האטרקציה החדשה בעיר העתיקה שעלתה 160 מיליון שקל ממצבת את ירושלים בקדמת התיירות העולמית

לאחר תכנון של עשור שנים, בנייה במשך שלוש שנים נוספות והשקעה של 160 מיליון שקלים נחנך המוזיאון הגדול ביותר לתולדות ירושלים במגדל דוד . המקום מהווה כעת אטרקציה יחודית בעיר העתיקה.

המוזיאון כולל מיצגים של אינראקטיביים של דוד פולונסקי וארי פולמן ותצוגות קבע מרשימות אשר מציבות את המוזיאון בקדמת המוזיאונים העולמיים גם בהיותו נגיש את פרויקט חידוש ושימור המוזיאון, שהיקף ההשקעה בו נאמד בלמעלה מ – 50 מיליון דולר, הובילה דיים ויויאן דאפילד באמצעות קרן קלור ישראל ובתמיכתם של עיריית ירושלים, משרד ירושלים והמסורת יהודית, משרד המורשת, משרד התיירות, קרן פטריק ולינה דרהי, קרן היסוד, קרן ירושלים, ידידי המוזיאונים האמריקאים בישראל וקרן פיי אוסטין. מצודת מגדל דוד הממוקמת בין העיר העתיקה לעיר החדשה, מרובדת בכמעט 3,000 שנות היסטוריה, במיקום ייחודי המספר את סיפורה של ירושלים, עיר שאין לה אח ורע בעולם. מסלול זרימת המבקרים החדש, אשר מתחיל בביתן הכניסה בשער יפו, עובר דרך הגלריות ונקודת התצפית במגדל פצאל ומסתיים ביציאה לעיר העתיקה, הופך את מגדל דוד מוזיאון ירושלים לשער לחקר ירושלים. המסלול תוכנן כחלק בלתי נפרד מהקונספט החדש של המוזיאון, ומטרתו לאפשר למבקרים להבין טוב יותר את ההיסטוריה של ירושלים, ובה בעת לספק להם חומר למחשבה

ולהתבוננות מחודשת במציאות המורכבת של העיר. תצוגת הקבע החדשה של המוזיאון מציעה למבקרים לצאת יחד למסע אל טבור העולם, בעקבות העיר המקודשת לשלוש הדתות: ליהדות, לנצרות ולאסלאם. בתצוגה עשר גלריות שבהן שולבו ממצאים ארכאולוגים, תעודות וחפצי אמנות יחד עם עמדות אינטראקטיביות חדשניות, עבודות וידאו-ארט וסרטים שהופקו במיוחד לתערוכה. בתצוגת הקבע החדשה מתגלה העיר שבה ביקשו לשלוט האימפריות הגדולות ממערב וממזרח לאורך קרוב ל-4000 שנה; מכירים את ירושלים הממשית לצד זו המסמלת את הקשר הנצחי שבין אלוהים לאדם; ירושלים כמקום מפגש בין-דתי ובין-תרבותי דרך חגי מעגל השנה בשלוש הדתות, במיצב קולנועי-אנימטיבי יוצא דופן שיצר המאייר דוד פולונסקי. בנוסף, דגם אילש המשוחזר של ירושלים במאה ה-19, שעוצב עבור התערוכה העולמית של וינה בשנת 1873, השופך אור על רגע בזמן שאליו ירושלים לא תשוב עוד, שבו פרצה העיר מבעד לחומות. עוד בגלריות – סיפורה של מצודת מגדל דוד כסמל ומיקרוקוסמוס לתולדות העיר ותצוגה של אוסף החפצים שנמצאו במצודה, וכרזות וגלויות שנעשו בהשראתה. טיפוס למגדל פצאל, התצפית היפה ביותר בעיר, יציג 360° של נוף פנורמי המקפל בתוכו את העבר, ההווה ועתידה של העיר. שתי גלריות לתערוכות מתחלפות בנושאים עכשוויים ישלימו את סיפורה של ירושלים וייפרשו לעיני המבקר והמבקרת חוויה עשירה ומגוונת. שורה של יוצרים מובילים הצטרפו ליצירה המשותפת, ביניהם הקולנוען ארי פולמן, שיצר את מיצב הכניסה לתערוכה החדשה.

