כנס מקצועי בנושא "גבריות: מייחודיות להשלמה" התקיים הבוקר במרכז שלווה בירושלים, על ידי מיזם 'חיבורים'. לכנס הגיעו מעל 150 אנשי מקצוע מתחום הזוגיות, ההורות והמשפחה, כדי לדון בנושא הגבריות 'החדשה' , המושפעת מהשינויים התרבותיים של השנים האחרונות, וכיצד זה משפיע על המרקם המשפחתי.  

כנס "גבר-איש-אבא", הכנס הראשון מסוגו העוסק בנושא גבריות ומקום הגבר במשפחה, התקיים היום (ד', 24.7) במרכז שלווה בירושלים. הכנס נפתח בסקר עמדות של המשתתפים ביחס לנושא הגבריות, והציף את השוני הרב הקיים בנושא. את הכנס פתח ד"ר גבריאל בוקובזה, שכתב ספר בעקבות מחקר מקיף על נושא הגבריות החדשה. בהרצאה תיאר בוקובזה את תהליך המעבר בין הגבר המסורתי, שנתפס כחזק, אמיץ, ושולט, לבין עידן שבו תכונות אלו כבר אינן מוערכות מצד אחד, אך מצד שני ניסיונותיו של הגבר להתחבר לעצמו ולפעול בהתאם לרגשותיו ורצונו להשתתף בנטל גידול הילדים וההתנהלות בבית, נדחית בלעג.

ד"ר בוקובזה הציג את סוגי הגבריות השונים לעומת התפיסה החברתית הנהוגה כיום של הדמות הגברית. אחת התובנות המעניינות שהציג בוקובזה הייתה הפוטנציאל של גבר לאלימות ולעבריינות מין, בעיני החברה, לעומת האישה. הוא מדגים זאת על המקרים האחרונים בהם נתפסו גננות ומטפלות לגיל הרך לאחר שהתעללו בפעוטות. הוא טוען כי גבר שרוצה לעסוק בחינוך נדרש להצהיר על עברו הנקי מאלימות ומעבריינות מין בעוד שאישה-לא. למעשה, בכך מציג ד"ר בוקובזה תפיסה לא שוויונית כלפי הגבר בעידן המודרני ואף כינה את הגבר כיום כמגדר מושתק ונעלם. 

בהמשך הכנס, חולקו המשתתפים בין מספר הרצאות של אנשי מקצוע שונים, שפרשו בפני המשתתפים את קשת הדעות ביחס למעבר בין הגבר הישן לגבר החדש. ההרצאות התמקדו בתחנות השונות בחיי הגבר והמשפחה כמו: יצירת קשר זוגי בזמן הרווקות, התנהלות זוגית בתוך הבית, מקומו של הגבר במשפחה כבן זוג וכאבא.

ההרצאה שבה נכחתי הייתה של זוג נשוי – יעל וארי לב-אור– שהם מאמני זוגיות. להרצאה קראו "ג'נטלמן ישראלי" -איך לאמן גבר להיות הגבר שנשים מחפשות. הזוג מציג תפיסות של הגבר ושל האישה בזוגיות ומסביר בעצם למה לגבר כל כך קשה להתנהל כג'נטלמן בזוגיות. אחד ההסברים הוא חוסר בידע- לקראת מה הוא הולך בזוגיות. מבחינתו, הוא מאבד את החופש האישי שלו, את חופש הבחירה, כיוון שהאישה יותר דומיננטית ושולטת. הסבר נוסף הוא פחד שקשור למגדר- פחד ממחוייבות, הרצון לנהל קשר עם מספר רב של נשים, הפחד להיתפס כחלש. ועוד הסבר נגע לפרדוקסים שחווה גבר בזוגיות – מחד, הוא מעוניין, כאמור, בחופש, מאידך, הוא גם רוצה חיזור מצד האישה.

"מטרת הכנס היא להעלות לסדר היום את הנושא החשוב, של מקום הגבר בעידן החדש. בעידן בו ישנה ציפייה לזוגיות שיש בה שוויון, ודרישה לגיטימית לנשיאה משותפת בעול גידול הילדים, יש צורך לברר ולהגדיר מחדש מהו מקומו של הגבר בתוך המערכת הזוגית והמערכת המשפחתית," מבהירה חרות גנוד, מנהלת מיזם חיבורים, "הכנס הינו התחלה של בירור הצרכים והשפה הייחודית של הגבריות, ובאיכויות שהיא מביאה עימה לתוך הקשר הזוגי ולמשפחה. בירור כזה יוכל גם לאפשר לבדוק מהם הדרכים הטובות ביותר להגיע לקהל הגברי ולהתאים לו תכנית ייעוץ והכוונה המתאימות לתפקידו במשפחה".

חרות גנוד מנהלת חיבורים—קרדיט שלומציון שרקי

מיזם "חיבורים", העומד מאחורי הכנס, הינו מיזם ארצי העוסק בתחומי הזוגיות וההורות, מבית היוצר של עמותת 'בית מוריה' באר שבע ובשיתוף המנהלה לזהות יהודית. במיזם מופעלים כ-15 מרכזי משפחה בפריסה ארצית, בהם מתקיימים הרצאות וסדנאות, מפגשי ייעוץ זוגי וטיפולים משפחתיים. 

תגובות

להשאיר תגובה