שורש העניין: כשהטבע מספר את סיפורנו – הצצה לתערוכה פורצת דרך בפסטיבל מנופים

האם ייתכן שהאדמה שאנו דורכים עליה, והצמחייה הצומחת ממנה, מחזיקות בזיכרונות עמוקים על עברנו ועתידנו? האם תחושת שייכות ובעלות יכולה לנבוע דווקא ממעמקי השורשים שלנו? שאלות אלו עומדות במרכז "שורש העניין", תערוכה חדשנית שנפתחה לאחרונה בפסטיבל מנופים בירושלים. התערוכה בוחנת את התפקידים הסמליים והפוליטיים של עצים, פרחים וצמחי בר, דרך עדשתם הייחודית של ארבע אמנ.ים.יות פורצי דרך

כתב וצילם – איתן אלחדז ברק

אמנות השורשים: המשתתפות והמשתתפים בתערוכה

גל לשם היא אמנית היוצרת מתוך גישה מחקרית ותלוית מקום, ולעיתים קרובות עוסקת באתרי מורשת, בחפצים ובצמחים השזורים במיתוסים, זיכרון ופולקלור. בתערוכה תציג גל עבודת וידאו העוסקת בעצים קדושים בארץ לצד ניירות עדינים עשויים מצמחים.
רונית מירסקי, אמנית בינתחומית, עוסקת בעבודותיה בפער בין הרעיון המופשט של זיכרון לבין תרגומו הממשי בחומר. בתערוכה היא תציג עבודות המתקשרות לשריפת הענק שהתרחשה בהרי ירושלים במהלך חודש אפריל 2025, בהן עבודת וידאו, תחריט ופסל.

התערוכה מציגה מגוון עבודות המאתגרות את תפיסת הטבע כאלמנט פסיבי. נטייל בין יצירותיהם של:

  • רותם בידס, אמנית פלסטית שצללה עמוק אל חקר הזיכרון הקולקטיבי והאישי, בפרט בהקשר לשואה ולמלחמת העולם השנייה. רותם מציגה בתערוכה הדפסים עדינים מגזעי עצים שמצאה במחנות השמדה בפולין ובגרמניה – עדות דוממת אך רועמת להיסטוריה אלימה.
  • יעל מאירי, אמנ.ית המשלב.ת צילום ואמנות מיצב תלוית מקום. עבודותיה עוסקות בנופי גבול ישראליים ובגוף הקווירי ככלי המערער על גבולות חברתיים, פוליטיים ותרבותיים. יעל מציגה תצלומים של רפרודוקציות ענק של פרחי ישראל בחדרי השירותים של נמל התעופה בן גוריון, מה שמעלה שאלות פרובוקטיביות על ייצוגי זהות ולאומיות.
  • גל לשם, אמנית עם גישה מחקרית ותלוית מקום, חוקרת אתרי מורשת, חפצים וצמחים השזורים במיתוסים, בזיכרון ובפולקלור. בתערוכה היא מציגה עבודת וידאו על עצים קדושים בארץ, לצד עבודות נייר עדינות העשויות מצמחים.
  • רונית מירסקי, אמנית בינתחומית, בוחנת את הפער שבין רעיון הזיכרון המופשט לביטויו הממשי בחומר. עבודותיה מתייחסות לשריפת הענק בהרי ירושלים שאירעה באפריל 2025, וכוללות עבודת וידאו, תחריט ופסל.
  • רותם בידס לצד עבודותיה בתערוכה

הטבע זוכר: שיחה מעמיקה עם רותם בידס

אחד משיאי התערוכה הוא הדיאלוג שנוצר סביב עבודתה של רותם בידס, המזמינה אותנו לחשוב על הטבע כארכיון חי. "רותם חוקרת שואה", הוסבר בערב הפתיחה, והיא יוצאת למסע חקר נועז: "האם הטבע זוכר?"

בראיון ל JERUSALEMTIMES, רותם הרחיבה על השאלות המרכזיות שעומדות בבסיס יצירתה: "העבודות נוצרו במהלך מספר ביקורים במחנה רוונסבריק שבגרמניה – מחנה נשים בזמן מלחמת העולם השנייה. הרצון שלי היה לבדוק האם העצים שנשתלו בזמן המלחמה ועומדים שם היום, האם אפשר לראות דרך הטבעות שלהם, או איכשהו, אם מה שקרה סביבם יכול לשקף את מה שקרה לאדם באזור הספציפי הזה."

