סיורי האביב של מגדל דוד

מליסנדה – המלכה הנשכחת ; הירושלמים: בעקבות יואל משה סלומון ומשפחתו  ; עמוק באדמה: סיפורו המרתק של בית הקברות ממילא ; מבעד לפסיפס: סיפורו של הרובע הארמני  ;העץ הנדיר: במנזר המצלבה ; לגלות את אוגוסטה ויקטוריה ; דרך שכם: סימפוניה של ניגודים ; רחוב המלך דוד: אלגנטיות מסחררת ; עיר של טירוף ונביאים: בעקבות "סינדרום ירושלים" ; קרובים קרובים: בין פסח לפסחא ; הקרב האחרון: נפילתו של הרובע היהודי בתש"ח ; עיר ובליבה חומה: סיפורו של הקו העירוני ; סיור ליל שבועות בעיר העתיקה ; רק בגלל הרוח: ממגדל דוד למשכנות שאננים ; מועדים לשמחה: בעקבות העולים לרגל לירושלים – סיור לילדים

מרץ – מאי 2023

מוזיאון מגדל דוד הוא אתר היסטורי יוצא דופן בירושלים – ובעולם כולו. המוזיאון שוכן במצודת ירושלים, אחד מסמליה של העיר, ומגולל סיפור בן למעלה מ-3,000 שנה. קירות המצודה והממצאים הארכיאולוגיים שבין חומותיה היוו חלק מהמאורעות שעיצבו את פניה של ירושלים מאז תקופת ימי מלכי יהודה המקראיים ועד ימינו.

המוזיאון מציע סיורים ייחודיים במהלך כל ימות השנה העוסקים בתכנים העולים מסיפורה ההיסטורי רב-הרבדים ומן ההווה המרתק ורב ההשראה שירושלים מזמנת.

מבין הסיורים שיתקיימו במהלך החודשים הקרובים: מליסנדה – המלכה הנשכחת ששלטה בממלכה הצלבנית באמצע המאה ה-12 ; הירושלמים: בעקבות יואל משה סלומון ומשפחתו  – סיור בעקבות דמויות ממשפחת סלומון שסיפור חייהם שזור בסיפור הירושלמי וסיפורה של המדינה שבדרך ; עמוק באדמה: סיפורו המרתק של בית הקברות ממילא, אחד מבתי הקברות החשובים בימי הביניים ; מבעד לפסיפס: סיפורו של הרובע הארמני – מסע מפסיפס הציפורים לאריחי הקרמיקה הארמנית בעקבות הארמנים בירושלים ; העץ הנדיר: במנזר המצלבה – סיור במנזר המצלבה ובכנסייה ; לגלות את אוגוסטה ויקטוריה – המתחם הגרמני באוגוסטה ויקטוריה ; דרך שכם: סימפוניה של ניגודים – סיור בתוואי ההיסטורי ששימש עורק תחבורה ראשי, בין גינות נסתרות ומונומנטים אדירים ; רחוב המלך דוד: אלגנטיות מסחררת – סיור אדריכלי היסטורי בשדרה הייצוגית של ירושלים שהחלה להיבנות בימי המנדט הבריטי ; עיר של טירוף ונביאים: בעקבות "סינדרום ירושלים" – סיור המתחקה אחר התופעה המרתקת "סינדרום ירושלים" ; קרובים קרובים: בין פסח לפסחא ; הקרב האחרון: נפילתו של הרובע היהודי בתש"ח – נעקוב אחרי שלבי הלחימה ברובע היהודי עד לכיבושו, ונדון בשאלה הטעונה של הנסיבות שהובילו לכך והמשמעויות ההיסטוריות בהקשר הישראלי-ציוני ; עיר ובליבה חומה: סיפורו של הקו העירוני – על הווי החיים לצד הגדרות, על השכונות שישבו על קו הגבול, את סיפורם של המוצבים והמגינים, וכן על סודות שהשתמרו במשך שנים.

