בדיקה של עמותת אור ירוק המבוססת על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2015 מעלה כי תל אביב היא כבר לא העיר המסוכנת ביותר עבור נהגים צעירים – ירושלים עקפה אותה וכעת עומדת בראש טבלת הערים המסוכנות. בהתאמה, הנתונים גם מראים עלייה של 30% במספר תאונות הדרכים הקטלניות בהן היה מעורב נהג צעיר
"המדינה חייבת להוסיף שיעורי חינוך לתעבורה ובטיחות בדרכים לתלמידי התיכון בכדי שהם יבינו באמת את הסכנות הטמונות בכבישים ואת האחריות הגדולה שמוטלת עליהם לנהיגה בטוחה", כך מתריע שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק.
בחודש דצמבר האחרון, נסעו טליה כהן, סימור נחום ואביב נחמיאס, בנות 17, בחזרה ממסיבה במושב שדה צבי לכיוון ביתן שבירושלים. אביב, שנהגה ברכב, קיבלה אותו רק חודש לפני כן במתנה מאביה. ביציאה מהמושב, כאשר פנה הרכב בו נסעו שלוש החברות לכביש 293, הוא התנגש בעוצמה במשאית. אביב וסימור נהרגו במקום וטליה מתה מפצעיה כשבועיים לאחר מכן. הטרגדיה הנוראית הזו, היא אחת מ- 91 תאונות דרכים קטלניות בהן היה מעורב נהג צעיר בשנת 2015.
בשנת 2015 , בירושלים נפגעו 192 נהגים צעירים בגילאי 15-24 בתאונות דרכים כשבאותה השנה בתל אביב נפגעו 185 נהגים צעירים כשאחד נהרג. הבאים ברשימה הם פתח תקווה עם 80 נפגעים, באר שבע עם 68 חיפה עם 67 והאחרונות ברשימה הן אשדוד עם 57 וחולון עם 46 נפגעים.
בסך הכל, בשנת 2015 התרחשו 91 תאונות דרכים קטלניות (בהן נהרג לפחות אדם אחד) בהן היה מעורב נהג צעיר, בגילאי 15-24. מדובר על עלייה של כ- 31% לעומת שנת 2014, במהלכה התרחשו 69 תאונות דרכים קטלניות במעורבות נהג צעיר. כמו כן, מדובר על המספר הגבוה ביותר של תאונות דרכים קטלניות במעורבות נהג צעיר בארבע השנים האחרונות.
עוד עולה מהנתונים, כי בשנת 2015 נהרגו 36 נהגים צעירים בתאונות דרכים, עלייה לעומת שנת 2014 במהלכה נהרגו 32 נהגים צעירים. בנוסף נמצא כי בשנת 2015 נפגעו בתאונות דרכים 3,569 נהגים צעירים בתאונות דרכים, מתוכם 246 נפגעו באורח קשה.
לתחושת אבואב, "28 שיעורי נהיגה אינם מספיקים כדי להכין את הצעירים להתמודדות עם הסכנות שבכביש. הצעירים מעריכים עצמם כמיומנים ביכולות הנהיגה ונוטים לקחת סיכונים יותר משאר שכבות האוכלוסייה. המדינה חייבת להוסיף שיעורי חינוך לתעבורה ובטיחות בדרכים לתלמידי התיכון בכדי שהם יבינו באמת את הסכנות הטמונות בכבישים ואת האחריות הגדולה שמוטלת עליהם לנהיגה בטוחה".
בשנים האחרונות, בעקבות השימוש הנרחב בסמארטפונים, הפך היסח הדעת להיות אחד המאפיינים של נהיגת הצעירים. הצעירים משתמשים בטלפון הסלולרי בכדי לסמס לחבריהם, שומעים אתו מוזיקה, מחוברים כל העת לרשתות החברתיות ומנווטים באמצעותו בדרכים.
העמותה חקרה גם בשיתוף עם חברות הביטוח בישראל מה קורה באמת עם הסמארטפון כשנהג צעיר נוהג. על פי תוצאות המחקר הנהגים הצעירים מבינים את הסכנות שבשימוש בטלפון הסלולארי בזמן הנהיגה אבל עדיין לא מצליחים להתנתק ממנו.
כך למשל, אחד מכל שני צעירים (הודה, כי הוא קורא בזמן הנהיגה הודעות שנשלחות אליו אך "רק הודעות מסוימות". יחד עם זאת הודו 82% מהנשאלים, כי קשה לצעירים להתאפק מלקרוא הודעות טקסט במהלך נהיגה. האפליקציה עליה יהיה לצעירים הכי קשה לוותר היא הוואטס אפ, אחריה שיחות ובמקום השלישי המוזיקה.