בכנס של ארגון 'קולות' להתחדשות יהודית פגשתי את תא"ל רליק שפיר : אתאיסט ואלוף הפלות בחיל האוויר שגילה מחדש את יהדותו. את ליאור טל שדה סמנכ"ל התוכן שסיפר כיצד רצח רבין הוביל להקמת הארגון ואת המייסד מרדכי בר אור שסיפר לי על האתגרים שעומדים בפני הארגון ואיך כל זה קשור להדתה

ארגון 'קולות' הוקם לפני עשרים שנה בדיוק כחלק מההשפעה של רצח רבין על החברה הישראלית "הייתה הבנה" אומר ליאור טל שדה סמנכ"ל התוכן של הארגון "שהיהדות הצמיחה דברים קשים מאוד ושחייבים להקים את אותם ארגונים ושמתוכם היהדות תצמיח חברה טובה יותר, שיוויונית יותר ופלורליסטית יותר. בדיוק הפוך מימה שקרה ולזה חייבים להיות שותפים חילונים ודתיים"

בשנים האחרונות הבינו בארגון שלא די בכך שיעסקו בהתחדשות יהודית "התחלנו להבין שהמטרה האמיתית שלנו היא לעבוד עם אנשים משמעותיים, בכירים ומשפיעים במדינת ישראל כדי להשפיע על מה שהם עושים מבחינה חברתית ולא רק השפעה במובן של זהות יהודית אלא כדי לעשות פה חברה טובה יותר".

אז מה זה הדתה בכיוון ההפוך ?

"אנחנו ארגון פלורליסטי שיהדות זה מגוון של דברים ויהדות היא תרבות כך שזה לא זה כמובן לא הדתה ובוודאי שלא הדתה במובן ההפוך אנחנו פשוט אומרים שיש פה אוצר ואתו ניתן לעשות דברים מדהימים".

מרדכי בר אור מייסד ומקים הארגון מודע לעובדה שעדיין צריך לפרוץ את תקרת הזכוכית של לימודי היהדות הפלורליסטים "עדיין" הוא אומר "בכל מקום בארץ שמישהו רוצה ללמוד יהדות באופן פתוח יש לו אפשרות.האם זה השפיע על המנהיגות ועל המיינסטרים הישראלי ? יש עוד עבודה לפנינו".

בין הלומדים הרבים שהגיעו לכנס פגשתי את תא"ל רליק שפיר אלוף הפלות באיל האוויר שסיפר כיצד גילה מחדש את היהדות שלו "הייתה לי אי הבנה לגבי מה זה להיות יהודי. פשוט לא הבנתי את המהות של זה. למדתי את התנ"ך, למדתי את ההיסטוריה ולמרות זאת לא יכולתי לשים את האצבע ולומר למה בעצם כדאי לי להיות יהודי – כלומר מתוך בחירה ולא בגלל שנולדתי אל תוך זה. לכן הגעתי אל קולות וקבלתי את התשובה. אני יודע למה כדאי להיות יהודי, אני אוהב את זה ואני לא דתי ואני בכלל אתאיסט אבל אני רוצה שהיהדות תהיה שלי ולא רק של המאמינים".

תגובות

להשאיר תגובה