חשיבה חיובית ברוח היהדות

שרה יוסף, כלתו של הרב עובדיה יוסף ז"ל, הולכת בדרכי המשפחה. אחרי מסע ארוך של פחדים ותהיות היא הבינה – הכל מתחיל ביהדות. בשנים האחרונות היא הוציאה ספר "במחשבה תחילה" קוראים לו, והוא עוסק בחשיבה חיובית ברוח היהדות. במגזר החרדי הוא כבר להיט ויש סדנאות

נראה שבשקט בשקט עוברת מהפכה על החברה החרדית, סדנאות שונות שקשורות להתפתחות הנפש והחשיבה החיובית צוברות תאוצה, לא לפני שמסירים מהן כל לבוש זר.

בראיון שקיימתי איתה לכבוד כך היא מספרת לי: "אנשים רצו את המקור של הדברים ולא סתם לקרוא על "כוחו של התת מודע". כולם מדברים על 'כוח אוניברסלי' ובסדנאות של שרה יוסף גילו את כוחו של האלוקים, את 'כוחו של בורא העולם'. מה תפס את אותן נשים שהיו מגיעות לסדנאות שלך?: "זה נשמע להם יותר חזק שהדברים הכי עכשוויים בעולם המודרני כבר מוזכרים ביהדות מזה אלפי שנים.

הספר היה מבחינתה של שרה יוסף סופו של תהליך בירור אישי: "ככל שלמדתי יותר ראיתי את הקשר ליהדות, אנשים ראו שמתחוללים בי שינויים בעקבות הלמידה שלי ואת ההשפעה החיובית עלי, עקב כך החלטתי שאני רוצה ללמד כמה שיותר אנשים 'חשיבה חיובית ברוח היהדות'."

"הדברים שאדם מפחד מפניהם, הם בעצמם אלו שבאים עליו" (הבעש"ט)

כדי להבין את הרקע המחשבתי שמתחולל אצל הרבנית שרה יוסף, צריך לחזור אחורה בזמן. היא מספרת:"נולדתי וגדלתי בבית חרדי, הייתי נפגשת עם בורא העולם, בסידור באופן יומיומי ובשבתות וחגים בבתי הכנסת." מסבירה הרבנית שרה יוסף. "גם לפני עשרים וחמש שנים ולפני הגילויים שלי נהגתי להעביר שעורים לנשים, באותה תקופה נהגו הנשים להתייעץ איתי בבעיות שנתקלו בהן במהלך חייהן וזכו לאוזן קשבת. הנושאים שאהבתי לדבר עליהם היו האמונה והבטחון בבורא עולם. כל עוד חיי התנהלו על מי מנוחות כך גם השעורים, עד שהגיע הרגע שאני עצמי הייתי צריכה להתמודד עם אוסף מצבים לא נעימים ואז הרגשתי את האירוניה שבמצב, אני הולכת לעודד נשים אחרות ומדברת גבוהה גבוהה, בעוד אני לא מסוגלת להתמודד. המצב מאוד הטריד אותי ותהיתי לעצמי היכן האמונה? היכן

כל הידע שלימדתי? ואז חיפשתי הדרכה ותשובה. התחלתי ללמוד מגוון שיטות כגון: שיטה רוחנית שנקראת 'מוח אחד', 'שיטת סילבה' וכו', במהלך הטיפול מצאתי תשובה ואיתה באה ההחלטה ללמוד עוד את השיטות כדי לעזור לאנשים, אך מיד הבנתי שזאת שיטת טיפול פרטנית, שלי באופן אישי לא מתאימה מכיוון שאני רגילה לבוא בפני קהל וטיפול פרטני של אחת על אחת יגזול ממני המון אנרגיה".

ואין בעיה שאישה חרדית תלך לקורסים כאלו?

"לא הייתה בעיה, כל עוד אלו לא דברים שבאים מהמזרח זה לא מהווה בעיה, 'שיטת סילבה' היא שיטה טכנית לשימוש במוח ושיטת 'מוח אחד' קיבלה היתר של רבנים."

 במהלך מסע החיפוש שלה הפנימה הרבנית יוסף לקח חשוב: "הבנתי שכל מה שחונכתי וספגתי בבית הורי היה ידע ותו לא".  

ומה המשמעות של זה?

