איך זה שכוכב אחד מעז

על אף שנדמה שמוסיקה ערבית היא כל חייו, יאיר כוכב, המייסד והמנהל האמנותי של תחריר – בר תרבות מזרחית בשוק, החל ללמוד אותה באופן מקצועי רק לפני 6 שנים. בבית הספר למוסיקה מן המזרח "מוסררה" בירושלים, גילה את שורשיה בפיוטים שעליהם גדל, התאהב בה והחליט להגשים את חזונו המוסיקלי לפתוח "מוסד תרבות", כך הוא מכנה את תחריר. טעימה קטנה מהאדם שהכניס בדלת האחורית את המוסיקה הערבית לליבה של ירושלים. וכן, יש לו מה לומר על מירי רגב.

כשמדברים עם יאיר כוכב, הבעלים של "תחריר" בשוק, אי אפשר להתעלם מהחיבור שלו למוסיקה בכלל ולמוסיקה הערבית הקלאסית בפרט. בכל משפט ואמירה הוא משלב פיסת ידע על העולם העשיר המורכב בעיקר מסלסולים ומקאמים, וניכר כי כיום היא חלק בלתי נפרד ממנו.

כוכב (בן 33) גדל במשפחה מזרחית אך מעט מאוד בהתנהלות המשפחתית זעק מזרחיות. "הוריי התחברו למה שנקרא 'האליטה של הציונות הדתית' והעדתיות נדחקה הצידה. אבי בן למשפחה חלבית ואמי, זכרה לברכה, נולדה בטריפולי, וכבנם הייתי צריך לחקור אותם לא מעט אודות שורשי שהוסבו מבעד למעטה הלבן".

לפני כמעט עשור הגיע יאיר לירושלים, אבל, לטענתו, בלב הוא תמיד היה ירושלמי: "אני ירושלמי אסלי מבת-ים. מאז שאני זוכר את עצמי עמדה ירושלים במרכז חיי. אבי נולד בנחלאות והיה התינוק השני שנולד בהדסה הר-הצופים. הסיפורים ליוו אותי כל חיי והאהבה לירושלים ניטעה בי מגיל מאוד צעיר".

עד כמה שזה מפליא, בסך הכל לפני 6 שנים התחיל כוכב ללמוד באופן מקצועי את מוסיקה המזרחית הקלאסית. "שנים כל ההתעסקות שלי במוסיקה הייתה והתחילה בבית הכנסת. זה היה המקום היחיד שבו שמעתי מזמורים ופיוטים. מגיל צעיר שרתי והשתתפתי בתפילות ובשירת הבקשות עד שנהייתי חזן בעצמי. ואז הכרתי את אלעד גבאי וחיי השתנו מקצה לקצה. אלעד היה ה"אוסתאז" (מורה-מאסטר בערבית, מ.ש) שלי בבית הספר מוסררה בירושלים והיום שוררת בינינו חברות עמוקה. הוא פרש בפניי עולם שלם של מוסיקה מזרחית קלאסית ועממית על גווניה ודאג להבנות את הידע המוסיקלי שרכשתי מילדות. פתאום גיליתי כי רוב הנעימות שהכרתי בבית הכנסת – מקורן במוסיקה הערבית. למשל ידעת שהנעימה המוכרת  'ה' מֶלֶךְ, ה' מָלַךְ, ה' יִמְלוֹךְ לְעוֹלָם וָעֵד' בכלל לקוחה מהשיר 'עלא דלעונה' הערבי?" מספר כוכב וממשיך, "כל העולם הזה מרגיש לי היום כמו בית. הידע המפוזר שרכשתי דרך הרגליים נכנס לי לראש בצורה תיאורטית כמו שלומדים בבית הספר מוסיקה מערבית קלאסית, נפתח בפניי עולם ומלואו".