סיור ליל שבועות בעיר העתיקה ; רק בגלל הרוח: ממגדל דוד למשכנות שאננים – סיור לילדים – סיור לכל המשפחה ממוזיאון מגדל דוד למשכנות שאננים ; מועדים לשמחה: בעקבות העולים לרגל לירושלים – סיור לילדים.

לפרטים נוספים, הרשמה ורכישת כרטיסים באתר מוזיאון מגדל דוד

פירוט האירועים:

מליסנדה – המלכה הנשכחת

רבים מכירים את המלכים הצלבניים המפורסמים גודפרי ובולדווין. בסיור נעמוד דווקא על דמותה המיוחדת של המלכה מליסנדה ששלטה בממלכה הצלבנית באמצע המאה ה-12. הסיור יתחיל בקברה הבלתי-מצוין בקבר מרים וימשיך לכנסיית סנטה אנה שנבנתה בזמנה. כנסיית הקבר זכתה בזמנה לתנופת בנייה שעיצבה אותה עד לימינו. בדרך למגדל דוד נעבור בשוק הצלבני הקשור אליה, ונסיים במגדל דוד, שם גם סיימה מליסנדה את תפקידה כמלכת ירושלים.

משך הסיור: 3 שעות (כולל אוטובוס)

תאריכים:  יום שישי 31.3  שעה: 8:30 – 11:30 | שלישי 23.5 שעה: 9:00-12:00

מחיר: 110 ₪

הסיור לא נגיש

הירושלמים: בעקבות יואל משה סלומון ומשפחתו 

סיור בעקבות דמויות ממשפחת סלומון שסיפור חייהם שזור בסיפור הירושלמי וסיפורה של המדינה שבדרך. בין הדמויות: יואל משה סלומון כעיתונאי ובונה ירושלים חדשה, מוסא סלומון בקרב על פריצת חומות העיר העתיקה בתש"ח, יעקב סלומון וסיפורו המרתק כמשפטן ירושלמי עם הקמת המדינה.

בין האתרים בסיור: בית הכנסת בנחלת שבעה, כיכר סלומון, בית דפוס סלומון, בית המשפט המחוזי.

הערות: ההשתתפות בלבוש צנוע (כניסה לבית הכנסת בנחלת שבעה)

משך הסיור: 3 שעות

תאריך: יום שישי 24.3.23  |  יום שישי 5.5.23  שעה: 9:00-12:00

מחיר: 90 ₪

עמוק באדמה: סיפורו המרתק של בית הקברות ממילא

אחד מבתי הקברות החשובים בימי הביניים היה בית הקברות ממילא. צלבנים, מוסלמים, וסופים אכלסו את בית הקברות. נבחן את התפתחותו ואת אתריו המיוחדים, נפגוש בריכת מים עתיקה, מערה מסתורית ומעון התבודדות מוסלמי באמצעו של בית הקברות. נברר מה עלה בגורלו של בית הקברות כשבנו עליו מלון פאר, ומה עניינו של גן העצמאות שמקיף את המרחב.   

נקודת מפגש: הכניסה למלון וולדורף אסטוריה (רחוב אגרון)

נקודת סיום: בית הקברות בממילא

משך הסיור: שעה וחצי

תאריכים:

יום חמישי 11.5  –17:00 –  עברית – ד"ר עמיחי שוורץ

יום שישי 12.5 – 9:00– אנגלית – אייל ויינשטיין

יום חמישי 27.4 –  17:00 – עברית – ד"ר עמיחי שוורץ

יום שישי 28.4- 9:00 – עברית – עדנה עסיס

יום שישי 28.4 11:00 –עברית – עדנה עסיס – סיור נגיש לכסאות גלגלים – רק בתאריך זה

יום שבת 6.5 – 11:00 – עברית – עדנה עסיס

יום שבת 6.5 , 16:00 – עברית – עדנה עסיס

מחיר: 70 ₪

נגישות: הסיור בתאריך 28.4 בשעה 11:00 יהיה נגיש לכיסאות גלגלים.

