בהחלטה ספונטנית החליטה משפחת טלמון  לעזוב את תל אביב לטובת הגולן, שם הקימה בית בד ואת מותג Olea Esence – מוצרי טיפוח טבעיים  המבוססים על סגולות שמן הזית. כיום המותג הבינלאומי משווק לכל העולם וגם ל-7 חנויות בישראל  שהאחרונה בהם נפתחה עכשיו בירושלים.  אבנר טלמון, אבי המשפחה  , מספר על הבחירה בחקלאות קיומית, העיצוב הייחודי של החנויות ועל הילדים המוצלחים, שהצעירה בהם היא סולנית להקת ג'ין בורדו

 "אנחנו פונים לאנשים שיודעים לקרוא את האריזה", כך מבהיר אבנר טלמון את מהות המותג היחודי שבנה בשנים האחרונות. בעת הראיון עימו, טלמון נשמע נרגש ומלא חיים : הוא בדיוק מחכה לפגישה מיוחדת, של משלחת שארגן משרד החוץ ובה מנהיגים מאסיה פסיפיק (ארצות סין, יפן קוריאה והפיליפינים) שמגיעים הנה כדי להכיר את ישראל. ולא רק את ישראל אלא גם את האנשים הטובים והמוצרים המיוחדים שלה. נראה שטלמון, משפחתו שבהמשך יפורט עליה ורשת החנויות שהקימו Olea Esence from the sea of galilee  הם דוגמא בהחלט מייצגת של ארץ ישראל היפה.

טלמון, בעברו קצין בכיר בצנחנים, הוא בעל תואר ראשון בהסטוריה של המזה"ת וארכיאולוגיה של ישראל, תואר שני במנהל עסקים וגם מי שיזם שבנה את בית הבד של גולן בקצרין, בו מיוצר אולאה אסנס,  מותג מוצרי טיפוח טבעי המבוסס על פרי ושמן הזית ומיוצר במפעל האקולוגי בבית הבד. טלמון נשוי לסמדר, עו"ס בכירה שמעצבת ביד רמה  את כל החנויות של אולאה אסנס   שנמכר היום ב-459  חנויות Whole Foods Market בארה”ב,

בישראל אולאה אסנס נמכר במרכז המבקרים בבית הבד של הגולן המקבל כשבעים אלף מבקרים בשנה ובמרכז המבקרים אולאה אסנס בנמל הדייגים בקיבוץ עין גב.

איך אתה מסביר את סוד ההצלחה שלכם?

"המוצרים טבעיים לחלוטין, החנויות שלנו נראות דומות וקשורות לתרבות הקרקע הקיימית, כל החנויות הן סביב תרבות הזית ואנחנו מייצרים 150 מוצרים, הכל מזיתים והכל פטנטים רשומים. חוץ מזה המשפחה כולה מחוברת למוצרים ולחנויות, שמעוצבות כולן אין האוס, אין שום מעצב בעולם שעשה עיצוב שכזה”.

צריך לחזור קצת אחורה כדי להבין את הסיפור מאחורי ההצלחה. לפני כעשרים שנה המשפחה החליטה לעשות שינוי גדול ולעבור מתל אביב למושב רמות שבגולן, "בדיוק בנו את קניון רמת אביב וממש לא התחשק לי שהילדים שלי יגדלו בקניון. וזה היה המעבר הכי טבעי, שום בעיה לא הייתה לנו לעבור מהעיר למושב", אומר טלמון. ההחלטה התחילה רק בבקשה של   ביתו האמצעית, נטעלי, היום בדרכה להפוך לרופאה וטרינרית,  לרכב על סוסים, לכן המשפחה הגיעה לשם לטיול, שהתפתח אחרת. במהלך הטיול נחשפה המשפחה למשק חקלאי בעל נוף מדהים אבל  נראה נטוש ראו בית שצפה על הכינרת והגליל , הבית נראה יפה, אומר טלמון אבל מסביב הכל היה מוזנח. עם זאת, הם דפקו על דלת הבית, שאלו אם הוא למכירה  ולמחרת קנו אותו.

בתוך ימים אחדים החל תהליך החלפת הבית בת”א ברכישת המשק והמשפחה עברה כאיש אחד למושב. בני משפחת טלמון הפכו לחקלאים של ממש.  לבד מתרבות הבילוי שהשתנתה, טיולי טרקטורונים ומפגשי חברה ב”מפגש הנחלים” במקום בקניונים, הצטיינו שלושת ילדי טלמון בלימודים ושירתו ביחידות קרביות בצבא. עומרי הבכור סיים לימודי משפטים במכללה הבין תחומית בהצטיינות לא לפני שהשלים  שירות כקצין צנחנים, האמצעית שהפכה במהרה לאלופת רכיבה על סוסים, קבלה מכתב הוקרה מרונית תירוש מנכל”ית משרד החינוך על " שבירת תקרת הזכוכית על השגים בלימודים” שירתה כקצינה בחיל האויר.