כשנשאלה על הרעיון המפתיע לחקור את השואה דרך הטבע, השיבה רותם בהרהור: "עד כה חקרתי את השואה דרך ההיסטוריה, מה שאני יודעת, מה שנכתב או סופר ממקור ראשון או שני .אולי בתקופה שלא יהיה לנו מקור ראשון, אז אולי העדים הדוממים האלה יהיו המקור שלנו. אני חוקרת את ההשפעה, אם בכלל, בין עולם הביולוגיה, החי, לבין טראומות היסטוריות."

השאלה שהיא מציבה היא לא רק מדעית או היסטורית, אלא גם אמנותית-אישית עמוקה: גילית כאילו משהו שאולי אנחנו לא מכירים? השאלה היא לכאורה מדעית-היסטורית, אבל בעצם זו חקירה אמנותית אישית." דבריה של בידס מהדהדים את האפשרות המרעישה שהטבע, על שתיקתו והתמדתו, יכול להכיל ולחשוף רבדים נשכחים של זיכרון.

הטבע כעדות: תובנות מאוצר התערוכה

ד"ר ירדן שטרן, אוצר התערוכה ופוסט-דוקטורנט במחלקה ללימודי מגדר באוניברסיטת תל אביב, הדגיש את חשיבותן של היצירות הללו: "כשאנחנו מסתכלים על טבעות של עץ, אנחנו הולכים לראות אם הייתה עונה רטובה. אבל האם אנחנו הולכים לראות שהעץ היה בקרבה של אסונות, של אלימות מאוד מאוד גדולה?" הוא גם התייחס לעבודתה של יעל מאירי, שבחנה את פרחי ישראל בנתב"ג: "מחקר קצר מראה שאף אחד מהצמחים האלה הם בעצם לא מן הארץ, אלא כולם הובאו לפה והוזרקו. ואז באמת עולה השאלה באזור גבול הספציפי הזה: למה זה הופך להיות הייצוג שאנחנו רוצים?"

Twinship הוא מיצב פרפורמטיבי שבו התאומים גיא ונטע מוזס יוצרים חוויה אודיו־ויזואלית חיה ומאולתרת. אחרי שנים של שיתופי פעולה בפרויקטים זה של זו, זהו המופע האמנותי הראשון שבו הקשר ביניהם עצמו נהפך למוקד היצירה. המופע נולד מתוך חיבור עמוק בין שני עולמות שונים ומשלימים — גיא מוזס, מפיק מוזיקלי ויוצר רב־תחומי הפועל בזירת הסאונד והבמה, ונטע מוזס, אמנית רב־תחומית העוסקת בווידאו, תוכנה ומיצב. המופע כולו מבוסס על אלתור: גיא יוצר בזמן אמת טקסטורות, מלודיות ומקצבים באמצעות שני סינתיסייזרים, מחשב ולופרים; נטע מפעילה מחשב וקונטרולר ליצירת דימויים חיים מתוך הארכיון האישי שלה — הקרנה חיה שנרקמת יחד עם הסאונד. במרחב המשתנה בין צליל לתמונה, גוף לתודעה – Twinship היא פעולה חיה של חיפוש, תגובה והתמסרות.
במרחב המשתנה בין צליל לתמונה, גוף לתודעה – Twinship היא פעולה חיה של חיפוש, תגובה והתמסרות.
ארבע התחלות וסוף אחד בהשתתפות: מאיה רחל שיף, אחינועם מנדלסון, הדס נוימן, ארי טפרברג, ענת דרימר חמישה יוצרים ויוצרות הוזמנו ליצור, כל אחד ואחת מהם חלק קטן ממופע שהם מעולם לא העלו – וכנראה גם לא יעלו לעולם. ארבע יוצרות יציגו התחלות למופעים חדשים ומקוריים – פתיחה בלבד, בלי שום מחויבות להמשך, פוטנציאל שלעולם לא ימומש, ויוצר אחד יציג את הסוף – אפילוג למופע שאיננו קיים, סצנת סיום ללא עלילה שתצדיק אותה. זהו ניסוי רדיקלי בצורתו הפשוטה ביותר: יצירה שאינה כבולה לנרטיב, לרצף או לתוצאה. ניסיון לזקק רעיונות גולמיים, פרועים ולעיתים בלתי מובנים – בלי ליישר קו, למקם או לעבד אותם בתוך הקשר גדול יותר. זהו ערב ששואף לאפשר ולאתר את החופש שחי בקצוות – קרעי מופע שבהם הכל נשאר פתוח – או שכבר אין מה להציל. האחיות נורית וענת דרימר, במאיות, כותבות ויוצרות, מזמינות לערב בהשראת אביהן, נחמי דרימר. לאחר מותו הן מצאו עשרות מחברות ובהן רק התחלות וסופים של סיפורים ומחזות. זהו ערב שמוקדש לכבודו ולכבוד כל האמניות והאמנים שמתקשים למצוא את האמצע.