מבעד לפסיפס: סיפורו של הרובע הארמני

נצא למסע מפסיפס הציפורים לאריחי הקרמיקה הארמנית בעקבות הארמנים בירושלים. נבקר במתחם כנסיית המושיע בה מוצגים יצירות של קרמיקה ארמנית והאנדרטה לזכר חללי 'לגיון המזרח". נברר מהו חצ'קר בכנסיית יעקב הקדוש. וגולת הכותרת – המוזיאון החדש להיסטוריה של הארמנים ולמאורעות רצח העם שפקד אותם בעת החדשה. במרכזו של המוזיאון – פסיפס הציפורים המדהים.

משך הסיור: 3 שעות

תאריכים: יום חמישי 2.3 בשעה 12:30 (כולל כניסה למנזר בשעת התפילה)

יום חמישי 30.3 בשעה 12:30 (כולל כניסה למנזר בשעת התפילה)

יום שישי 28.4 בשעה 9:00-12:00

נקודת מפגש: שער ציון (לבאים עם רכב מומלץ לחנות בחניונים של ממילא/קרתא)

מחיר: 110 ₪ (כולל עלות הכניסה למוזיאון)

הסיור אינו נגיש

העץ הנדיר: במנזר המצלבה

מי היה שותא רוסתוולי ומה הביא אותו אל מנזר המצלבה? האם באמת כלי המקדש מסתתרים בין חדריו? ממתי ומדוע מתנוסס דגל יוון על מנזר גיאורגי? מה מסתתר מאחורי העץ הפלאי בעל שלוש הצמרות השונות? נסייר במנזר המצלבה ובכנסייה, נראה את הפסיפסים העתיקים וציורי הקיר, את חדר האוכל של פרחי הכמורה ומגדל הפעמונים עליו חרטו את שמותיהם חיילי הגדנ"ע בראשית המדינה.

משך הסיור: שעה וחצי

תאריכים:

יום שישי 31.3 – סיור ראשון בשעה 9:30-11:00, סיור שני בשעה 11:30-13:00

יום שישי 5.5 – סיור ראשון בשעה 9:30-11:00, סיור שני בשעה 11:30-13:00

נקודת מפגש: פינת הרחובות: הרב הרצוג/ שדרות חיים הזז

מחיר: 70 ₪ (כולל עלות הכניסה למנזר)

הסיור אינו נגיש

לגלות את אוגוסטה ויקטוריה

המתחם הגרמני באוגוסטה ויקטוריה הוא הגדול ביותר שנבנה בירושלים בתקופת חדירת המעצמות והוא צופה על העיר כולה. מי הייתה אוגוסטה? מה קרה בביקור של צ'רצ'יל? ומה השתנה בעקבות רעידת האדמה? בסיור נגלה את הר הזיתים מזווית אחרת, נבקר בכנסייה המרשימה ונעפיל לראש המגדל לתצפית ששווה את הטיפוס.

הערות: הטיפוס למגדל התצפית כרוך בעלייה של כ- 200 מדרגות

משך הסיור: שעה וחצי

נקודת מפגש: מגרש החניה של האוניברסיטה המורמונית (חניה ללא תשלום) נקודת סיום: אוגוסטה ויקטוריה

תאריכים:

יום חמישי – 23.3 – ענבל שמעון, 10:00 (סיור אחד)

יום שישי – 24.3 – ענבל שמעון, 9:00, 11:00 (שני סיורים)

יום שישי – 12.5 – עדנה עסיס, 9:00, 11:00 (שני סיורים)

חמישי – 9.5 – עדנה עסיס, 10:00 (סיור אחד– ל"ג בעומר

מחיר: 70 ₪ (כולל עלות הכניסה למגדל התצפית)