"ידעתי שיש בורא לעולם אך לא הרגשתי זאת, אך בד בבד עם העבודה על התת מודע ועל פנימיות הנפש עלו וצצו פחדים וחרדות שהיו איתי, תוסיף על זה את העובדה שחייתי אז בתל אביב של ימי הפיגועים הקשים, ועם כל זה הייתי צריכה להתמודד".

 מתוך ספרה 'במחשבה תחילה':

"לאורך כל אותה תקופה ריצדה במוחי שאלה אחת, שאלתי את עצמי ללא הרף היכן בטחוני ב-ה' ? והתשובה החדה והנוקבת שהשבתי לעצמי דקרה אותי כמסמרות, אף על פי שאני מלמדת על ביטחון ואמונה.  באופן אישי גיליתי שהביטחון רחוק ממני, ובתוך תוכי איני חשה בו".

הרבנית יוסף מספרת לי סיפור שמדגים עד כמה ההבדל בין היכולת שלנו לדעת לבין היכולת שלנו להפנים ידע וכלים: "זאת הייתה התקופה של מלחמת המפרץ, בני למד בישיבה ובאחת מהפעמים שבהן הרצה אחד מראשי הישיבה על אמונה ועל איך שניתן להחזיק מעמד נשמעה לפתע אזעקה וכולם ראו איך הרב מקבל פיק ברכיים ונכנס לחרדה, מכאן אנו למדים לפי הפסוק "וידעת היום והשבותה אל לבבך" – אתה לא רק צריך לדעת אלא גם להפנים פנימה כי לא מספיק שאתה יודע בשכל ובהגיון צריך להרגיש ולחוש אותם. נכון כולנו יודעים שלא צריך למגנט אלינו דברים שליליים אך כמה מאיתנו באמת עושים זאת? ומה קורה כאשר מישהו דורך לנו על הרגל? אז לפתע אנחנו מאבדים עשתונות".

הרבנית יוסף עשתה עוד צעד אחד אמיץ והחליטה לפתוח סדנא לנשים בה היא תספר על התובנות שרכשה במהלך הדרך:

"התחלתי עם הסדנאות בחשיבה חיובית ונשים הגיעו מהר מאוד ונשאבו לדרך, השמועות על הסדנאות והשינויים שמגיעים בעקבותיהן עברו מפה לאוזן, לסדנאות הגיעו גם נשים חילוניות, בהתחלה לא הבנתי מדוע הן מגיעות דווקא אליי? עד שאחת מהן הסבירה לי שהיא הייתה במספר קורסים וסדנאות שונות, שמענו על הנושא של חשיבה חיובית אבל רצינו את המקור ובהרצאות שלך הגענו למקור של הדברים ולהבנה הפנימית וכל זאת לאור היהדות. הישועה באה בהיסח הדעת. כשאדם מסיח דעתו מהבעיה ומן רגש השאיפה הגדולה שהוא חש למילוי משאלתו. או אז מגיעה הישועה ('במחשבה תחילה')."

הרבנית יוסף כבר מעבירה סדנאות בארה"ב, והיא לא עומדת בביקוש. מקורבת שלה מספרת שהיא מחלקת את חייה לשניים: "לפני ואחרי הסדנא". והיא מוסיפה ואומרת "אני ההוכחה לכך שהדברים עובדים במציאות". היום היא בעצמה מעבירה את הסדנא לנשים.

ובמה שונה הקורס מכל קורס אחר?

"יש אמנם עוד קורסים ללימוד חשיבה חיובית, אך אצלי ישנו את החיבור למקורות היהדות, אני מעבירה את זה ליישום, יש לי דיסקים מיוחדים לדמיון מודרך והרפיה, שמטרתם לעזור לתת מודע להפנים את הדברים ואז רואים את השינויים באופן מידי."

את שמה לב שגל החיפוש העצמי התחיל בחברה החילונית לפני שנים וכעת הוא תופס את החברה הדתית?

"אין לי ספק שישנם שינויים, אדם יכול להרגיש מחובר לבורא העולם ללא קשר לעד כמה הוא דתי. יכול להיות שאדם המקיים מצוות עושה זאת מתוך הרגל מכיוון שהוא נולד לתוך מציאות כזאת, אבל הוא לא מרגיש במלוא הוויתו את הקשר לבורא, או לחילופין אדם לא דתי אשר מחובר יותר לבורא העולם יותר מאשר זה המקיים את המצוות. אישה אחת אמרה לי שהיא פותחת את החלון, מסתכלת למעלה ומדברת ישירות אל בורא העולם והוא נענה לה, היא הרבה יותר מחוברת אליו מאשר אותו אחד שמתפלל שעה בבית הכנסת, כשראשו עסוק במחשבות אחרות לגמרי, כי אצלו זה מתוך הרגל."

