מה מי מו קורה בעיר? ובשביל הפעם הראשונה אני מארח כאן את שני כוכבי המסעדנות של ירושלים, האגדות המהלכות, מאיר מיכה מפינתי ושי עזרא מעזרא.

מי אני? מאיר מיכה, הבעלים והמייסד של מסעדת פינתי האגדית במרכז העיר.

מה אני עושה להגברת המורל הלאומי בימי המלחמה?

"חיילים וחיילות אוכלים אצלי חינם".

טיפ לאנשים איך לצלוח את התקופה הקשה הזו?

"קודם כל, לשדר עסקים כרגיל. וכמובן, לא לדבר פוליטיקה".

מה אתה מאחל לעצמך בתקופה הזאת?

"שהמלחמה תסתיים במהרה ונביס את חמאס".

במה השתנתה הפעילות שלך עכשיו בזמן המלחמה?

"לא השתנתה: שעות פעילות המסעדה –  8.00-16.00".

גורם/אדם/עמותה על הכיפאק שתרצה לפרגן להם בעת הזו?

"צ. ה. ל".

איך אתה מעביר את הזמן בימים אלו עם המשפחה/אישה/ילדים?

"הכי כיף זה להגיע לבית לפגוש את האישה. את הילדים אני רואה פעם בשבוע. הם גרים בשפלה".

מה לדעתך צריך עוד לעשות בשביל שיחד ננצח?

"1. להתאחד. 2. בלי פוליטיקה. 3. בלי לשון הרע. 4. בלי פוסטים פוגעניים".

מה עוד חדש?

"עקב המלחמה נאלצנו לוותר על חתונה רבת משתתפים, אז חיתנו ילד במסגרת משפחתית. היה מדהים, מרגש ומזכרת לכל החיים".

 

אז מה, מאתיים סלבס. אז אחת ולתמיד, יש פי מאתיים אלף יותר בבירת ישראל, שלא רואה ממטר את גוש דן על כל תל עפיפונה. אבל לפני שנמשיך, הנה החדשות ועיקרן תחילה…

ונפתח בסיפור מרגש, בלעדי למאתיים סלבס: ובכן, אם הייתם מדברים איתו לפני חודשיים, עם עמית, חייל מחטיבת הנח"ל, הוא היה יכול לספר לכם על מסיבת יום הולדת אחרת לגמרי שתהיה לו בגיל 21. אבל אתם מדברים איתו עכשיו, אחרי חודש וחצי של מלחמה שזימנה לו חגיגת יום הולדת לא פחות מרגשת ואולי אף יותר ממה שהוא חלם, אף כי היא התקיימה לה השבוע במחלקת השיקום בהדסה הר הצופים. מה הסיפור? כאשר צוות מחלקת השיקום בהדסה הר הצופים שמע שעמית, המטופל במחלקה, חוגג 21, הם לא חיכו אפילו לרגע, ומייד התארגנו נשות צוות שיקום יום והזמינו עוגה מיוחדת, פינוקים ומתנות, כשהשיא – הזמר אור בן עטר – משתתף התוכנית ״The voice” – שהגיע ספיישל לשיר לכבודו. וכך, צוות השיקום כולו הגיע לאירוע, כדי להשתתף בשימחתו, ועמית שלנו – שנפגע מירי בזרועו במהלך הלחימה, ובני משפחתו, לא הסתירו את ההתרגשות שאחזה בהם בקוקטייל של רגשות, מדמעות ועד צחוק. ״הצוות הזה, משפחת הדסה, גרם לזה לקרות״, מסכם עמית את יום הולדתו. ״אם לא הם, לא הייתי חוגג באותו היום כפי שחלמתי. הם הפכו את היומולדת להכי מיוחדת שיש. השיקום מלא רגעים מאתגרים, זה תהליך מאוד ארוך והעבודה עם הצוות מפרכת אבל הכי חשוב שיש שיפור והתקדמות. יש תוצאות״.

בתמונה, עמית ואמו עם אור בן עטר והנגנים וצוות שיקום הדסה הר הצופים.
בתמונה, עמית ואמו עם אור בן עטר והנגנים וצוות שיקום הדסה הר הצופים.

