.

סוגיית הגבורה – בשדה הקרב הממשי ובשדות הקרב החברתיים, הפוליטיים והתרבותיים – היא בלב היצירה והמחשבה של גורי, ולפיכך גיבורי התרבות בסדרה הם כאלה שעמידתם אל מול המציאות היא עמידה של גבורה.

רוני סומק.צילום Photo Liora Someck ליאורה סומק

"המרכז הוא בראש ובראשונה פרויקט שנועד להציב את חיים גורי בפסגה הראויה לו, לזכור אותו ואת מורשתו ולהנחיל אותם לקהל הרחב", אומר אפי בניה, המנהל האמנותי של המרכז ומנכ"ל בית הקונפדרציה. "חיים גורי הוא, בראש ובראשונה, התגלמותו של 'הצופה לבית ישראל', המבקר את בני עמו ומנחם אותם בו בזמן. אהבת העם, הארץ, השפה ובעיקר בני-האדם היתה מסימניו הבולטים. במובן זה, מרכז חיים גורי לתרבות ממשיך את מורשתו: גילוי מחדש של הכוחות התרבותיים שפעלו ופועלים במרחב היהודי-ישראלי תוך שימת דגש על פלורליזם, סקרנות גדולה, חדשנות, פתיחות – ואהבת אדם. אני, כמו ישראלים רבים, גדלתי על שיריו של חיים גורי. עמדתי בחצר בית-הספר עם כולם כשהקריאו את 'הנה מוטלות גופותינו', ועד היום מתנגן בראשי השיר 'באב אל-ואד' כשאני נוסע בכביש היורד מירושלים. גורי הוא חלק בלתי נפרד מהישראליות עבורי. הערבות ההדדית, הדאגה הבלתי פוסקת למצפן והמצפון הישראליים, האהבה האינסופית לארץ, לשפתה, ליושביה ולנופיה – כל זה גורי בשבילי, ונראה לי אך טבעי להקים מרכז על שמו ולאורו".

ואלה אירועי סדרת "גיבורי תרבות":

"כשאני מתאווה להגיד מִלָּה" – מחווה לרב-משורר הראי"ה קוק
21.11.22, שני, 20:30, בית הקונפדרציה

אם יש גיבור תרבות שמצליח לחשמל קהלים רבים ומגוונים עד היום, הרי זה הרב קוק. אברהם יצחק הכהן קוק (1865–1935), רבם של חלוצי העלייה השנייה, רבה הראשי הראשון של ארץ-ישראל, משורר, הוגה דעות ומיסטיקן, היה ראשית לכל אדם של מלים. החוטים האיתנים שמשך הרב קוק בין הרוח לחומר, בין הנצח אל הכאן ועכשיו – מהדהדים בדרכים מרתקות. בערב נקרא ונלמד משירתו-תורתו עם הרבה תמר אלעד אפלבום, המשוררת בכל סרלואי, היוצר והפרפורמר יונתן קונדה והרב אלקנה שרלו. על המוזיקה, עם לחנים מקוריים לשירי הרב קוק, עובדיה חממה. עורך ומנחה: המשורר אליעז כהן

חביבה פדיה. צילום: חי אפיק

"מה אכפת לציפור" – חנוך לוין. משורר
22.11.22, שלישי, 20:30, בית הקונפדרציה

חדר הלידה של חנוך לוין הוא השירה. השורות הקצרות והמנוקדות הן הקופסה השחורה של העולם שנברא במחזותיו. כמו מחזאים גדולים אחרים (שקספיר, לורקה, ברכט, פינטר ועוד), לוין הוא קודם כל משורר. הוא ארספואטי ("מה אכפת לציפור"), הוא טומן ב"שירי ילדים" אמירות קיומיות ("העט של בנצי"), הוא משורר פוליטי ("חייל של שוקולד"), ובעיקר – בונה עולמות ומחריבם ("הילדה חיותה רואה ממותה"). במובנים רבים, חנוך לוין חתר ביצירתו תחת הערכים שחיים גורי – שהערב הזה מתקיים גם בהשראתו – קידש וכאב. דומה כי השיחה הדמיונית בין השניים היא תמצית הישראליות.

על עולמו השירי של לוין ישוחחו מוני מושונוב, שגם ילבש כמה מדמויותיו, והמשורר ד"ר גלעד מאירי. על הקלידים: נדב רובינשטיין. עורך ומנחה: המשורר רוני סומק

"בינתיים, אני מזמוראית" – נעמי שמר והפסקול של המדינה
23.11.22, רביעי, 20:30, בית הקונפדרציה

