המרכז יתמקד בנושאי ביוטק, בינה מלאכותית ואקלים טק, וצפוי להוות מוקד משיכה מחקרי, עסקי וכלכלי משמעותי לחברות הזנק ומשקיעים בינ"ל
 
שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה גילה גמליאל: "ביסוס מעמדה של ירושלים כעיר בירה חדשנית ואיתנה המהווה מרכז ידע לאומי לתעשיית ההייטק ,החדשנות והטכנולוגיה היא מטרה עליונה. ירושלים תהווה מקור והשראה לערים נוספות שנמשיך לפתח לקדמה כלכלית וטכנולוגית. הרובע יהווה עוגן עסקי וכלכלי שיספק פתרונות לקידום הון אנושי לתעשיית ההייטק ושילוב אוכלוסיות מגוונות במקצועות העתיד.".
לרגל יום ירושלים המצוין היום, תאושר בישיבת הממשלה החגיגית (ד') החלטה ממשלתית לחיזוק מעמדה של ירושלים באמצעות פיתוח והקמת רובע חדשנות שיוקם באזור הקמפוס האקדמי בגבעת רם ויחבר בין 5 מוסדות מחקר מובילים בעיר: האוניברסיטה העברית, מרכז רפואי שערי צדק, מכללת עזריאלי להנדסה, קמפוס טל והמרכז האקדמי לב.

התוכנית ביוזמת משרד החדשנות המדע והטכנולוגיה, משרד ירושלים ומסורת ישראל, ועיריית ירושלים ובשיתוף משרד התחבורה, משרד הבינוי והשיכון, משרד האוצר, משרד ראש הממשלה, והרשות לפיתוח ירושלים תיערך בעלות ראשונית כוללת של 10 מיליוני שקלים כבסיס להקמת הרובע  שיחזק את העיר ירושלים על ידי יצירת משרות במקצועות עתירי ידע, הובלת מחקר יישומי, טיפוח יזמות והקמת חברות הזנק. זאת, לצד פיתוח סביבה עסקית חדשנית אשר תעודד ישיבה משותפת של חברות גדולות, חברות הזנק ומשקיעים בינלאומיים.

״רובע חדשנות", הוא מודל אורבני המחבר בסמיכות גאוגרפית מוסדות, חברות טכנולוגיות ומיזמי סטארט-אפ, כשהמפגש ביניהם מעורר ויוצר חדשנות מקורית ופורצת דרך. המודל מתבסס על זיהוי תחומי הידע והמסחר הייחודיים והתחרותיים שמייצרים שיתופי פעולה ומניעים פיתוח כלכלי וצמיחה, יחד עם פיתוח תשתית ליצירת אקוסיסטם מקומי ותשתית פיזית וקהילתית אשר תעודד שיתופי פעולה נוספים ותניע צמיחה.
ראש העיר ירושלים, משה ליאון: ״רובע החדשנות שיוקם בירושלים ויחבר בין 5 מוסדות מחקר מובילים, יהווה עוגן מרכזי נוסף בעיר, יחזק את מעמדה כבירת החדשנות, ההיי-טק והעסקים. בשורה נפלאה זו היא חלק משורה ארוכה של פעולות משמעותיות המתבצעות בעיר, בהן בניית כ-2 מיליון מטרים לתעסוקה, מסחר והייטק, תביא בשערינו חברות בינלאומיות גדולות ותספק עשרות אלפי משרות לתושבי ירושלים, שהיא הדבר הבא של ישראל.״
שר ירושלים ומסורת ישראל, מאיר פרוש: "ירושלים היא מרכז פעילות כלכלית משגשג ואנחנו משקיעים משאבים רבים בקידומה ופיתוחה לטובת תושבי ירושלים ואזרחי ישראל כולם. רובע החדשנות שיוקם בעיר יהיה זרז תורם לחיזוק מעמדה של ירושלים כמרכז ידע מוביל בחדשנות בינלאומית בתחומים רבים והשתלבות בהשקעה משותפת של משרדי ממשלה רבים בטובת העיר, פיתוחה ושגשוגה".
הצעת המחליטים להקמת רובע חדשנות בירושלים נערכת בהמשך להחלטה ממשלה 1367 שעוסקת בפיתוח רובעי חדשנות בירושלים שמטרתם למצב את הבירה כמוקד הייטק, חדשנות וטכנולוגיה. ההחלטה נערכה לאחר ביצוע ניתוחי שוק ועבודה אסטרטגית מקיפה עם כלל הגופים ומדגישה את הפוטנציאל הגלום בהקמת רובע חדשנות בירושלים, כמנוע צמיחה כלכלית לתושבי העיר והאזור.
במסגרת ההחלטה משרד החדשנות והמדע יחד עם ות"ת יקדמו מימון מחקרים משותפים למוסדות הרובע במטרה להגביר את שיתוף הפעולה והבשלת טכנולוגיות חדשות משותפות ורשות החדשנות תפעל לקידום חדשנות טכנולוגית, ובכלל זה עידוד מחקר יישומי, הקמת חברות הזנק, קידום הון אנושי לתעשיית ההייטק והגדלת הנגישות של חוקרים ויזמים למסלולי ההטבות המופעלים על-ידה, הכול על בסיס זיהוי חוזקות מקומיות.
על פי התכנון המרכז ייצר אקו-סיסטם חדשני בעיר בין סטודנטים, חוקרים ויזמים צעירים ויכלול תשתיות מחקר מתקדמות, מסדי נתונים, כמו גם תוכניות יזמות והאצה בשילוב המגזר הפרטי.
ירושלים היא העיר הגדולה והצעירה בישראל, שבה, נכון לשנת 2024 יש קרוב למיליון תושבים, שהם כ10% מתושבי מדינת ישראל, יהודים וערבים ופוטנציאל כוח העבודה בה הוא משמעותי. עם זאת, כיום רק 68% מתושבי ירושלים משולבים בכוח העבודה, לעומת ממוצע ארצי של 85% הפוטנציאל בגידול המשמעותי בכוח העובדים בירושלים, מהווה הזדמנות לפתרון של סוגייה לאומית רחבה של מחסור בכוח אדם מיומן ומקצועי במקצועות ההייטק.

תגובות

להשאיר תגובה