הסיור אינו נגיש

דרך שכם: סימפוניה של ניגודים

היכן נפגשים נזיר דומיניקני וקיסרית על רקע ציפורים? איזה מלון מתהדר בדגל פיניקי וכיתוב בארמית? כיצד רתם כומר נמרץ את המשקולות למען עתיד האומה? לאורך רחוב אחד, שכולו עושר ססגוני של תרבויות, מתכנסים הימים הסוערים של בית המקדש השני, המהפכה התעשייתית, המלחמה העולמית, ארכיאולוגים, היסטוריונים, ומלון משפחתי אחד. נכיר את לָבּאיו, המלך הקדום, את "בן גוריון" של ימי הרומאים, את אודוקיה, הקיסרית שבונה את העיר, ואת ברטה ספפורד – ממשיכת דרכה המודרנית. נלך בתוואי ההיסטורי ששימש עורק תחבורה ראשי, בין גינות נסתרות ומונומנטים אדירים.

בין האתרים: סנט פאולוס, דרך שכם, גן הקבר, מנזר סנט אטיין, החומה הרחבה, סנט ג'ורג'

הערות: הכניסה לאתרים עלולה להשתנות בהתאם למצב בשטח.

משך הסיור: 3 שעות

תיאום אתרים בתשלום: סנט פאולוס 5/10 ש"ח

נקודת מפגש – כיכר צה"ל. נקודת סיום – אמריקן קולוני

תאריכים:  יום שישי 5.5 , 9:00-12:00 | יום חמישי 11.5, 9:00-12:00

תשלום: 90 ₪

נגישות: לא נגיש

רחוב המלך דוד: אלגנטיות מסחררת

סיור אדריכלי היסטורי בשדרה הייצוגית של ירושלים שהחלה להיבנות בימי המנדט הבריטי. מה פשר הרוזטה במלון המלך דוד? מה הקשר בין בית אל לימק"א, ומה הקשר בין מלון פאר לאמצעי האזנה מחתרתיים? נלך לאורך הרחוב המפורסם שמעמדו היוקרתי נשמר עד ימינו, ונכיר מקרוב את ההיבטים האדריכליים והפוליטיים בעבר ובהווה.

בין האתרים בסיור: מלון המלך דוד, ימק"א, מחנה ישראל

משך הסיור: שעתיים

נקודת מפגש: חניון טחנת הרוח במשכנות שאננים. נקודת סיום: רחוב אגרון

תאריכים:  יום שישי 24.3  I  יום שישי 12.5 – שעה: 9:00-11:00

שבת 15.4 – שעה 11:00-13:00

מחיר: 70 ₪

נגישות: הסיור נגיש לכיסאות גלגלים

עיר של טירוף ונביאים: בעקבות "סינדרום ירושלים"

בירושלים, אם אתה מדבר לאלוהים, זוהי תפילה. אם אלוהים מדבר אליך… זהו שגעון!

סינדרום ירושלים הוא תופעה פסיכולוגית ייחודית במסגרתה ההיסטוריה, הסיפורים, המסורות וההקשרים הדתיים האופפים את ירושלים, גורמים למבקרים בה להתנתק מהמציאות, להזות את עצמם כמשיחים או מבשרי גאולה, ו"לקשט" את רחובותיה של העיר בשלל התנהגויות מסקרנות ומחזות בלתי רגילים… עד עצם היום הזה!

בסיור נתחקה אחר התופעה המרתקת הזאת, נבין מהי "פסיכוגאוגרפיה", מהן התפיסות התיאולוגיות שנרקמו סביב ירושלים ביהדות, בנצרות ובאסלאם, נתהלך בסמטאות העיר העתיקה, נגולל את סיפורן של דמויות אשר חוו על בשרן את "סינדרום ירושלים" ונתהה על קנקנה של עיר הקודש מזווית קצת אחרת.

