אני לא אמא לילדים, אני גם לא סופר נני, אבל אני יודעת שכשילד מורד, ענישה היא לא תמיד הפתרון המתאים. למה? כיוון שאתה גורם לו יותר לכעוס ומעורר אצלו את היצירתיות- הוא ימצא דרכים חדשות למרוד בך. לעיתים זה יהיה בפומבי, לעיתים- סמוי, אבל ברוב המקרים אתה תצא מתוסכל, פגוע וכנראה כועס יותר ותרצה להוכיח למי יש יותר גדול בבית הזה.

אומני ישראל, על כל המגוון שבהם, הוכיחו למירי רגב למי יש יותר גדול. השאלה אם רגב תתן להם להשתין עליה בקשת או תשלח אותם לסירוס. סליחה על הבוטות, אבל המצב בהחלט הגיע לרמת בוטות אחרת במדינה. חבל על צווארו של ראש הממשלה (ואחר כך בציור עירום שלו), שפם של היטלר ופסל מזהב שנופל באמצע כיכר רבין בוודאי לא מבשרים טובות על גורלה של האומנות בישראל או, רחמנא לצלן, על גורלו של ראש ממשלת ישראל המכהן.

הפרדוקס הגדול שעומד במרכז ההסתה האומנותית העמוסה בשבועות האחרונים, שהוא בא להוכיח את קיצוניותו של שלטון הימין והפשיזם הנובע ממנו. אבל, אל תטעו, הקיצוניות אינה נחלתו הבלעדית של שלטון הימין, אלא גם שלטון השמאל נתפס כקיצוני לאורך ההיסטוריה. המלחמה הקרה בין ברית המועצות לארצות הברית הוכיחה כי הקומוניזם מסוכן לא פחות. קומוניסטים לאורך השנים נתגלו כלוחמים הגדולים ביותר בממסד השמרני וביצעו מגוון פעולות שהובילו גם לרצח. כן, לרצח.

הבעיה שבמדינה כמו שלנו, קטנה ומושפעת מכל הבא לידי, נוח מאד להאשים ולא להסתכל על עצמנו. הימין רצח את רבין. הימין שרף את משפחת דוואבשה למוות. הימין אשם ברצח מוחמד אבו חדיר. אבל זה כל כך רחוק מהמציאות. נכון שמדובר בפעילי ימין אבל אין זה אומר שאפשר להאשים אוכלוסייה שלמה שמצביעה ימין. הרוב המוחלט והשפוי גינה כל אחד ואחד מהמעשים האלה. כשרבין הופיע במדיי SS בנימין נתניהו מיהר לגנות וביקש להוציא את המפגינים מהקהל. הוא אמר "רבין לא בוגד הוא טועה". וזה בסדר. אז למה עכשיו ראשי האופוזיציה לא מגנים את ביבי כפסל זהב שהופל או עם שפם של היטלר?

נחזור רגע לעניין מירי רגב והאומנים. שרת התרבות והספורט קיבלה לידיה את התיק, אחרי שבכלל ייחלה לקבל את תיק הרווחה. במהות שלה, ביקשה רגב לסייע לנזקקים ולשכבות החלשות. אז היא עשתה. בדרך אחרת. היא החליטה לחלק את התקציבים שהונחו על שולחנה לאנשים שהציגו אומנות אחרת. במילים אחרות, רגב רצתה להגדיר מהי תרבות מחדש, ובעיקר לומר: תרבות היא לא מה שאתם קובעים, היא נחלת הכלל. אז באו גורמים מתחום התרבות הפצוע והפגוע והחליטו להפגין כוח. ובהפגנת הכוח שלהם הם פערו בור ענק בין אשכנזים למזרחים. בור שלא היה צריך להיפתח כלל וכלל. והבור הזה, השסוע בלאו הכי, הפך גם למלחמה בין שמאל לימין. מלחמה שהובילה לאותן יצירות אומנות בזויות נגד ראש הממשלה ושרי הימין באשר הם.

למי שלא מכיר, בעבר הייתה תנועה שנקראה "היבסקציה". היו אלה קומוניסטים יהודים שלחמו בתרבות ישראל. שנים רבות שררה בציבור היהודי גישה שלילית קיצונית, וביקורתית מאד לגבי היבסקציה. הם נחשבו לבוגדים. הם התנגדו נמרצות ללשון העברית לציונות ולדת היהודית. פעולותיהם התבטאו בכרסום התרבות הלאומית היהודית, על כל גילוייה. התנועה הזו נעלמה באותה תקופה על ידי כוח ואלימות נגדה.

האם לשם אנחנו רוצים להגיע עם ה"אומנים" (בכוונה במרכאות) בימינו? האם אין דרך אחרת? האם לא יימצא גורם אחד בכל המלחמה התרבותית הזו שישים לזה סוף? עד לאן נרצה להגיע? למעצרים אלימים והפגנות של אש? כמובן שגם לתקשורת יש צד בעניין, היא מחפשת דם ואוהבת גם לרקוד עליו אחר כך. על כולם להבין שיש נבחרי ציבור מאסכולה אחת כמו שיש חופש הביטוי וצריך לתת להם לעשות את תפקידם במדינה דמוקרטית מתוקנת כמו שיש לרסן את שניהם באותה המידה אבל בדרך של מידה. וצדק. ושלום. ואחווה.

15577470_10154770027014280_1061140497_n

תגובות

להשאיר תגובה