הקומיקס החרדי כובש את המגזר והוא כבר לא מיועד רק לילדים. בתערוכה שנפתחה השבוע ב'גלרית המקלט' היחידה מסוגה במגזר מציג אברהם זמורה מאייר ידוע ופופולרי את סיפורי הבעל שם שבעקבותיהם גם חזר בתשובה "יש ארצות שבהם להיות דתי זה כמו להיות גיבור על" 

גם אחרי שני עשורים 'גלריית המקלט' שנמצאת בלב השכונה החרדית מקור ברוך עדיין צריך להזכיר שמדובר בסנונית הראשונה של מקום שמיועד אך ורק לאומנות חרדית ומי שמנהל אותו הם חרדים "הגלריה הזו מציגה קול חשוב באומנות הישראלית. קול שחשוב שנהיה מודעים אליו כי חרדים זה לא רק הפגנות, 'שאבס' וכל מיני סטריאוטיפים". כך אומרת נעה לאה כהן, מנהלת המקום. אישה חרדית (לאומית) שגרה באזור ומי שמסיימת בימים אלו עבודת דוקטורט ראשונה מסוגה על הגל הראשון של חזרה בתשובה של אומנים בשנות השישים כמו פופיק ארנון אורי זוהר והצייר איקא ישראלי שהם גם אלו שדחפו להקמת המקום "לפני לכתו של פופיק ארנון לפני כשנה וחצי" מספרת לאה כהן "הוא קרא כי עבדתי על הדוקטורט ואמר לי שאני חייבת לקחת את המקום אחרת הוא ייסגר". 

השבוע נפתחה במקום תערוכת 'קומיקסקייט' שמציגה את עבודותיהם של אברהם אלברט זמורה יליד שנת 1969 ששירת בחיל האוויר הרוסי, גדל במשפחה עם קשר קלוש ליהדות וכשעלה ארצה החל לאייר דמויות שהפכו לקלאסיקה מקומית כמו 'צ'יטוס' וסרטון במבה. כאשר היה צריך לאייר חוברת על סיפורי שלום עליכם מייסד תנועת החסידות נשבה בקסמו "הוא למעשה החזיר אותי בתשובה עד היום" הוא מספר "לקומיקס במגזר יש ביקוש רב כי הילדים מאוד אוהבים.היום גם הקומיקס מדבר אל כל המשפחה". 

הסקרים מלמדים שהקומיקס תופס נפח משמעותי בקרב ילדי המגזר החרדי יותר מאשר המגזר החילוני. לפני שלוש שנים פרסמה הספרייה הלאומית כי 60 מתוך 88 ספרי קומיקס לילדים שיצאו באותה השנה היום מיועדים לילדים חרדים "הקומיקס מציג את סיפורי החסידים ומעביר את המסרים של התפיסה החרדית". בקומיקס של זמורה מופיעות נשים אולם לא בצמידות לגברים ולא כגיבורות אבל זה גם משהו במקום שבו נשים בדרך כלל מודרות מהנראות הפומבית כשאני מנסה להבין את ההבדלים בין הקומיקס היפני לזה היהודי זמורה אומר כי "לא תראה אצלנו אלימות וזה יותר תמים". אז את קפטן אמריקה החלפתם בבעל שם טוב ? "אני חושב שלהיות יהודי חרדי בארץ אחרת צריך להיות גיבור על בשביל זה". זמורה מספר לי שגם גיבורי הקומיקס המערביים כמו סופרמן ובאטמן הם גיבורים יהודים "את סופרמן ובאטמן עשו יהודים מהגרים כמו סטן לי שהוא יהודי מהונגריה ואת קפטן אמריקה עיצב ג'ק קירבי וכמובן עוד דמויות של גיבורי על שיצאו לאור בשנות ה 40 של המאה הקודמת (תור הזהב) היו אחראים יהודים "לא נתנו להם לעבוד בעתונות המכובדת אז הם העלו את הקומיקס לרמות מטורפות". הדמויות של זמורה לא פיתחו יכולות על ואין להם טכנולוגיה מתקדמת אבל הבעל שם ודומיו פיתחו יכולות על בתחום הנפש ויצרו מהפכה שהשפיעה על היהדות. הקומיקס הראשון התחיל בכל בתור קריקטורה של יוני גרשטיין שקיבל אישור מהרב שך בשנות השמונים לפרסם בעיתון 'יתד נאמן' ומשם זה רק הלך וגדל

במקביל לתערוכה של זמורה נפתח חדר סטודיו עם ציוריה של רחל שדמי תחת הטייטל 'גלובוס ואני' שהוא גם שם הטור המופיע באופן קבוע בירחון הילדים בשם 'קומיקס'. כל ציור מתייחס למדינה אחרת  והילדים נדרשים לחפש אחר פריטים בתמונה שכל אחת מהן מספרת על מדינה אחרת.כל העבודות מודפסות בגדלי ענק ובאיכות מקסימה, חוויה.

בשנים האחרונות רואים גם חרדים שיוצרים אומנות מודרנית כמו למשל נחמה גולן שבתערוכה שלה בגלרית המקלט ציפתה את כל המקום בנייר אלומיניום "זה נעשה בהשראת ההכנות לפסח בבתים חרדים בהם מצפים את המטבח באלומיניום". 

גלריית המקלט, יהודה המכבי 7 (בסמוך לגן הציבורי), ירושלים

תגובות

להשאיר תגובה