להיאבק על אוויר ליברלי: נאום הפתיחה של רינה אדלשטיין

בערב הפתיחה המרגש של פסטיבל מנופים, רינה אדלשטיין נאמה והדגישה את הצורך ליצור מרחבים של חופש ויצירה: "השמרנות והקיצוניות בכל מקום. אנחנו רוצים לאפשר מקום משוחרר. תראו כמה אוויר ליברלי תרבותי לזכור את האפשרות הזאת שהיא עדיין קיימת והיא לא בעלת תיקון אנושיים. ולכן, למרות כל התחושות המעורבות שגועות בתוכי, אני מגיעה לפתוח את המנופים הערב, לתת תשתית לאמנים ולאמניות לפעול וליצור בה, לתת לקהל מקום לקיים חיים שפויים בתוך האי שפיות. אני באמת צריכה להיות כאן יחד עם יחד איתכם ואיתכן. לקבל יחד כוח כדי שנוכל לצעוק, כדי שנוכל לחיות במקום שראוי לחיות בו." דבריה של אדלשטיין מדגישים את חשיבות האמנות ככלי להתמודדות עם מציאות מורכבת וכיצירת עוגן של שפיות.

בין שבר לחיבור: מסקנות והרהורים

"שורש העניין" היא הזמנה להתבוננות מחודשת על הקשר שבין האדם, הטבע וההיסטוריה. היא מציבה את הצמחייה לא כרקע פסיבי, אלא כשותפה פעילה בסיפורים של שייכות, זיכרון וזהות – בפסיפס התרבותי, ההיסטורי והפוליטי של ישראל ומעבר לה. התערוכה, על אף נושאיה הכבדים לעיתים, מציעה תובנות מעוררות השראה על היכולת של האמנות לחשוף אמיתות נסתרות ולהציע נחמה ותקווה.

סדנאות האמנים
סדנאות האמנים בתלפיות: אירועי הסטודיו הפתוח – "עליית מדרגה", המזמינים לחוות, לשמוע ולהתבונן מקרוב על מה שמעסיק ממש עכשיו את האמנים והאמניות הירושלמים. השיטוט החופשי בין הסטודיות מציף תהיות על המקום שבו כל אחד ואחת מהם חווה עליית מדרגה רעיונית, תודעתית או חומרית, ומזמין לשאול אם מתקיים חיפוש אחר התרוממות רוח או דווקא נטייה לרדת לפרטים ולהעמיק בקושי; לשוחח על הגבול הדק שבין יצירה שנולדת מתקווה לכזו שמשמשת כאסקפיזם; ולהתעניין בשאלה מהי המדרגה הבאה בתהליך האישי-אמנותי שמצפה להם.ן.

בעוד אנו רגילים לראות בטבע ככוח מרפא, מלא השראה ודינמיות, התערוכה מציעה תובנה אחרת: שהטבע הסובב אותנו מהווה גם מראה למצב האנושות. אנו רואים זאת בשינויי האקלים ובאסונות התכופים, וכפי שמציעים האמנים, גם הם – כמו הטבע – משמשים נייר לקמוס לסך הטראומות שאנחנו והעולם עוברים. אם הגיאולוגיה חוקרת את מבנה כדור הארץ והשינויים שהותירו בו כוחות הטבע, והארכיאולוגיה היא חקר ההיסטוריה של בני האדם, הרי ש"שורש העניין" מזמינה אותנו לחקור את נפש הטבע, כראי לנפש האדם.

 

שורש העניין
סדנאות האמנים ירושלים
פתיחה: 25.07 נעילה: 14.10

 

תגובות

להשאיר תגובה