"קולי ישיר, אבל אתם לו הד", כתבה נעמי שמר, שהתחמקה כל חייה מלהיקרא "משוררת" וכינתה עצמה "מזמוראית". שמר, אשפית של היתוך מלים עבריות למוזיקה, היתה אחת היוצרות הגדולות של הישראליות, ומכאן האקטואליות שלה. הערב יתקיים במסגרת מרכז חיים גורי לתרבות. גורי ושמר, שני יוצרים שפעלו באותו זמן ומרחב, פילסו דרכים שונות בהוויה הישראלית השסועה, אבל אהבת הארץ והאדם פיעמה בכתבי שניהם.
במחווה לזכרה ישתתפו בתה ללי שמר, האנציקלופדיה המוסמכת לתולדות אמה; בנה, המלחין והמבצע אריאל הורוביץ, שיבצע משיריה וידבר על אומץ לבה; חוקרת שירתה ד"ר תמר זיגמן, הרואה בשיריה המוקדמים של שמר מפתח להבנת עולמה הפנימי; והמשורר והשדרן אלפרד כהן, יליד באר-שבע, שיספר על הישראליות של שמר מעיניו של צעיר שגדל בדרום. עורך ומנחה: העיתונאי בני ציפר

מוני מושונוב. צילום: דור שרון

"העם שלי לא אוהב אותי" – ויקי שירן, האמא של הפמיניזם המזרחי
24.11.22, חמישי, 20:30, בית הקונפדרציה

ויקי שירן (1947–2004), חלוצת הפמיניזם המזרחי בישראל, היתה קרימינולוגית, סוציולוגית, במאית – ומשוררת. ספר שיריה היחיד, "שוברת קיר", שיצא אחרי מותה, הוא ממיטב שירת המחאה בישראל ובכלל. שירן כתבה על הקול הגולה, על אי-הלגיטימיות של המוזיקה הערבית והשפה הערבית, על ההילכדות בחלון מרתף, בשורת הכיתה, בבית הכיסא, בכיסא על המדרכה. הערב מתקיים במסגרת מרכז חיים גורי לתרבות. גורי, הנחשב לבכיר בניה של "ישראל הראשונה", כאב את הפער העדתי והתייחס אליו לא מעט. ערב זה הוא גם לזכרו.
על שירתה של שירן ישוחחו החוקרת, המבקרת והמו"לית ד"ר קציעה עלון והמשוררות אפרת מישורי ובלה אלכסנדרוב. קטעי ראפ: אורית טשומה, אפרת מישורי, רוחמה כרמל ופיקה מגריק. עורכת ומנחה: המשוררת, הסופרת והחוקרת פרופ' חביבה פדיה

במהלך השנה יתקיימו במסגרת מרכז חיים גורי לתרבות האירועים הבאים:

הסדרה הוותיקה "כעוף החול" תהיה החל מהשנה מחווה מתמשכת לגורי. בשנת 1947 יצא גורי, אז בן 24, למחנות העקורים בהונגריה, בשליחות ההגנה, במטרה להכין את ניצולי השואה במחנה לקראת העלייה לארץ. ההתנסות הטעונה הזו נחרתה בנשמתו וביצירתו, והמתח המתמיד בין השואה לתקומה נכח בכל עשייתו. הסדרה הממשיכה את דרכו, מציעה מבט חדש על ההכרח לזכור ולנצור – לצד התשוקה להמשיך הלאה, ליצור ולצמוח. הערב הראשון יוקדש למשורר והסופר הענק דוד פוגל.

העברית העשירה להדהים של גורי, שניזונה מכל רובדי השפה וליקטה אוצרות גם מהמקרא, משירת ימי הביניים ושירת ספרד, תזכה למחווה מיוחדת במינה בסדרה "נשים פייטניות", המוקדשת ליוצרות משפיעות במרחב היהודי והישראלי לאורך הדורות, שמגלמות, כל אחת בדרכה, את האחיזה האיתנה בעולם היומיום ובעולם הרוח, על הפיוט והנשגב שבו. מופעי הסדרה, בעריכה והנחיה של משוררת גדולה בזכות עצמה, חביבה פדיה, יוקדשו לפריחא בתיוסף, משוררת מרוקאית יהודייה בת המאה ה-18, ולתנאית והמשוררת אסנת ברזאני, שעמדה בראש ישיבה בכורדיסטן.

סדרה נוספת היא "פגישה עם משורר", שתכלול שורה של מפגשים אינטימיים ומקוריים עם משוררות ומשוררים שהושפעו מגורי, התכתבו עם יצירתו, ענו לה ואף התווכחו עימה. האורח הראשון בסדרה יהיה מאיר ויזלטיר, שאף יכבד את האירוע בנוכחותו.

האירועים מתקיימים בתמיכת עיריית ירושלים, האגף לתרבות ומשרד התרבות והספורט, מינהל התרבות.

מחיר כרטיס: 30 שקל

רכישת כרטיסים: בימות 6226*

http://tickets.bimot.co.il

למידע נוסף:

"בית הקונפדרציה" בפייסבוק

אתר בית הקונפדרציה:

http://www.confederationhouse.org

טל' 02-5399360, שלוחה 5

תגובות

להשאיר תגובה