"הם כולם כמו הילדים שלנו"

הכניסה לירושלים הפכה אתמול לירוקה ומרגשת במיוחד, כאשר ילדי סניף ירושלים של עמותת 'עלה' ואתם מאות מתנדבים צבעו את גשר המיתרים בצבעי העמותה. אירוע שיא זה שמתקיים כבר שש שנים, הוא פתח להכרות עם העמותה הארצית שבה גם בעלי נכויות קשות מתפתחים, יוצרים וזוכים להזדמנות שווה ואהבה ללא תנאי

עשרות ילדים עם מוגבלויות שכליות והתפתחותיות קשות פתחו את הקיץ היום (שני) יחד עם מאות חבריהם המתנדבים, בתהלוכה מיוחדת ממרכז 'עלה' ירושלים אל גשר המיתרים. גם הורי החניכים הצטרפו לצעדה והתרגשו לראות את ילדיהם מתניידים בכיסאות הגלגלים יחד עם חבריהם המתנדבים. כאשר התהלוכה הגיעה לגשר עצרו כולם והפריחו מאות בלונים לשמים. הילדים שרו ורקדו ביחד ולרגע לא ניתן היה להבחין מי ילדים עם מוגבלויות ומי המתנדבים.

הזמרים ישי ריבו, ישראל פרנס, מתי שריקי ויצחק מאיר התנדבו לבוא ולהופיע בחינם בפני מאות המשתתפים בצעדה. הזמר ישי ריבו אמר: "אני זה שצריך להודות לכם שנתתם לי את הזכות לי להופיע בפניכם, ושאתם מתנדבים עם הילדים יום יום והופכים את חייהם לטובים ומאושרים יותר"

מירי אוש, ששניים מילדיה מטופלים ב'עלה' והשתתפו בצעדה אמרה בהתרגשות כיצד היא מחכה מידי שנה לצעדה ומביאה את כל המשפחה הבריאה, קרובי משפחה וחברים. לדבריה: "אני מרגישה שהצעדה הזו היא הקול של הילדים שלי, גם הם ילדים עם רצונות ורגשות. אני ממש מתרגשת לראות אותם מסתובבים בעיר. יום כזה נותן לי המון כוחות לכל השנה".

עמותת עלה מטפלת בתינוקות ועד בוגרים בני 60 הלוקים בנכויות קשות, בעי מאה אחוז נכות שישובים בכסאות גלגלים, מתוך אמונה שלא משנה עד כמה הילד או האדם מוגבל , הוא ראוי לחיים רגילים כמו כל ילד בגילו, כך לדברי רכזת קשרי קהילה במרכז עלה בירושלים רחלי טלר. עמותת עלה כוללת מעונות בגדרה, בני ברק הנגב וירושלים שם מטופלים 82 ילדים ובוגרים שגרים במרכז עצמו ועוד 40 אקסטרנים שמתגוררים בקהילה בעיר ומגיעים לסניף העמותה ליום לימודים ארוך.  העמותה ממומנת על ידי תקצוב של משרדי הבריאות, חינוך ורווחה וגם נעזרת בתרומות.

"הכי הכי חשוב עבורנו, וזו למעשה כל המטרה שלנו כמי שמטפלים באוכלוסיה מאוד קשה מבחינה פיזית וקוגנטיבית היא הזכות של כל אדם, לא משנה מה המוגבלות שלו בחוץ לקבל כאן ולאפשר לו דברים שהוא כן יכול להכיל ולהתמודד איתם", אומרת טלר ומדגימה : " למשל ילדים שלא יכולים לדבר אנחנו מלמדים אותם להשתמש בעיניים ככלי לביטוי למשל כשמצמוץ הוא כמו אמירת כן. יש לנו במרכזים גם עמדות עבודה דיגיטליות שכוללות מחשבים ואייפדים שאיתם ילדים יכולים ליצור קשר עם הסביבה, ולא רק באמצעות תקשורת רגילה.

"הדגש החזק הוא מעבר לחלק המקצועי גם לחשוב איך לקדם את הילדים מבחינה רגשית, אנחנו עובדים הרבה מאוד על המקום הרגשי איתם, לנטוע בהם את האמונה שהילדים האלה שייכים לקהילה ומגיע להם לבלות".

– מעניין שאת קוראת למטופלים בשם הכולל ילדים למרות שיש בינהם גם בני 30 ו-60 לדבריך..

– "כן, זאת משום שכל אנשי הצוות, כולנו מרגישים שהמטופלים הם כמו הילדים שלנו. עם זאת הם תלמידים ואני כמובן אדבר לבן 30 כראוי לגילו. הבוגרים במרכזים שלנו הולכים לסדנאות תעסוקה ובנינו להם מכשירים ומכונות שהם יכולים להניע אותם לפי היכולות שלהם, ואחר כך ליצור כך דברים יפים מאוד ולהרגיש שהם שווים משהו, שהם לא סתם משחקים כמו ילדים קטנים".

טלר מדגישה כי מעבר לטיפול המקצועי והרפואי הטוב ביותר האפשרי הכולל בין השאר רופאים וקלינאי תקשורת, בעמותה שמים דגש על הבנת נפש האדם  והיא מעסיקה מאות מתנדבים . "תפקידם להיות החברים של הילדים, לא ככוח עזר שמקלח או מאכיל אלא רק לקחת אותם לקניון או להוציא אותם, לדבר. יש פה חברויות מדהימות, יוצא לי לראות כמעט כל יום מתנדב וילד שיושבים שעות ומחזיקים ידיים, מדברים . זו אהבה ללא תנאי. כל יום כאן מלא בסיפורים אנושיים מרגשים כשמספר פעמים בשהנה יש אירועי שיא, מה שנקרא ואחד מהם זו הצעדה

שלומית גרייבסקי, מנהלת 'עלה' ירושלים הוסיפה כי "על אף המגבלות שעמן הם מתמודדים, מדובר בילדים כמו כל הילדים האחרים עם אותן הזכויות המגיעות לכולם, שיודעים לשמוח ולחייך כמונו".

גם הרב יעקב שפירא, ראש ישיבת מרכז הרב, הצטרף לחוגגים ואמר: "כל המציל נפש אחת מישראל מציל גם את כל הנפשות מסביב. זה מחזה מרהיב לראות עולם מלא של מתנדבים ומתנדבות מוסיפים זכויות בעולם. הזכות שלכם היא זכות עצומה".

תגובות

להשאיר תגובה