מנכ"לית מגדל דוד מוזיאון ירושלים והאוצרת הראשית, אילת ליבר: "אין מוזיאון אחר שיכול לספר את סיפורה של ירושלים בסביבה ייחודית כל כך, כמו בתוך מצודה זו שהייתה עדה לאינספור תקופות ואירועים בעברה של העיר. הארכיטקטורה האייקונית, קירות האבן הירושלמיים המסיביים וחדרי השמירה המקושתים לתקרה, יוצרים תפאורה יוצאת דופן במוזיאון שהופך עתה לשער כניסה לעיר האחת והיחידה הזו. לצד שימור חומות האתר העתיק ומגדליו, הקמנו תצוגת קבע חדשה ותוכניות יצירתיות המספרות את ההיסטוריה הארוכה, המורכבת והמגוונת של ירושלים, בדרכים מרתקות, חדשניות ואטרקטיביות למבקרים. בין שמדובר בתלמידות ותלמידים מבתי הספר בישראל, או באורחים מחו"ל, אני מאמין שביקור במגדל דוד מוזיאון ירושלים יותיר בהם רושם רב-עוצמה ויספק להם הבנה טובה יותר של העיר הנצחית הזו. אני מקווה שהביקור במוזיאון יהווה עבורם בסיס לדיאלוג, סובלנות וכבוד – הערכים שיהפכו את העולם למקום טוב יותר".

"ירושלים נפלשה, נכבשה, נחרבה ונבנתה מחדש", מסרה אוצרת תצוגת הקבע, טל קובו. "היא הייתה עצמאית ונכנעה לאימפריות וציוויליזציות. היא אימצה גם את הטובים ולפעמים את הגרועים ביותר בכל עידן, והפכה לאחת הערים המרתקות בעולם. זוהי אחריות עצומה לאצור תערוכה על העיר הייחודית הזו".

פרויקט ההתחדשות, שהבטיח את שלמות המרחבים והאבנים העתיקות, בוצע בשיתוף רשות העתיקות ובהנחיית משרד קימל אשכולות אדריכלים. מייסד קימל אשכולות אדריכלים, איתן קימל, מתאר את האתגר האדריכלי: "ההזדמנות להביא את המאה ה-21 לאתר האייקוני העתיק הזה היא אחריות עצומה וכבוד. הוטלה עלינו המשימה לשפץ את אחד מאוצרות האדריכלות העתיקים והחשובים של ירושלים. האתגר היה למצוא פתרונות לשימור האבנים העתיקות המייצגות את עברה של ירושלים, מבלי לפגוע בערכן ההיסטורי, וזאת תוך תכנון מבנים אדריכליים חדשים ושימוש בחומרים מודרניים ליצירת מפגש מעניין בין ישן לחדש. עיקרון יסוד בתכנון שלנו היה כבוד למבנה העתיק ולמה שהוא אוצר בתוכו. המשימה שלנו הייתה למצוא את הדרכים להטמיע במבנה טכנולוגיה ותשתיות חדשניות מבלי לגרוע ולפגוע ביופיים של הקירות ותקרות האבן העתיקות".

המפלסים השונים של המצודה הפכו נגישים באמצעות שתי מעליות – אחת ליד הכניסה המערבית, המביאה את המבקרים למפלס התערוכה הראשי של המוזיאון; והשנייה בצד המזרחי המאפשרת גישה לגלריות בקומה העליונה של המצודה.

המוזיאון נפתח ב-1 ביוני באירוע פתיחה מיוחד, ולאחר מכן במהלך החודשים יוני ויולי ייערכו אירועים מיוחדים הפתוחים לקהל הרחב. כך למשל אירוע "סודות מחדר העריכה" שייערך ב 8 ביוני, ובו צוות אוצרי ויוצרי המוזיאון יתפרשו על פני המצודה ויחלקו עם הקהל סיפורים והסברים על מאחורי הקלעים מארכיטקטורה ועיצוב ועד אוצרות והיסטוריה. 

במהלך סוף השבוע האחרון של יוני ייערך מרתון סיורים שיחלו כולם במגדל דוד ומשם ימשיכו לעיר העתיקה ולעיר החדשה.

בחודש יולי תוצג בחלל הגלריה החדש לתערוכות מתחלפות תערוכת מולטימדיה אינטראקטיבית "משחקי רחוב" שבה יוזמנו מבקרים להפוך ל"אדריכלי העיר" ולעצב  את רחובות  ירושלים הידועים.

לאורך כל הקיץ מתוכננות פעילויות למשפחות וילדים.

תגובות

להשאיר תגובה