לפני 3 שנים הקים את "תחריר" בשוק אותו הוא מכנה באופן רשמי "בר תרבות מזרחית" אבל באופן לא רשמי: "מוסד תרבות". "'תחריר' הוא חלום שהתגשם. ככה בדיוק ראיתי את המקום בעיני רוחי. צריך להבין שעד שהקמתי את תחריר לא הייתה במה אחת שמייחדת מקום למוסיקה המזרחית על גווניה. בישראל מאגדים את המוסיקה האנדלוסית, התורכית, הפרסית והערבית תחת מילה אחת "מזרחית", אבל זה לא נכון. בין לבין מסתתרות להן דקויות ונחבאים הבדלים מאוד מהותיים. אם ניקח למשל אומנים כמו דודו אהרון או אייל גולן, הם גם זמרים מזרחיים אבל הם זמרי פופ לכל דבר. יש הבדל מאוד גדול בין מוסיקת פופ למוסיקה קלאסית. לא תשוו את בריטני ספירס לפבארוטי, נכון?".

לפני שנתיים וחצי נפטרה אימו של יאיר ממחלת הסרטן. "הנחמה הגדולה שלי שהיא זכתה לראות בעיניה את תחריר. למעשה, לפני מותה היא ציוותה עליי להמשיך לשמוע מוסיקה, גם בשנת האבל, ולהתעסק במוסיקה. תחריר עבורי הוא בעצם הצוואה שהותירה אחריה אמי".

ואיך אפשר לדבר על מוסיקה מזרחית מבלי להזכיר את שרת התרבות והספורט מירי רגב? "אחת ההצלחות הגדולות של השרה רגב, בעיניי, היא העלאת המודעות לנושא הצדק החלוקתי במשאבי תרבות. הדאגה שלה להגדיל את תקציב התרבות בכלל, ובד בבד לחלקו לגופי תרבות שמתעסקים בתרבות מזרחית, היא מבורכת בעיניי.

יש היום שיח שמזרחית זה רק "כפיים", אבל מבחינתי זו תרבות שלמה. 'תחריר' הוא לא עוד בר בשוק הוא ממש מוסד תרבות. אני שואף לשנות את השיח ולהוות 'אינקובטור' להתפתחות יצירתית בכל תחומי האומנות והתרבות: מוסיקה, מחול, פרוזה ואמנות חזותית. יש במוסיקה המזרחית הרבה מעבר לחפלות ושמח. זה עומק. הקהל שמגיע ל'תחריר' הוא מגוון והטרוגני וכולם מתכנסים לבית אחד – התרבות המזרחית. ההפקות של תחריר יוצרות אחדות בין מאבקים תרבותיים על במה אחת. מבחינתי, מדובר בתרבות במובן הגבוה של המילה".

כשמדברים איתו על העתיד, ניכרת צניעותו של כוכב: "סך הכל אני רוצה להמשיך את תחריר כמות שהוא- עם עוד הפקות גדולות שמהוות בית וחממה להתפתחות היצירתית המזרחית. הייתי שמח להפוך ממוסד תרבות במובן רוחני לכזה שהוא גשמי עם ארבע קירות ולהמשיך להיות שליח ובמה לאומנים ויוצרים רבים בתרבות המזרחית על רבדיה".

ביום שלישי הקרוב, 30.8.16, תתארח הזמרת רינת בר, ב'אוהל הקיץ של תחריר' במתחם התחנה הראשונה, במסגרת הפקת הקיץ 'רכבת לילה לתחריר' שהחלה באמצע חודש יולי ובמסגרתה עלו כבר עשרות אירועי תרבות מזרחית מגוונת לבמה. "רינת היא זמרת מאוד מיוחדת בעיניי בנוף של המוסיקה המזרחית. מדובר בבחורה שהצליחה לחבר בין הנוסטלגי למודרני. מחד, היא מביאה איתה את המוסיקה הערבית והתורכית של פעם ומאידך היא מביאה פופ מזרחי קופצני ונעים לאוזן. הסכמתה להתארח אצלי ב'תחריר' מרגשת אותי מאוד. אני כבר מת לדעת מה היא תעשה. שווה לחכות".

14081033_10154407262359280_168037507_n

1 תגובה

להשאיר תגובה