משך הסיור: כ-3 שעות

תאריכים:  יום שישי 10.3 – עברית – 9:00-12:00

יום שישי 14.4 – אנגלית – 9:00-12:00

יום שישי 12.5 – עברית – 9:00-12:00

נקודת מפגש: מוזיאון מגדל דוד. נקודת סיום: כיכר החורבה

מחיר למשתתף: 90 ₪

הסיור אינו נגיש

קרובים קרובים: בין פסח לפסחא

בתקופת האביב חלים שני חגים מהחשובים במעגל השנה היהודי והנוצרי: חג הפסח שהוא חג החרות וחג עלייה לרגל לירושלים והפסחא יום תחייתו של ישוע לאחר צליבתו. נצא לסיור בין אתרים שונים בעיר העתיקה שימחישו לנו את ההיסטוריה, ומקורות שני החגים והקשר ביניהם. נלך ברחוב עולי הרגל מימי בית המקדש השני, ונשמע על מהלכי השבוע הגורלי של ישוע בירושלים "בשבוע הקדוש" שהפך לאירוע החשוב ביותר בנצרות.

בין האתרים בסיור: מוזיאון מגדל דוד, חדר הסעודה האחרונה בהר ציון, הגן הארכיאולוגי וכנסיית הקבר.

משך הסיור: 3 שעות

תאריכים: יום שישי – 24.3 – 9:00-12:00

יום שישי – 31.3 – 9:00-12:00

יום שישי 7.4  – 9:00-12:00

יום שני 10.4 – 15:00-18:00

יום שלישי (ערב חג) 11.4 – 9:00-12:00

נקודת מפגש – מוזיאון מגדל דוד. נקודת סיום – כנסיית הקבר (הליכה לכיוון שער יפו)

מחיר למשתתף: 70 ₪

הסיור אינו נגיש

הקרב האחרון: נפילתו של הרובע היהודי בתש"ח

ב-28 במאי 1948, שבועיים בדיוק אחרי הקמת המדינה, נפל הרובע היהודי בידי הלגיון הערבי.

האם נפילת הרובע נבעה מנסיבות צבאיות ומכורח המציאות, או שמא הנהגת היישוב היהודי לא כל כך רצתה להצילו? נעקוב אחרי שלבי הלחימה ברובע היהודי עד לכיבושו, ונדון בשאלה הטעונה של הנסיבות שהובילו לכך והמשמעויות ההיסטוריות בהקשר הישראלי-ציוני.

משך הסיור: שעתיים

נקודת מפגש – מוזיאון מגדל דוד . נקודת סיום – שער ציון (עם יציאת אחרוני הרובע בתש"ח)

תאריכים:  יום חמישי 20.4 – 17:00-19:00

יום שישי 21.4 – עברית- 9:00-11:00, אנגלית- 9:30-11:30

שלישי 25.4 (יום הזיכרון) – 15:00-17:00

מחיר למשתתף – 70 ₪

הסיור אינו נגיש

עיר ובליבה חומה: סיפורו של הקו העירוני

תשע עשרה שנה הייתה ירושלים מחולקת אך עיני כולם היו נשואות לרובע היהודי ולכותל המערבי. קו הגבול בין ישראל לממלכת ירדן כונה בפי כולם "הקו העירוני" שחצה את העיר כולה מאזור ארמון הנציב ועד המובלעת הישראלית בהר הצופים. הגבול חצה שכונות מגורים, וכלל שטחי הפקר ובהם שכונות שנעלמו מהעין. בסיור נשמע על הווי החיים לצד הגדרות, על השכונות שישבו על קו הגבול, את סיפורם של המוצבים והמגינים, וכן על סודות שהשתמרו במשך שנים.

משך הסיור: שעתיים

נקודת מפגש – מוזיאון מגדל דוד . נקודת סיום – התחנה הראשונה

תאריכים:  שישי – 21.4 – 9:00-11:00

שישי – 12.5 – 9:00-11:00

שבת – 13.5 – 11:00-13:00

שלישי 16.5 אחה"צ, 17:00-19:00

שישי 19.5 (יום ירושלים) – עברית- 9:00-11:00, אנגלית – 9:30-11:30

מחיר: 70 ₪

הסיור אינו נגיש.

