סיורים בשוק מחנה יהודה הם חלק מההתפתחות התיירותית בעיר בעשור האחרון. מלבד ההיסטוריה המפוארת של השוק על סוחריו והסמטאות המעטרות אותו, הפך השוק ("מחניודה") למקום בו נפגשות תרבות וקולינריה ייחודית.
כחלק מהתעצמות כוחו של השוק, כמקום בילוי חי ותוסס, נעשו עם השנים ניסיונות מוצלחים לרענן ולהחיות את השוק בעזרת מסיבות שוק מרהיבות, פאבים המושכים צעירים מכל הארץ ודוכני אוכל עם אג'נדה. בימים אלה מצטרפת שחקנית חדשה לחנויות השוק – אפליקציית BITEMOJO– ישומון סיורים בעקבות האוכל המחבר את ההיסטוריה של המקום ובעלי הדוכנים והחנויות הוותיקים בעיר לקהל המבקרים באמצעות אוכל ותרבות.
"זה לא משנה איפה אנחנו מטיילים בעולם, זה תמיד, אבל תמיד, סביב אוכל," נרשם באתר, "מטבח מקומי הוא הדרך הנפלאה ביותר מבחינתנו להכיר מקום, ללמוד על התרבות, ההיסטוריה והחיים בו. לפגוש את המקומיים בגובה העיניים, ולדעת שדרך האוכל אנחנו יוצרים חיבור קוסמי שמלמד אותנו על עצמנו לא פחות מאשר על המקום שאנחנו מבקרים בו".
BITEMOJO הוא מיזם קולינרי מבית "יאללה בסטה"- חברת התיירות הקולינרית הגדולה בישראל מאחוריה עומדים ארבעה שותפים- מיכאל וייס וזוגתו יעל וייס-גדיש –המייסדים- וראובן ומור פילו. "'יאללה בסטה' התפתחה משוק מחניודה וצמחה להיות חברה ארצית," מספר מיכאל וייס, "החברה מציעה כרטיסי טעימות וחוויות בשווקים בכל הארץ- מירושלים ועד נצרת, עכו ועוד. אחרי ההצלחה בישראל, הבנו שכדאי להציע את כרטיס הטעימות גם בעולם ואז גייסנו כסף ופיתחנו את האפליקציה ושיווקנו אותה ב-3 ערים באירופה- ברצלונה, ברלין ורומא, וכמובן בישראל, נכון להיום, היא פועלת בירושלים ובתל אביב. כמובן שבהמשך נתרחב לעוד ערים בעולם".
האפליקציה מציעה, הלכה למעשה, דרך חדשה להכיר יעדים באמצעות האוכל, הפעם – דרך הנייד. "מדובר בשיטה מאד נוחה וידידותית למשתמש," אומר וייס, "הכל דרך הנייד, אין צורך אפילו להביא את הארנק איתך- הכל מנוהל דרך האפליקציה. עוד יתרון הוא שאתה לא תלוי באף אחד – לא מדריך ולא קבוצת אנשים. הכל בקצב שאתה קובע ומאיפה שבא לך".
איך זה עובד? יש שני סוגים של מוצרים שהאפליקציה מציעה: הראשון- סיורים קולינריים מלאי תוכן, המתאימים לאנשים שמגיעים למקום בפעם הראשונה ורוצים לחוות אותו דרך האוכל, והשני- ארנק טעימות- אפשרות צעירה וגמישה המציעה טעימות במגוון רחב של עסקים, וכאן יש אפשרות לצבור נקודות על ידי דירוג המקומות בהם ביקרת ולקבל טעימות בחזרה.
יצאתי לסיור טעימות עם "רוח חדשה" שחברה ל BITEMOJO לשיתוף פעולה ייחודי בכדי לחבר גם את קהל הסטודנטים והצעירים בירושלים. למי שטרם הכיר- "רוח חדשה" הוא ארגון הפועל במטרה להחזיר את ירושלים להיות עיר בירה מעוררת השראה ולהוכיח את יכולתן של קהילות שונות לחיות יחד על בסיס יצירה משותפת בעיר מעורבת. הארגון פועל מ"בית אליאנס" שבשוק מחנה יהודה ומפתח בין היתר קהילה אקסקלוסיבית של העובדים במשרדי ממשלה, פרויקט המכונה ׳עיר ממשל׳. במסגרת הפרויקט, הצעירים נפגשים באירועים שונים אקסקלוסיביים ברחבי העיר. אחד האירועים שהתקיים במסגרת 'עיר ממשל' הוא ׳שוק בייטס׳- ערב קולינרי בשוק מחנה יהודה. האירוע התקיים במסגרת שבוע מסעדות פתוחות שהתקיים ברחבי ירושלים בסוף נובמבר.
פתחנו את הערב בקוקטייל ב"באשר" שעל אגריפס, נהננו מטעימות של גבינה ויין, משם המשכנו בזוגות ובקבוצות לסיבוב טעימות עצמאי בשוק באמצעות האפליקציה ולאחר מכן הגענו להשתתף בחגיגה הקולינרית ׳השולחן׳ ב'בית אליאנס'. המיצג התרחש בהשתתפות אמנים שיצרו אותיות מאוכל, צלמים שהציגו תערוכת מזון מולקולרי, רקדנים מחופשים למלצרים, מסיבת טשולנט ממאה שערים, הרכבה אישית של זרי ירקות ועוד. היה כיף וטעים.
לאתר האפליקיציה: https://bitemojo.com/he/
לאתר "רוח חדשה": https://new-spirit.org.il/