ועכשיו, להעלאת המורל הלאומי, קבלו את הדר מרלי, מנכ"לית התאחדות התעשיינים במרחב ירושלים, שאומרת לנו את הדברים הבאים, בזו הלשון. קבלו כבר אמרנו? "אנו פועלים סביב לשעון למען כלל התעשיינים במשק ובמרחב ירושלים ומעניקים להם את הסיוע הנדרש בזמן אמת, על מנת לאפשר רצף תפקודי ועסקי. התעשייה מהווה מרכיב חשוב בעמידותו של העורף האזרחי ובחיזוק חוסנה של מדינת ישראל בשעת לחימה, ואנו נמשיך לתמוך ולסייע ככל הניתן לתעשיינים שלנו, בתקווה לצלוח את התקופה המאתגרת הזו מאוחדים וחזקים". על החתום כאמור, הדר מרלי, אם שמתם לב לכך שמרלי מזכיר את מורלי. קיצר,  מה מתברר, שבעקבות מבצע 'חרבות הברזל', פתחה התאחדות התעשיינים במרחב ירושלים חדר מצב מיוחד, המתכלל את כלל פעילות התעשייה בירושלים, יו"ש והסביבה בזמן חירום, והמסייע לתעשיינים במגוון רב של תחומים שיאפשר לתעשייה לקיים שגרת ייצור, ככל הניתן, בשעת מלחמה. יפה.

הדר מרלי - מנכ"לית התאחדות התעשיינים במרחב ירושלים. קרדיט צילום : אסף שילה
הדר מרלי – מנכ"לית התאחדות התעשיינים במרחב ירושלים. קרדיט צילום : אסף שילה

מי פה עכשיו? שף קונדיטור קרן קדוש, בעלי קפה קדוש, שמודיעה לנו, כי נבחר שם חדש לקינוח הפופולארי ביותר בקפה קדוש. "בחרנו בשם עם תקווה, וגם בשל החיבור למראה הקינוח שמאיר – קרן שמש", היא אומרת.

אבל שף קונדיטור קרן קדוש, תסלחי לנו, אבל כל זאת למה? מה, מה רע בשם השרמנטי שהיה לו עד כה, "גולה גולה איסטנבול גלין" (ביי ביי הכלה מאיסטנבול בטורקית כמו שאומרים)? 

״תשמע, הכלה מאיסטנבול״ הוא הקינוח האהוב והנמכר ביותר בקפה קדוש מירושלים. להבדיל ממרבית הקינוחים המשתנים חדשות לבקרים, את הקינוח הנ״ל אנחנו מכינים בקונדיטוריה מדי יום, וזאת מכיוון שאנשים מגיעים מכל חלקי הארץ במיוחד בשבילו, אך בעקבות האמירות האנטי-ישראליות של נשיא טורקיה, ארדואן, שאמר כי חמאס 'הוא לא ארגון טרור, אלא ארגון שחרור שנאבק על אדמתו', ובגלל שלט שצולם בכניסה לאחת החנויות באיסטנבול ועליו נכתב 'אין כניסה ליהודים', הוחלט בבית הקפה הירושלמי להסיר את שמו מיידית, ובשבועיים וחצי האחרונים, לא הופיע שמו של הקינוח בחזית הויטרינה, ובפתק הצמוד לקינוח נכתב ללקוחות: 'מחפשים שם חדש לקינוח', בתוספת איקס גדול על השם 'הכלה מאיסטנבול'. במהלך התקופה הנ״ל הוצעו אלפי שמות מצד הלקוחות ומצד העוקבים ברשתות, כאשר מרבית השמות הוצעו בהקשר של המלחמה. מתוך כל השמות, נבחר השם ״קרן שמש״.

ומי המאושר שבחר בסוף בשם?

