חובקת עולם

היא נחשבת לאחת האמניות המקוריות ביותר בסצנת מוזיקת העולם בישראל, מנגנת על כלי ייחודי מסוגו בעולם והמוזיקה שלה כבשה קהלים בינלאומים  הצ'לנית והמלחינה ראלי מרגלית חוזרת עם  הרכב האלבום "סוסים" חוזרים להופעה חגיגית בחמישי הקרוב בבית הקונפדרציה בירושלים. ראיון עם יוצרת ייחודית

המוזיקה מתוך אלבומה השני של ראלי מרגלית, "סוסים" שיצא  ב-2010  הגיעה להמון קהלים מגוונים בכל העולם, למשל גרמניה, בריטניה, אוסטרליה פולין ועוד. מרגלית מופתעת ונרגשת מכך :"זה ממש מסוג הדברים שאין לי עליהם מענה ואני מופתעת מהם מחדש בכל פעם. המוסיקה הזאת מדברת לאנשים. אולי זה בגלל שיש אצלי תמיד סיפור מאחורי הצלילים ואנשים מזהים את הסיפוריות הזו. תגובה מאד שכיחה ועם זאת תמיד מרגשת היא מנשים רבות שבאות להגיד שהרגישו הזדהות בלתי רגילה שיש 'משהו של נשים' במוסיקה".

הוציאה את אלבומה השני "סוסים"  שהיא הלחינה את כל היצירות שבו כשהיא משלבת אלמנטים ממוזיקה קלאסית מערבית ומוזיקה בת זמננו עם מסורות מוזיקליות מהמזרח והשפעות משירה ופרוזה, בעיקר מספריו של הסופר הקירגיזי צ'ינגיז אייטמטוב. עוד משתתפים בהרכב: חגית רוזמרין בחלילים,  אלעד גבאי שירה קאנון, ולב אלמן כלי הקשה

האלבום 'סוסים' מורכב מ 11 קטעים שכל אחד מהם מכיל עולם קטן משלו, בדומה לאוסף סיפורים קצרים", היא מספרת, " הקטעים עצמם הולחנו במהלך 5 השנים שהפרידו בין 'סוסים' לבין האלבום שקדם לו- '5 עבודות' וכל אחד מהם הולחן בנפרד ובנסיבות שונות. את כינוס הקטעים לאלבום והפיכתם בהמשך למופע אני חייבת למפיקה שלי מאותה תקופה- איבון קאהן. כחצי שנה לפני צאת האלבום איבון הזמינה אותי אליה לשמוע את החומרים החדשים שלי. אני באתי עם כמה מן הקטעים שכבר הוקלטו בעמדה של "אין לי מושג אם זה שווה משהו אבל זה מה שקורה אצלי עכשיו". איבון נורא התלהבה- והשאר היסטוריה: הדיסק יצא באוזן השלישית וממשיך להימכר לכל אורך השנים שחלפו מאז יצא ב 2010. כולל בשנים שלא הופענו איתו. כיום מוסיקה מתוך האלבום נמצאת בסרטים ובעבודות מחול מסביב לעולם: גרמניה, בריטניה, ברזיל, קוריאה, אוסטרליה , פולין וליטא, אם לציין את אלו שאני מכירה.

 האלבום שכולל גם לחנים לשירים של לאה גולדברג ודליה רביקוביץ זכה  לשבחים רבים מרגלית ורביעייתה – החלילנית חגית רוזמרין, זמר ונגן הקאנון אלעד גבאי ונגן כלי ההקשה לב אלמן – יצאו למסע הופעות ממושך בארץ ובעולם. "מקורות ההלחנה שלי הם תמיד חוץ מוסיקליים. אני לא מתחילה ממנגינה או קצב אלא תמיד מדימוי , תמונה, חוויה בטבע,  סיפור וביחוד- שירה עברית. רק אחרי שהרושם החוץ מוסיקאלי, הדימוי, מאד ברור לי אני מתיישבת להלחין ועובדת לאט ומוחקת הרבה עד שהכוונה יוצאת נכון"

מדוע לקחתם הפסקה ומה עשית בשנים אלה?

הענקתי לעצמי מתנה  מומלצת, חזרתי ללימודים וכ 25 שנים אחרי תואר ראשון, אחרי עשיה מקצועית ארוכת שנים, אחרי גידול של 3 ילדים, חזרתי לאקדמיה ע"ש רובין בירושלים ועשיתי תואר שני. התואר השני שלי התרכז באלתור ג'אז ופתח לי את הראש, האוזניים והלב לכוונים חדשים ומרעננים של מוסיקה. תקופה נפלאה.ב התאחדנו בגלל געגועים. או כמו שלב אלמן אמר- השאלה הגדולה היא לא למה אנחנו מתאחדים עכשיו אלא למה לא עשינו את זה קודם.האלבום גם כולל שלושה קטעי מחול שנכתבו ללהקת הפלמנקו קומפאס הספרדית, ללהקה של רננה רז ועופר עמרם ולהקת המחול הקיבוצית.

איך נוצר החיבור בינך ובין המוזיקה שלך ללהקות מחול בארץ ובעולם?

"זה לא ברור. אולי המקור לחיבור הוא העובדה שאני מאד אוהבת מחול. אבל בפועל החיבורים הם צירופי מקרים מדהימים. אם להדגים: יאיר ורדי מנכ"ל מרכז סוזאן דלאל נסע נסיעת עבודה לדרום קוריאה. הוא נכנס בשדה התעופה לחנות התקליטים כדי לקנות כמה אלבומים מקומיים כמתנה למארחיו. המוכרים המליצו לו על סוסים. קנה, מסר במתנה לכוראוגרף של להקת המחול הלאומית מסיאול. כשנה לאחר מכן אני מקבלת טלפון מקלאודיו קוגון, סגנו של ורדי: "בואי לסוזן דלאל, יש כרטיס הזמנה עבורך בקופה ואני לא אומר לך למה". באתי, להקה מסיאול.   ובאמצע ההופעה אני נשתלת בכיסא: זו המוסיקה שלי! או למשל האלבום, אין לי מושג איך, הגיע לידיו של שדרן רדיו בצפון ברזיל".

מרגלית מנגנת בנוסף לצ'לו גם בצ'להו, כלי יחידי מסוגו בעולם. הוא נבנה בהזמנתי ע"י בונה אוסטרלי בשם פיטר ביפין המתמחה בפיתוח כלי נגינה חדשניים אבל אקוסטיים (כלומר לא אלקטרוניים או ממוחשבים). עד בניית הצ'לו אותו בונה התרכז בעיקר בכלים אתניים קטנים וכשהזמנתי ממנו הוא לא ידע במה הוא מסתבך… בסופו של דבר הבניה ערכה פי 3 יותר זמן ממה שהוא חשב ולאחר שסיים הוא נשבע שלא יבנה עוד אחד כזה לעולם.."

31 הערות

להשאיר תגובה