סיור ליל שבועות בעיר העתיקה

"מקום אחד יש בירושלים שאני הולך אליו פעם אחת בשנה בחג השבועות וזה קברו של דוד המלך, לפי שדוד המלך חביב עליי מכל היהודים שבעולם. מלך אדיר שהיה טרוד כל הימים במלחמות עם גוליית הפלישתי ועם שאר הרשעים ואף היהודים, … ובכן נוהג אני כל שנה בחג השבועות בבוקר לילך על קברו … " (עגנון, תמול שלשום)

נפתח את הסיור במוזיאון מגדל דוד שם נעלה לתצפית מרהיבה אל מול אורות העיר העתיקה. נבקר בקבר דוד שזהו יום ההילולא שלו, ומשם נמשיך את סמטאות העיר העתיקה ונסיים בתצפית אל הכותל המערבי. נספר על מנהגי ומאכלי חג השבועות, על העליות לרגל.

משך הסיור: שעתיים

תאריכים: יום רביעי 24.5 – 22:00-24:00 | ערב שבועות, חמישי 25.5 –   22:00-24:00 | מוצ"ש – 27.5 – 22:00-24:00

מחיר:  55 ₪

הסיור אינו נגיש

רק בגלל הרוח: ממגדל דוד למשכנות שאננים

סיור לילדים

סיור לכל המשפחה ממוזיאון מגדל דוד למשכנות שאננים. נלך בעקבות חלומו של משה מונטיפיורי ונספר את סיפורה המרתק של השכונה היהודית הראשונה שנבנתה מחוץ לחומות העיר העתיקה. באמצעות משחקים וסיפורים ננסה לחוות את רוח התקופה: את האתגרים והקשיים וכמובן העשייה וההצלחה.

הסיור מתחיל בתערוכה החדשה במוזיאון מגדל דוד, וכולל תצפית אל העיר העתיקה והחדשה. משם נצעד דרך פארק טדי אל משכנות שאננים.

נקודת מפגש– מוזיאון מגדל דוד. נקודת סיום– טחנת הרוח במשכנות שאננים

משך הסיור: שעתיים

תאריכים:

עברית:

שישי 7.4 – 10:00-12:00

שבת 8.4 – 11:00-13:00 , 15:00-17:00

שני 10.4 – 11:00-13:00 , 15:00-17:00

אנגלית:

ראשון 9.4 – 10:00-12:00

שלישי 11.4 – 10:00-12:00

מחיר: 55 ₪

מועדים לשמחה: בעקבות העולים לרגל לירושלים

סיור לילדים

נצא לסיור לכל המשפחה בעקבות עולי הרגל לירושלים מימי המקרא ועד ימינו. נבקר באתרים דרכם נוכל לחזור אל ירושלים בתפארתה, בימי בית המקדש השני ונכיר את השרידים המרשימים שנותרו מאותם ימים. הסיור מתחיל בתערוכה החדשה במוזיאון מגדל דוד, משם נלך דרך הרובע היהודי אל הגן הארכיאולוגי. סיום בכותל המערבי.

נקודת מפגש – מוזיאון מגדל דוד. נקודת סיום – הכותל המערבי

מסלול ואתרים – מוזיאון מגדל דוד (ביקור בגלריה) – הרובע היהודי – הגן הארכיאולוגי

משך הסיור – שעתיים

תאריכים:

עברית-

שישי 7.4 – 10:30-12:30

ראשון 9.4 – 11:00-13:00 , 15:00-17:00

שלישי 11.4- 10:30-12:30

אנגלית-

שישי 7.4 – 10:00-12:00 – אנגלית

שני 10.4 – 15:00-17:00 – אנגלית

מחיר למשתתף: 55 ₪

הסיור אינו נגיש.

תגובות

להשאיר תגובה