"נסעתי ברכב עם בני, אראל וברקע התנגן השיר ״קרן שמש״, אראל הציע את השם לקינוח ואני חשבתי שזה שם מושלם, הן בשל כך שאנו מצפים ומתפללים לקרן שמש שתשיב את 239 החטופים והן בשל מילות השיר ״אל תבכי קרן שמש״, שמבטאות את הרצון שלנו לשדר תקווה, גם בתקופה קשה ומורכבת זו, אז ״גולה גולה איסטנבול גלין (ביי ביי הכלה מאיסטנבול בשפה הטורקית) ביחד ננצח.״

בתמונה: קרן שמשש. קרדיט צילום: רון ירקוני
בתמונה: קרן שמשש. קרדיט צילום: רון ירקוני

ועכשיו נעבור לרועי זיו, הוא המנהיג של רועי והחברים למען הקהילה. תנו לי לנחש, אתם בדיוק מלהקים את הצדיק  של ישראל. אז ניתן לכם להבין, שאת ה- 30 לחודש, סוף החודש הראשון למלחמה, הוא העביר בקיבוץ בארי בתוך בית הדפוס הגדול במזרח התיכון, שלא נפגע עם התושבים שנשארו שם.

כן, רועי זיו, זוהי, מסתבר, החזרה הגנרלית כאן, ובה אתה נדרש לספר לנו איך היה שם?

"עשינו סיור בקיבוץ, ולאחר מכן טקס מכובד לעילוי נשמת הנרצחים ותפילה לשחרור החטופים, וכן גם מופע של רמי קלינשטיין עם אור בעיניים. פשוט עמדנו שם, דתיים, חילוניים, חרדים, מתנגדי רפורמה ותומכיה, שמאלנים וימניים, והצדענו להם. וזה היה הרגע המרגש והיפה ביותר בשבילי בחודש הארור הזה".

שלום לך, אמיר וויט, איש נדל"ן ומגייס נכסים לפינוי בינוי בירושלים, שאין מי שלא מכיר אותו באותה עיר נפלאה. מה שלומך וספר לנו למה דחפנו לך רמקול כאן לפה? 

"תשמע, אחרי השבת השחורה לקח לי יומיים להבין את גודל האסון שפקד את העם שלנו, ובער בליבי לעשות מעשה התנדבותי למען החיילים, זו נראית לי הסיבה למה אני כאן עכשיו".

אתה בקצב הנכון, וזה המקום להזכיר שאתה גם מבעלי חברה להגברה תאורה ומוסיקה לאירועים. ספר, ספר עוד, העם צמא למעשים טובים?

"אז ככה: יצרתי קשר עם איש העסקים בעי חברת הסטארטאפ refer, שרון ארד, שהפנה אותי לחמל גילה. מייד נשאבתי למיזם למען החיילים הגיבורים שלנו בשטח. כך זכיתי להכיר אנשים מדהימים כמו מיכאל כהן ושו״ת. אז מה אני עושה בדיוק? ובכן, עיקר הפעילות שלי זה, גיוס תרומות, מנות חמות, ביגוד, מוסיקה כדי להרים את המורל של החיילים, ולשנע לדרום ולצפון הארץ כל מה  שצריך. המרגש והטוב ביותר הוא שזכיתי להגיע עד לבסיס זיקים, עיר הבהדים , וצאלים, לחגוג לחייל קצין בגבעתי ולבת שלי את יום הולדתם בשטח עם עוגה ושיר מפנק, כמ גם לעטוף אותם בחיבוק חם ואוהב. כמו כן, ובנוסף הצלחתי להרים לתצפתניות הנסיכות שלנו בצפון את המור,ל ולפנק בצוותא עם מיכאל ולשנע במבצע מטורף תחת גשם זלעפות מנגלים, ספרים, קוסמטיקאיות, פדיקוריסטיות ומוסיקה כמובן. ויש לי גם מסר לעם, והוא שעלינו להיות מאוחדים, כי אנחנו נמדדים באהבת חינם ונתינה כל הזמן ולא רק בעת מלחמה ורגעים קשים, כי בסופו של דבר זהו הכוח שלנו לנצח את החיים ובוודאי את האויבים סביבנו. כוחנו באחדותנו. עם ישראל חי".