אבנר וסמדר טלמון

הצעירה מכולם, דורון טלמון, שרתה בצנחנים כמו אביה ואחיה, למדה ב”רימון” והפכה לכותבת ומלחינה מוכשרת וכמובן זמרת מבצעת בלהקתה ביחד עם מתי גלעד ואמיר זאבי, בטח שמעתם אותם או עליהם – ג’יין בורדו.

כשעברו לגולן, טלמון החליט שאם זיתים גדלים באזור הגולן והכנרת אלפי שנים כנראה שהם יפצו בעצמם על מחסור בידע חקלאי והחל בנטיעה מסיבית של עצי זית. אח”כ החליף גידולים עם שכן חבר מהמושב העביר לו מנגו וקבל במקומם זיתים. לאט לאט החל בגיוס שטחים נוספים מהאזור. בדרך כואבת כמו לכל החקלאים הבין טלמון שאין כמעט אפשרות לחיות מחקלאות זיתים כמו שהיא. לדבריו, המחירים נמוכים, הרמאויות בשוק שמן הזית רחבות ביותר וגורמות  לא רק לירידת מחירים אלא הופכות  רבים וטובים לשותפי רמיה כדי לשרוד.

"החלטתי  לבצע פעילות הנקראת בכלכלה “אנכית” כלומר לעשות את כל הדרך בעצמי באיכויות שאני אכתיב לעצמי – חקלאות, ייצור שמן הזית ומכירתו ישירות ללקוח.  זה מה שנקרא היום “חקלאות קיימית”. כל מה שאנחנו עושים נעשה לטובת שבעה דורות הבאים אחרינו. אין ריסוס, אין כימיה מזיקה. מתייחסים לחי ולצומח בכבוד”.

כך החל הסיפור של 'אולאה אסנס'. בשנה הראשונה ייצרה משפחת טלמון שמן זית בבית בד בעמק יזרעאל. טלמון לא רווה נחת מהתהליך והחליט ללכת על כל המהלך. ב 2006 רגע לפני מלחמת לבנון השניה נפתח למבקרים בקצרין  “בית הבד של הגולן”.

מלחמת לבנון השניה יצרה משבר של ממש. טלמון נקרא למילואים, ילדי המשפחה היו כולם ביחידות קרביות, סמדר, אם המשפחה נשארה בתוך דאגה מורטת חיים, לנהל בעצמה את השלמת בית הבד שסבל כמו כל המשק מקפאון כלכלי מוחלט לזמן רב.

אחד הגורמים ליציאה ממשבר המלחמה היה הפיתוח הדרמטי של סבון הזיתים הגרגירי והפתרון שהוביל לשני פטנטים רשומים לשאריות ייצור שמן הזית, שאריות מזהמות סביבה, אימת אירגוני איכות הסביבה בעולם כולו.

מפגש לא מתוכנן של טלמון עם זרם רטוב ודביק של גפת זיתים, תוך כדי ייצור שמן זית, הובילה למהפיכה   ממש. טלמון טבל כולו בתוך החומר הלא העים בלשון המעטה וכמעט מיד הבין שניתן להשתמש בשאריות הזית.

טלמון גייס מייד עזרה הנדסית פיתוחית כימית והחל בבניית משפחה של מוצרים מבוססי גפת זיתים, מי זית וכמובן שמן זית. סבון הזיתים הגרגירי המורכב מגרעין הזית החל במסע להפיכתו למוצר דגל מהפכני בטוח לשימוש, יעיל לעור ומציל סביבה.לאט ובהתמדה הרחיבה המשפחה את פעילותה. שלוש מעבדות נבנו בבית הבד, צוות מקצועי גוייס והחל ייצוא.כיום למותג  OLEA ESSENCE  יש 7 החנויות שהן גם מרכזי מבקרים, בכל הארץ, אחת ממוקמת בים המלח, ארבע סביב הכינרת, אחת בתל אביב ונוספת בבן יהודה בירושלים, שנפתחה ממש לאחרונה ב-6 לפברואר.

איך נבחר דווקא המיקום שלה ?

" זה נורא מצחיק. לפני שנה אחד מהשותפים שלי הסתובב בירושלים וצילם באחת עשרה בלילה תמונה של חנות במדרחוב מפוצצת באנשים, ואמר לי 'תראה מה הולך פה, כאן כדאי שתהיה לנו חנות', אמרתי שאוקי, נחפש באזור המדרחוב. היינו בכל מיני אופציות להשכרה וזה לא היה זה, פה משהו היה שבור, פה עמודים, לא מצאנו. יום אחד המתווך אמרה לי שהתפנתה חנות להשכרה ואולי אני ארצה לקחת אותה וזו הייתה בדיוק החנות שהשותף שלי צילם בזמנו”.

תגובות

להשאיר תגובה