"האדם צריך שתהיה לו אמונה בעצמו, שגם הוא חביב בעיני השם יתברך" (רבי נחמן מברסלב)

את כותבת בספרך שאל לו לאדם להאמין ותו לא, אלא גם מוטלת עליו החובה לעשות סוג של השתדלות עצמית

"צריך לשלב בין שני הדברים, אדם צריך לעשות השתדלות ולא סתם לשבת בבית ולקוות לפרנסה משמיים, העולם שלנו נברא 'בטבע'. אך אני רוצה לציין שמה שעושים צריך להשתלב יחד עם הרמה של הבטחון בבורא, ככל שיהיה לך בטחון אתה תיווכח לדעת שישנו כוח שמוביל אותך, בוא ואתן לך דוגמא: 'אישה נשואה 10 שנים, ללא ילדים, שעברה טיפולי פוריות ללא הצלחה והרופאים הרימו ידיים ואמרו לה שהם פשוט לא מבינים איך היא לא קולטת הריון, כי מבחינה רפואית היא מזמן הייתה צריכה להרות. כשהגיעה לסדנא הבינה אותה אישה שהבעיה שלה היא בדרך החשיבה, היא באמת עשתה את כל ההשתדלות מבחינה רפואית להיכנס להריון, אך בתוכה לא האמינה שזה יקרה, תמיד הכינה את עצמה לאכזבה. וברוך השם, כשלמדה לחשוב בצורה חיובית בטחונה גבר והיא קלטה הריון וילדה בת'".

איזה בעיות מטרידות נשים שמגיעות אלייך?

"בעיות עם ילדים, יחסים עם בן הזוג, פרנסה ובריאות. ממש כמו אצל כולם. אז אני מרכזת להם את התובנות במקום שהן תלכנה למספר סדנאות בנושאים – ייעוץ בחיי הנישואין, ייעוץ רפואי, הנחיית הורים וכו'. הנשים לומדות לפתור את הבעיות בכוח החשיבה החיובית שמקנה להם בטחון בבורא עולם וכך נפתחים הערוצים לקבלת השפע."

הרבנית יוסף מספרת לי שגם בתום הסדנא, מתקשרות אליה נשים כדי לספר לה את סיפורי ההצלחה שלהן:

"רק היום התקשרה אלי מישהי שנשואה 22 שנה, היא אמרה לי שמעולם בעלה לא קנה לה מתנה והיא כולה הייתה מלאת כעס בנושא, ימים ספורים לפני יום הולדתה הייתה מתמלאת כעס במחשבות שליליות ובעלה תמיד תרץ זאת בכך שהוא שגדל בבית שבו זה לא היה מקובל ואז היא התחילה להבין שהיא בעצם מזמינה את הסירוב במעין נבואה שמגשימה את עצמה. השנה לאחר קורס החשיבה החיובית ציפתה לה הפתעה בדמותה של מסיבת יום הולדת ענקית עם כל חברותיה, שהיא לא האמינה שהוא הגיע אליהן, העוגה שעצב לה הייתה מעוצבת בצורת כפות רגליים (האישה היא רפלקסולוגית במקצועה)".

האם מר"ן הרב עובדיה יוסף ז"ל קרא את הספר?

"הוא עיין בו והספר מצא חן בעיניו"

מתוך הספר 'במחשבה תחילה':

"הכל מתחיל במחשבה שיוצרת את הרצון, שיוצרת את האמונה, שיוצרת את ההרגשה, שיוצרת את הבטחון במי שאמר 'והיה העולם', היא שיוצרת את המציאות".

שרה יוסף שנשואה לבנו של הרב עובדיה יוסף, הרב אברהם – הרב הראשי של חולון, היא אולי סימפטום שמעיד על מה שמתחולל בקרב הקהילה החרדית. כבר שלוש עשרה שנים שהיא מעבירה סדנאות חיזוק ואמונה לנשים שמגיעות מכל קצוות הארץ לשמוע אותה. לפני כמה חודשים היא הוציאה ספר שמסכם את התובנות שהא מעבירה במהלך הסדנאות.

תגובות

להשאיר תגובה