בתמונה: אמיר ווייט בדרכים עם תצפיתנית. צילום: פרטי
בתמונה: אמיר ווייט בדרכים עם תצפיתנית. צילום: פרטי

פתחנו בסיפור אסלי מרגש, בלעדי למאתיים סלבס, ונחתום בסקופ אסלי, בלעדי למאתיים סלבס מאת מוטי רוזינק.שלום רב לך השדרן המלך הירושלמי אלעד עמדי, שפוטר אך לאחרונה מרדיו ירושלים אחרי 30 (ובמילים: שלושים) שנים. תסלח לי, אבל נודע לי שהפיטורים שלך מהרדיו היו חצי פיטורים של מנכ"ל הרדיו גדי קסטיאל – וחצי התפטרות שלך בעצמך, אלעד עמדי? בשותף מה שנקרא…

"כרגע לא רוצה להגיב על הרדיו כלום".

אבל מקורות יודעי דבר שלי מסרו לי, שנפרדת אתה ורדיו ירושלים בלי דם רע, אחרי החלטה והבנה משותפת בינך לבין גדי קסטיאל, ושזה היה רק מסיבות מערכתיות בלבד?

"אין תגובה"

היי גדי קסטיאל, מנכ"ל רדיו ירושלים, משלומך? ברשותך יש לי רק שאלה אחת בנוגע לפיטורי אלעד עמדי. ובכן, לפי גורמים שונים ברדיו ירושלים הפיטורים של אלעד עמדי נבעו מסיבות מערכתיות, בהסכמה איתו ובהבנה שלו ואפילו בצורה כזאת שזה היה  בהחלטה משותפת של אלעד עמדי ושלך כמנכ"ל הרדיו. ובלי דם רע. בהחלטה משותפת משותפת מה שנקרא. שותף. תסלח לי, אבל זה נשמע כמו חצי התפטרות שלו? אפשר תגובתך בבקשה?

"רדיו ירושלים מודה לאלעד עמדי על הדרך והשנים הרבות ומאחלת לו הצלחה בהמשך הדרך".

בתמונה: אלעד עמדי. צילום: פרטי
בתמונה: אלעד עמדי. צילום: פרטי

 

מה מי מו קורה בעיר?

מי אני? 

שי עזרא,הבעלים של מסעדת עזרא בירושלים.

מה אני עושה להגברת המורל הלאומי בימי המלחמה?

"כל החיילים שמתארחים אצלנו לרוב לא משלמים או תשלום סימלי. בנוסף, במסעדה משתדלים לשים מוסיקה ישראלית ים תיכונית, שהאורחים ירגישו קצת נעים אחרי צפיה בחדשות".

בתמונה: שי עזרא האגדי. צילום: פרטי
בתמונה: שי עזרא האגדי. צילום: פרטי

טיפ לאנשים איך לצלוח את התקופה הקשה הזו?

"תקופה קשה בהחלט, עלינו להתפלל על שלום החיילים ועל החטופים".

מה אתה מאחל לעצמך בתקופה הזאת?

"מאחל לי ולכל עם ישראל שנעבור את זה כמה שיותר מהר וכמה שיותר נכון".

במה השתנתה הפעילות שלך עכשיו בזמן המלחמה?

"פחות אירועים כמו בעבר".

גורם/אדם/עמותה על הכיפאק שתרצה לפרגן להם בעת הזו?

"המון אנשים ראויים לפירגון. חמל ירושלים, המון מתנדבים שמעבירים ומכינים אוכל לחיילים".

איך אתה מעביר את הזמן בימים אלו עם המשפחה/אישה/ילדים?

"אוכל טוב, הרבה שיחות על הצבא המופלא שלנו וסיפורים על ישראל היפה, על התורמים ועל שאר מתנדבים".

מה לדעתך צריך עוד לעשות בשביל שיחד ננצח?

"אנחנו בדרך הנכונה ברוך ה"

מה עוד חדש?

"מאחל לכל עם ישראל ימים טובים ואהבת לרעך כמוך"

בתמונה: חלק מהשפים של שי עזרא, יניב טל ושאול אילוז. צילום: מאתיים סלבס
בתמונה: חלק מהשפים של שי עזרא, יניב טל ושאול אילוז. צילום: מאתיים סלבס

 

 

תגובות

להשאיר תגובה