זמן בחירות (כולל פריימריז) הוא זמן מצוין להתחיל לעשות שינוי. חלק מהשינויים הם קוסמטיים וחלק- מהותיים מאד לתושב. מה קורה כשמשלבים את שניהם יחד? התושב יוצא מרוצה, מצביע מה שצריך ואז נתקע 4-5 שנים עם נבחרי ציבור ששמים עליו פס בכל בעיה אחרת. זה מה שקורה נכון להיום עם התחבורה בירושלים.

חברים, כתבתי פה בעבר- 51 שנים אחרי שחרורה, ירושלים עדיין נצורה בשל בעיות תחבורה קשות. הכבישים החדשים, ששופצו ונבנו ביציאה מהעיר, מרהיבים ומהנים לנסיעה ועדיין לא פותרים את בעיות הפקקים ולמעשה, קיצרו רק במעט את הדרכים. הרכבת עדיין מתעכבת ובתוך העיר- סיוט מתמשך בכל שעות היממה. אין ספק שיש תחבורה ציבורית בירושלים, אבל היא מסתדרת רק אם אתה נוסע לעבודה ב-10 בבוקר וחוזר ב-18:00 או ב-22:00. ביתר הזמן- הודו הקטנה.

בשבוע האחרון צרכתי יותר תחבורה ציבורית ממה שצרכתי ב-4 השנים האחרונות מאז שאני הבעלים החוקיים של ארבעה גלגלים. החלטתי שזה יותר נוח וכמובן- זול. האמת? בהלוך לא היה כזה נורא. הגעה נוחה ליעד (עם מעט איחור לפגישה) וזמינות, יחסית, של קווי הרכבת. סליחה, קו הרכבת. אבל בשעה 14:00 הייתי צריכה לחזור הביתה ומצאתי את עצמי מצטופפת עם תושבי ירושלים על גווניהם (טיפ למתמודדים לראשות העיר- אלה הבוחרים שלכם, סעו ברכבת איתם מפסגת זאב להר הרצל והפוך ותגיעו לגדולות).

צריך לזכור שהתחבורה בירושלים הוחזקה שנים אצל המונופולים ואצל מקבלי ההחלטות. לנו, התושבים, לא היה שום כוח אמיתי להחליט לגביה. חברת "אגד" שלטה חזק בעיר וכך יצא שלא יכולנו אפילו להפעיל מוניות שירות או להכניס תחרות אמיתית לשיפור השירות בעיר.  וכך היה גם במקרה של סיטיפס, מפעילת הרכבת הקלה. אבל כל זה נפסק השבוע עם קבלת בשורות טובות ממשרד התחבורה.

הראשונה, סיטיפס יוצאת למכרז. יותר נכון, המדינה יוצאת למכרז על הפעלת קווי הרכבת הקלה- גם על הקו הקיים וגם על הקווים החדשים, אלה הקרויים "הקו הכחול" ו"הקו הירוק". המכרז החדש משנה את התשלום לחברה המפעילה כך שיהיה על פי מספר הקילומטרים ולא על פי כמות האנשים. התוצאה תוביל, על פי התחזיות, לפיקוח פחות אגרסיבי וצפיפות פחותה בקרונות.

בנוסף, המכרז החדש פותח גם תחרות מול חברות האוטובוסים, וזה מוביל אותי לבשורה השנייה: גם שירות ההסעות של חברת "אגד" נפתח למכרז. לפי ההסכם שנחתם עם משרדי האוצר והתחבורה, 50 אחוזים מהקווים בעיר יופעלו על ידי חברות אחרות. אולי, בעקבות שתי הבשורות הללו, למישהו יהיה שכל להעביר, סוף-כל-סוף, קו ישיר מפסגת זאב למלחה דרך בגין?

וזה מוביל אותנו לבשורה האחרונה, חשובה לא פחות: שר התחבורה החליט שתוואי הרכבת הקלה, המכונה "הקו הכחול" יעבור בעמק רפאים ולא בפארק המסילה (כפי שביקשו בעלי העסקים במקום). במקרה הזה, הרוב בהחלט קובע והרוב דרש לא להרוס את תוואי פארק המסילה היפיפה בעיר. כחלק מההקלות החליטו באוצר להקצות רבע מיליארד שקלים לשפות את תושבי המושבה הגרמנית והמושבה היוונית, ובעלי העסקים, ולקצר את זמן העבודה לשנתיים בלבד.

כאמור, איני יודעת אם מדובר בריח הבחירות באוויר שהוביל לשינויים ולבשורות, אבל אנחנו התושבים בהחלט נרוויח שירות טוב יותר. זאת במידה (ובתקווה) שלא יצוצו בלת"מים "מפתיעים" אחרי ה-  30 באוקטובר (או אחרי הפריימריז בליכוד שמתקיים מעט אחרי) שיתנו לנו להרגיש מרומים (אחרי הכל, כולנו שבעי הבטחות שקריות מפוליטיקאים, לא?). עכשיו, כל מה שנותר זה לטפל בכבישים הרעועים ובבעיות החנייה בעיר. אולי בבחירות הבאות?

 

תגובות

comments